ایران

نمایندگان ۶ کشور ایران، چین، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ترکیه در استانبول توافقنامه‌ای برای توسعه ترانزیت ریلی از کریدور چین تا اروپا امضا کردند. این توافقنامه برای توسعه ترانزیت ریلی محمولات از مسیر شاخه جنوبی کریدور شرق به غرب است. این توافق، ایران را در جایگاه دروازه طلایی عبور قطارهای کانتینری از مبدأ چین به مقصد اروپا قرار می‌دهد.‌️

به گزارش ایراسین و به نقل از «ایران»، بر اساس این توافق شش‌جانبه، کشورهای واقع در طول این کریدور متعهد شدند با تعیین تعرفه‌های یکسان و رقابتی، تسریع در زمان سیر قطارها، کاهش هزینه‌های جانبی و گمرکی و همچنین فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، زمینه را برای افزایش چشمگیر عبور قطارهای کانتینری از شاخه جنوبی این کریدور که از خاک ایران می‌گذرد، فراهم کنند. ️سال گذشته میلادی نزدیک به ۶۰ میلیون تن انواع محمولات در قالب حدود ۲۰ هزار قطار باری کانتینری بین چین و اروپا جابه‌جا شده است.‌️ انتظار می‌رود با اجرایی شدن این توافقات، بخش قابل توجهی از این حجم ترانزیت ریلی از طریق خاک ایران صورت گیرد و منافع اقتصادی و تجاری قابل توجهی را برای کشور به همراه داشته باشد.

کشور ایران برای بهره گیری از حمل بارهای ترانزیتی بخصوص از مسیر چین به اروپا، شاخه جنوبی کریدور شرق به غرب در کشور از سرخس تا چشمه ثریا را راه‌اندازی می‌کند. این مسیر در حال حاضر از سرخس تا مرز رازی فعال است، اما مسیر ریلی از سرخس تا چشمه ثریا قرار است در ادامه قطار برقی تهران-مشهد، برقی شود، افزایش حمل بار و مسافر، کاهش زمان سفر و کاهش هزینه حمل، مهم‌ترین اهداف ایجاد این مسیر است.

مصطفی نصیری، مدیرکل راه آهن خراسان رضوی، در گفت‌وگو با «ایران» درخصوص راه‌اندازی شاخه جنوبی کریدور شرق به غرب از سرخس تا چشمه ثریا گفت: «از مرز سرخس بیشترین مراودات صادراتی با تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان است. بیشترین مقصد بار ترانزیتی از مرز سرخس به سمت روسیه است، قزاقستان، چین، ازبکستان و تاجیکستان نیز مقاصد بعدی هستند.»
وی افزود: «از چین از دو مسیر بار به سمت سرخس وارد می‌شود؛ یک مسیر، ریل مرزی بین چین و قزاقستان است که مسیر طولانی است، بار از این مسیر به سمت بنادر جنوبی یا مرز رازی و ترکیه می‌رود، مسیر دیگری که شاخه جنوبی کریدور شرق به غرب محسوب می‌شود، کالاها را از چین به سمت مرز رازی حمل می‌کند. با توافق جدید، ایران تکمیل ایستگاه ریلی چشمه ثریا در شمال غرب را نیز اجرا می‌کند. مسیر چشمه ثریا با اتصال به ترکیه ظرفیت حمل بار را افزایش می‌دهد چون در آن محدودیت‌های حمل از مرز رازی به سمت دریاچه وان، حذف می‌شود. با تکمیل مسیر راهبردی راه آهن سرخس-چشمه‌ثریا راه گذر ریلی جنوبی کریدور شرق-غرب (راه ابریشم) با اتصال چین به اروپا از مسیر ایران تکمیل می‌شود.»
مدیرکل راه آهن خراسان رضوی گفت: «بخشی از کریدور سرخس-چشمه ثریا، خط برقی تهران- مشهد خواهد بود، با راه‌اندازی این مسیر هم حمل بار و هم حمل مسافر افزایش خواهد داشت. با راه‌اندازی این کریدور، حمل بارهایی که از چین در شاخه جنوبی کریدور شرق به غرب جابه‌جا می‌شود، بسیار فعال‌تر، مقرون به صرفه‌تر و سریع‌تر خواهد بود. کریدور چین- ایران-ترکیه-اروپا برای افزایش ظرفیت شاخه جنوبی کریدور شمال-جنوب راه‌اندازی می‌شود.»
بر اساس این گزارش، طبق برنامه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، پروژه برقی‌سازی تهران-مشهد و در ادامه مشهد به سرخس سپس سرخس به چشمه ثریا به صورت برقی اجرا می‌شود. به این تریب مسیر ریلی از تهران -تبریز تا چشمه ثریا برقی می‌شود. با اجرای آن افزایش سرعت و ظرفیت باری و مسافری ریلی را در کشور خواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =