عابدی خرید

در مسیر تقویت نظام حکمرانی و ارتقای چابکی در گروه فولاد مبارکه، سعید عابدی، مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید فولاد مبارکه، تأکید کرد که این مجموعه با تکیه بر هوشمندسازی، بهبود فرآیندها و هم‌افزایی میان واحدهای مختلف توانسته است بخش مهمی از چالش‌های زنجیره تأمین را مدیریت کند. به گفته او، افزایش سهم بومی‌سازی، کاهش زمان ترخیص و توسعه منابع جدید، چشم‌انداز روشنی برای پایداری تأمین و پاسخ‌گویی مؤثرتر به ذی‌نفعان ایجاد کرده است.

به گزارش ایراسین، مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید فولاد مبارکه گفت: چالش اصلی ما در تأمین داخل، تلاطم و نوسان نرخ ارز است. وقتی نرخ ارز بی‌ثبات می‌شود، تأمین‌کنندگان با چالش تأمین هزینه‌ها مواجه می‌شوند و همین موضوع احتمال لغو سفارش یا ادعای افزایش هزینه‌ها را بالا می‌برد. در نتیجه، هزینه‌های تأمین به‌طور قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند.

عابدی، تحریم‌ها را دومین عامل مهم دانست و ادامه داد: تحریم‌ها هم برای تأمین خارجی خود ما و هم برای تأمین خارجی تأمین‌کنندگان فولادمبارکه دردسرساز است، چون هزینه‌ها را بالا می‌برد. در بسیاری از مواقع امکان تأمین برخی اقلام برای ما یا آن‌ها وجود ندارد.

او افزود: به شکر خدا، تاکنون از دو مسیر توانسته‌ایم بر مشکل تحریم‌ها غلبه کنیم؛ یکی از طریق پیدا کردن منابع جدید و دیگری بومی‌سازی. تولید داخل را تقویت کرده‌ایم و خوشبختانه توانسته‌ایم به‌خوبی از این چالش عبور کنیم.

به گفته مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید فولاد مبارکه، اکنون حدود ۸۹ درصد کالاها و اقلام مصرفی فولاد مبارکه از داخل تأمین می‌شود. ۱۱ درصد باقی‌مانده مربوط به تجهیزاتی است که نیازمند فناوری‌های پیشرفته است و شرکت در تلاش است تا آن‌ها را نیز تا حد امکان وارد فرآیند بومی‌سازی کند.

عابدی سپس به چالش‌های ساختاری اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات، چابک نبودن فرآیندهای داخلی کشور در حوزه ثبت سفارش، ترخیص و اخذ مجوزهای وارداتی است که سرعت تأمین را کند می‌کند. خوشبختانه تیم ترخیص ما، به‌ویژه در سال جاری، زمان ترخیص کالا و دریافت مجوزها را به‌شدت کاهش داده و در زمان و هزینه صرفه‌جویی قابل‌توجهی ایجاد کرده است.

او ادامه داد: چالش دیگر مربوط به سیستم‌هایی است که شاید در گذشته کارآمد بودند، اما امروز نیاز به چابکی دارند. ضرورت دارد حوزه فناوری بتواند خود را با سرعت تغییرات بازار و فرآیندها تطبیق دهد تا چابکی لازم در سیستم نهادینه شود.

عابدی در پاسخ به پرسشی درباره راهکارهای موردنیاز برای افزایش چابکی و بهبود پاسخ‌گویی به ذی‌نفعان، تأکید کرد: اصلی‌ترین راهکار ما، هوشمندسازی فرآیندها است. همکاران ما در واحد برنامه‌ریزی مرکز خرید روی این پروژه تمرکز کرده‌اند و پروژه‌های متعددی طراحی شده که به‌زودی اعلام خواهد شد. یقین داریم اگر بهبود فرآیندها به‌طور کامل انجام شود، می‌توانیم بر همه چالش‌ها غلبه کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =