به گزارش ایراسین، آژانس بینالمللی انرژی (IEA) در گزارشی تازه اعلام کرد که با جابهجایی مراکز تولید و فروش خودرو و افزایش تقاضای جهانی برای خودروهای برقی، صنعت خودروسازی جهان در آستانه دگرگونیهای مهم قرار گرفته است، تحولاتی که پیامدهای جدی برای خودروسازان بزرگ و اقتصاد کشورهایی که این صنعت در آنها متمرکز است، به همراه خواهد داشت.
این گزارش با عنوان «گام بعدی صنعت جهانی خودرو چیست؟» بر پایه تحلیلهای بیسابقهای از بازار، ساختار هزینهها و مشورت با فعالان صنعت تهیه شده؛ طبق این گزارش، فروش جهانی خودرو در سال ۲۰۲۴ به حدود ۸۰ میلیون دستگاه رسید و از رکود ناشی از همهگیری کرونا فاصله گرفت؛ اما نکته مهم آن است که تمام رشد اخیر بازار به خودروهای برقی و هیبریدی مربوط میشود، این دسته از خودروها در سال ۲۰۲۴ حدود ۴۵ درصد از کل فروش جهانی را به خود اختصاص دادهاند، در حالی که فروش خودروهای با موتور درونسوز نسبت به اوج خود در سال ۲۰۱۷، ۳۰ درصد کاهش داشته، همچنین سهم خودروسازان جدید از بازار خودروهای برقی بهطور پیوسته رو به افزایش است.
چین؛ بازیگر شماره یک صنعت خودرو در جهان
گزارش IEA نشان میدهد سهم چین و سایر اقتصادهای نوظهور از فروش جهانی خودرو اکنون به بیش از ۵۰ درصد رسیده، در حالی که این رقم در سال ۲۰۰۰ تنها ۲۰ درصد بود؛ چین میان سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴ ظرفیت تولید خود را بیش از دو برابر افزایش داده و اکنون ۴۰ درصد ظرفیت تولید خودرو جهان را در اختیار دارد؛ این رقم برای اروپا و آمریکای شمالی هر یک حدود ۱۵ درصد است، علاوهبر این چین در سال ۲۰۲۴ از اتحادیه اروپا پیشی گرفت و به بزرگترین صادرکننده خودرو جهان تبدیل شد، امروز حدود ۷۰ درصد خودروهای برقی جهان در چین تولید میشود.
فاتح بیرول، مدیر اجرایی IEA در این باره گفت: صنعت جهانی خودرو از ستونهای اصلی اقتصاد بسیاری از کشورهاست و بیش از ۱۰ میلیون شغل مستقیم ایجاد میکند، این صنعت همچنین بزرگترین مصرفکننده نفت در جهان است و اکنون در حال تجربه سه تحول ساختاری عمده است، تغییر در جغرافیای تولید، تغییر در مناطقی که فروش را هدایت میکنند و تغییر در فناوری انتخابی خریداران، این گزارش جدید چارچوبی برای تصمیمگیری دولتها و صنایع فراهم میکند.
چالشهای پیشروی خودروسازان سنتی
این تغییرات، هم فرصت و هم تهدید برای شرکتهای قدیمی و کشورهایی است که میزبان آنها هستند، گزارش IEA پیشنهاد میدهد دولتها و شرکتها باید برای حفظ رقابتپذیری، مسیرهای جدیدی در کوتاهمدت و بلندمدت تعریف کنند، اگرچه فروش خودروهای درونسوز در چین و کشورهای پیشرفته رو به کاهش است، اما در برخی مناطق جهان همچنان رشد خواهد داشت و خودروسازان باید همزمان چند روند متفاوت را مدیریت کنند.
مزیت هزینهای چشمگیر چین
گزارش تأکید میکند هزینه تولید خودرو در چین، بهویژه خودروهای برقی، بهطور قابلتوجهی پایینتر از کشورهای پیشرفته است، این اختلاف عمدتاً ناشی از مقیاس عظیم تولید، یکپارچگی عمودی زنجیره تأمین و تا حدی انرژی و نیروی کار ارزانتر است.
حدود ۴۰ درصد از تفاوت هزینه تولید خودروهای برقی مربوط به قطعات سامانه انتقال قدرت (Powertrain) است و بخش زیادی از آن به هزینه پایینتر باتری مرتبط است. قیمت باتری سلولی در چین ۳۰ درصد کمتر از اروپا و ۲۰ درصد کمتر از آمریکا است.
با این حال، گزارش میگوید این شکاف هزینهای قابل جبران است؛ به شرط آنکه سرمایهگذاری کافی صورت گیرد، حدود ۳۰ درصد اختلاف هزینه به مواد اولیه و قطعات ارزانتر مربوط است، اما ۵۰ درصد آن ناشی از بهرهوری تولید و اتوماسیون بالاتر است، اگر کارخانهها در خارج از چین بتوانند تجربه تولید را افزایش دهند و ظرفیت خود را بالا ببرند، امکان دستیابی به بهرهوری مشابه وجود دارد.
ارسال نظر