هاشم اورعی

رشد سریع مصرف بنزین و گازوئیل در حالی ادامه دارد که تولید داخلی همگام با آن افزایش نیافته و کشور را با ناترازی در تأمین سوخت روبه‌رو کرده است؛ به‌گفته رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران، این وضعیت در سال جاری حدود ۸ میلیارد دلار و تا دو سال آینده تا ۱۶ میلیارد دلار هزینه واردات سوخت به اقتصاد تحمیل خواهد کرد. بااین‌حال، عبور از این چالش با سرمایه‌گذاری هدفمند در بهینه‌سازی مصرف، توسعه انرژی‌های پاک و نوسازی زیرساخت‌های پالایشی ممکن است؛ مسیری که می‌تواند وابستگی سوختی کشور را کاهش داده و تاب‌آوری انرژی ایران را تقویت کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، در دهه‌های اخیر رشد فزاینده جمعیت و توسعه اقتصادی کشور فشار بی سابقه‌ای بر منابع انرژی به ویژه مصرف سوخت‌های فسیلی، همچون بنزین و گازوئیل که به‌عنوان ستون فقرات حمل و نقل و صنایع به شمار می‌روند، وارد کرده است، این روند افزایشی مصرف در حالی ادامه پیدا کرده که ظرفیت تولید داخلی با سرعت لازم همگام نشده و در نتیجه شکاف بزرگی میان عرضه و تقاضا ایجاد شده است.

پیامد این ناترازی نه تنها وابستگی روز افزون به واردات سوخت و تحمیل هزینه‌های هنگفت ارزی به اقتصاد کشور است، بلکه چالش‌های اساسی در مدیریت منابع انرژی و پایداری اقتصادی را نیز رقم زده است. در این شرایط حساس، بررسی دقیق عوامل مؤثر بر تولید، مصرف و واردات سوخت و نیز بازنگری سیاست‌های یارانه‌ای و قیمتی به‌عنوان راهکارهای کلیدی برای بازگرداندن تعادل و حفظ ثبات اقتصادی، بیش از هر زمان دیگری ضرورت یافته است.

هاشم اورعی، رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران و استاد دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار ایراسین با بیان اینکه مصرف بنزین در کشور به شدت افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: در نیمه اول سال جاری، متوسط مصرف روزانه بنزین به حدود ۱۳۴ میلیون لیتر رسیده است، در حالی که سال گذشته این رقم حدود ۱۲۴ میلیون لیتر بوده که نشان‌دهنده افزایش قابل توجهی است.

وی افزود: با وجود این رشد چشمگیر در مصرف، تولید بنزین داخلی تغییر چندانی نداشته و بین ۱۰۴ تا ۱۱۰ میلیون لیتر در روز باقی مانده است.

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران تأکید کرد: این ناترازی در تولید و مصرف موجب شده کشور در سال جاری با کسری بنزین مواجه باشد و ناچار به واردات سوخت‌های مایع شود.

اورعی اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌ها، سال جاری حدود ۸ میلیارد دلار برای واردات بنزین و گازوئیل هزینه خواهد شد و اگر روند کنونی ادامه پیدا کند، انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۶، یعنی تنها دو سال دیگر، هزینه واردات بنزین و گازوئیل به حدود ۱۶ میلیارد دلار برسد.

وی در خصوص گازوئیل بیان کرد: تولید روزانه گازوئیل در کشور حدود ۱۱۰ میلیون لیتر است، اما مصرف روزانه بین ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلیون لیتر برآورد می‌شود که این نشان از ناترازی در تأمین گازوئیل است.

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران در پایان تأکید کرد: این ناترازی در تولید و مصرف سوخت‌های مایع، فشارهای مالی قابل توجهی بر اقتصاد کشور وارد کرده و ضرورت بازنگری در سیاست‌های تولید، مصرف و واردات انرژی را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =