افضلی

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با تاکید بر کاهش هزینه‌ها، سرمایه‌گذاری معدنی و تولید ریل ۳۰۰ کیلومتری، خروج این غول فولادی از زیان را هدف‌گذاری کرده است. اردشیر اقضلی صراحتاً با تعدیل نیرو در این شرکت مخالفت و تأکید کرد که برای کارکنان باید کار تعریف کرد. او در این نشست خبری، نمونه‌هایی از تعریف پروژه‌های جدید داخلی، خدمات مهندسی به خارج از کارخانه، تعمیرات موتورهای الکتریکی و ساخت قطعات را برشمرد و گفت حتی بازنشستگی برخی پرسنل را به تعویق می‌اندازد تا از تجربه آنان بهره ببرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، اردشیر افضلی مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در نشست خبری خود در نخستین روز هفدهمین نمایشگاه متالکس اصفهان، با اشاره به موضوع ادغام و مرجینگ در صنعت فولاد گفت: دو نوع ادغام وجود دارد؛ عمودی که در آن شرکت‌های بزرگ شرکت‌های زیرمجموعه را در اختیار می‌گیرند، و افقی که می‌تواند به بهبود همکاری‌ها بینجامد.

وی تصریح کرد که موضوع اصلی از نظر او ادغام نیست، بلکه سرمایه‌گذاری متقابل معادن و فولاد در یکدیگر است تا سود ناشی از فروش مواد اولیه یا محصولات نهایی به نسبت سهم سرمایه‌گذاری توزیع شود.

به گفته مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان، اختلاف سود میان معدن‌داران و فولادی‌ها زمانی حل می‌شود که هر دو طرف در زنجیره هم شریک باشند و این موضوع می‌تواند مانع از چانه‌زنی و اختلاف بر سر قیمت شود.

افضلی تأکید کرد: خرید ذوب‌آهن توسط سایر شرکت‌ها مانند فولاد مبارکه در حوزه اختیارات او نیست و هر تصمیمی در این‌باره به مسئولان وزارتخانه و کشور بازمی‌گردد.

مدیرعامل ذوب‌آهن مهم‌ترین برنامه کاهش هزینه‌ها در کارخانه‌های تولیدی را بهینه کردن قیمت تمام‌شده دانست و توضیح داد: در ذوب‌آهن تغییرات مهمی در ترکیب مواد اولیه کوره بلند اعمال شده است.

به گفته وی، استفاده از گندله در تناژ روزانه کمتر از ۷۵۰۰ تن اقتصادی نبوده و بنابراین حذف شده، و سهم آگلومره و سنگ درشت‌دانه افزایش یافته است.

افضلی در ادامه به کاهش مصرف زغال خارجی اشاره کرد و گفت: سهم آن از ۴۰ درصد به حدود ۲۵ درصد رسیده است. با توجه به اینکه واردات زغال خارجی حدود ۸ دلار بهای خرید و ۱۱ دلار هزینه تبدیل کشتی دارد، کاهش سهم آن تأثیر مستقیمی بر کاهش هزینه‌ها گذاشته است. همچنین بهینه‌سازی در فولادسازی، افزایش یلد و کاهش ضایعات ریخته‌گری، تغییرات در خطوط ترمکس و نصب سیستم اسلیتر موجب کاهش هزینه تولید میلگرد آجدار A3 به ازای هر کیلو حدود ۱,۱۵۰ تومان شده است.

وی گفت: در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۴، ذوب‌آهن ۵۰۰ هزار تن پیش‌فروش داشت که ۱۰۰ هزار تن از تعهدات سال ۱۴۰۲ را تحویل داده و اختلاف قیمت ۱۳ هزار تومانی موجب ثبت ۱.۳ همت زیان جدید شد. مجموع زیان سه‌ماهه نخست این سال ۲.۴ همت بوده که پس از کسر این رقم، ۱.۱ همت باقی مانده است.

مدیرعامل ذوب‌آهن صراحتاً با تعدیل نیرو مخالف است و تأکید کرد که برای کارکنان باید کار تعریف کرد. وی نمونه‌هایی از تعریف پروژه‌های جدید داخلی، خدمات مهندسی به خارج از کارخانه، تعمیرات موتورهای الکتریکی و ساخت قطعات را برشمرد و گفت حتی بازنشستگی برخی پرسنل را به تعویق می‌اندازد تا از تجربه آنان بهره ببرد.

وی اعلام کرد که از ۳.۳ همت زیان انباشته در سه‌ماهه سوم ۱۴۰۳، اکنون حدود ۰.۷ همت جبران شده و هدف خروج کامل از زیان انباشته دنبال می‌شود.

افضلی درباره تولید ریل افزود که ذوب‌آهن هم‌اکنون ریل R260 با استاندارد ۱۳۶۷۴ اروپا تولید می‌کند که بالاتر از استاندارد UIC60 است و توانایی ساخت ریل قطار با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را دارد. قرارداد ۳۰ هزار تنی با شرکت زیرساخت برای خطوط چابهار–زاهدان، شهرکرد–اصفهان و اردبیل بسته شده و نیاز کشور به ریل کاملاً توسط ذوب‌آهن تأمین می‌شود. صادرات ریل به فیلیپین، اندونزی، تایلند و الجزایر نیز متقاضی دارد، اما به دلیل تعهدات داخلی، فعلاً این صادرات انجام نمی‌شود.

وی درباره معدن ققنوس توضیح داد: این معدن با عیار ۱۲۳.۵ به‌دست آمده و حقوق دولتی آن بالاست، اما برای ذوب‌آهن حیاتی بوده است. همچنین مذاکراتی برای حضور در معادن اطراف چادرملو، سنگان، نائین، یزد و اردستان انجام شده است.

افضلی رکورد تاریخی تولید چدن در ذوب‌آهن را ۲.۹ میلیون تن و فولاد را ۲.۸۶ تا ۲.۸۷ میلیون تن عنوان کرد و افزود: عدم دستیابی به این ارقام در سال‌های اخیر ناشی از محدودیت مواد اولیه است. او قیمت تمام‌شده انرژی برای هر تن چدن را ناشی از مصرف ۵۰۰ کیلو کوک دانست که سهم انرژی در هزینه‌ها نسبت به کوره قوس ۵.۲۳ تا ۶ برابر بیشتر است و برای رقابت‌پذیری باید از سیستم‌های ترکیبی استفاده کرد.

مدیرعامل ذوب‌آهن با تأکید بر خودکفایی فنی گفت: بسیاری از قطعات، از جمله دیسک‌های بزرگ و تجهیزات تعمیر لوکوموتیو و واگن در داخل کارخانه ساخته می‌شود و خدمات فنی به سایر مجموعه‌ها ارائه خواهد شد. همچنین در ۶ تا ۷ ماه گذشته حدود ۴۵۰۰ هکتار از اراضی ذوب‌آهن سند تک‌برگ گرفته و زمینه ورود به طرح‌های مولدسازی فراهم شده است.

وی ضمن تشریح آخرین وضعیت قراردادهای میلگرد و تیرآهن، از افزایش قیمت پایه تیرآهن سنگین در بورس و عدم صرفه صادرات میلگرد به‌دلیل اختلاف نرخ ارز سخن گفت و تأکید کرد: سیاست صادرات ذوب‌آهن تابع نیاز ارزی و شرایط بورس کالاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =