سعید عابدی

مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید فولاد مبارکه، در آغاز به کار دبیرخانه کارگروه فنی و تخصصی برندسازی ایمیدرو در فولاد مبارکه، بر اهمیت بومی‌سازی به عنوان یک ضرورت حیاتی تأکید کرد و گفت: این فرآیند نه تنها ایمنی کشور را در برابر تحریم‌ها و نوسانات ارزی افزایش می‌دهد، بلکه به توانمندسازی صنعتی و برندسازی ملی نیز کمک می‌کند.

سعید عابدی، مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید فولاد مبارکه در آغاز به کار دبیرخانه کارگروه فنی و تخصصی برندسازی ایمیدرو در این گروه صنعتی اظهار کرد: بومی‌سازی امروز یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت حیاتی است که باید بر روی آن تمرکز کنیم و برندسازی را به آن اضافه نمائیم.

وی ادامه داد: بومی‌سازی مانند واکسیناسیون کشور و صنعت در مقابل گزندهای خارجی عمل می‌کند؛ این فرآیند ایمنی کشور در مقابل تحریم‌ها و نوسانات ارزی را افزایش می‌دهد، توانمندی صنعتی ایجاد می‌کند و کشور را صاحب تکنولوژی می‌سازد.

مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید فولاد مبارکه اضافه کرد: بومی‌سازی مسیری برای برندسازی است که توان ساخت داخل را اثبات می‌کند، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، وابستگی را به توانمندسازی تبدیل می‌کند و ضمن توسعه سبد محصولات کشور، اشتغال‌زایی گسترده ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه معضلات بومی‌سازی شامل پایین بودن مقدار سفارشات و عدم صرفه اقتصادی تولید، عدم پوشش ریسک شرکت‌ها، ضعف حمایت‌های نهادی و اطلاع‌رسانی و همچنین سختی اخذ مجوزها و مشکلات تولید است، گفت: در دبیرخانه بومی‌سازی تأکید داریم که تجمیع تقاضا می‌تواند معضلات را کاهش دهد؛ این اقدام تولید را اقتصادی می‌کند، قیمت نهایی مصرف‌کننده را کاهش می‌دهد، کیفیت را از طریق رقابت و تخصص‌گرایی افزایش خواهد داد و اتلاف وقت و منابع را کاهش می‌دهیم.

عابدی تصریح کرد: انتظار داریم دبیرخانه با ایجاد بانک اطلاعاتی نیازهای بومی‌سازی، شرکت‌های دانش‌بنیان را با نیازها آشنا کند. همچنین راه‌اندازی پلتفرم تجمیع تقاضا با تضمین خرید مواد اولیه و استقرار نظام مدیریت ارزیابی کیفیت ضروری است.

وی با بیان اینکه بومی‌سازی بدون حمایت دولت و نهادهای دولتی ادامه نخواهد یافت، اضافه کرد: سیاست‌های حمایتی باید هوشمند، مشخص و شفاف باشند تا بومی‌سازی از یک واکنش موقت به استراتژی پایدار تبدیل شود و در نهایت به جریانی ملی و ماندگار بدل گردد.

مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید فولاد مبارکه ابراز کرد: سیاست‌های حمایتی پیشنهادی شامل اعطای خط اعتباری ویژه برای پروژه‌های بومی‌سازی، تسهیلات بانکی، تأمین مالی توسط صندوق‌های خطرپذیر، تخفیف عوارض واردات مواد اولیه، مشوق‌های مالیاتی، پشتیبانی از صادرات بومی‌سازان، اعطای امتیاز ویژه برای شرکت‌های مصرف‌کننده محصولات بومی است.

وی ادامه داد: ساخت اکوسیستم بومی‌سازی نه‌تنها موجب بقا بلکه باعث برندسازی ملی خواهند شد. حمایت صنایع بزرگ و دولت لطف به شرکت‌ها نیست، بلکه سرمایه‌گذاری برای تاب‌آوری، ارتقای کیفیت و دستیابی به آینده‌ای مستقل و روشن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =