مسیح فرزانه

مسیح فرزانه، کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو گفت: ارزش‌گذاری خودروهای وارداتی، مونتاژی و تولید داخلی بر پایه نرخ دلار است و امکان جدایی مسیر قیمت‌ها در بازار خودرو از دلار وجود ندارد. مردم در شرایط فعلی قدرت خرید کم‌تری برای خرید خودروهای صفر کیلومتر دارند ولی تعداد معاملات در بازار خودروهای دست دوم افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار خودرو نخستین روزهای خرداد ماه را با آرامش به پایان رساند و قیمت‌ها در این بازار در مسیر ثبات حرکت کرد، تاجایی که افزایش جزئی قیمت دلار در بازار غیررسمی در نیمه کانال ۸۲ هزار تومان نیز تأثیری بر قیمت خودرو نداشت. گزارش‌های میدانی از بازار خودرو نشان می‌دهد کوییک GXR L با قیمت ۵۰۵ میلیون تومان، ساینا اتوماتیک ۶۳۹ میلیون تومان، سهند اس ۵۸۰ میلیون تومان، اطلس جی ۶۲۵ میلیون تومان، شاهین جی ۸۹۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما ۸۷۷ میلیون تومان، سورن پلاس رینگ فولادی ۹۱۸ میلیون تومان، دنا پلاس MT۶ حدود ۹۵۴ میلیون تومان و تارا دستی و اتوماتیک به ترتیب با رقم ۸۹۰ میلیون تومان و یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان در بازار عرضه شدند و بهای این چهارچرخ نسبت به روز سه شنبه ششم خردادماه بدون تغییر باقی ماند. همچنین باید به قیمت خودروهای مونتاژی اشاره کرد که بهای آن‌ها در بازار نوسانات قابل توجهی را به ثبت نرساندند، برای نمونه جک J۴ آپشنال با قیمت ۹۶۹ میلیون تومان، لاماری ایما در محدوده دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان و تیگو هفت پرو (هیبرید) با رقم دو میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

عدم امکان جدایی مسیر بازار خودرو از نرخ دلار

شماری از معامله‌گران در بازار خودرو مدعی‌اند این بازار از سال ۱۴۰۳ تا به امروز در برابر نوسانات افزایشی نرخ دلار در بازار آزاد بی‌اعتنا بوده و این مسئله نشانه‌ای از تغییر رفتار بازار خودرو در مقایسه با گذشته است. در مقابل مسیح فرزانه، کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو در رابطه با بی‌اعتنایی قیمت چهارچرخ‌ها نسبت به تغییرات نرخ دلار به خبرنگار ایراسین گفت: بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ رفتاری متفاوتی از خودش نشان داد و قیمت‌ها در این در بازار تأثیر کم‌تری از نرخ دلار در بازار آزاد گرفت. البته این رفتار در سال ۱۴۰۲ نیز دیده می‌شد ولی شدت آن در سال گذشته بیشتر بود.

فرزانه اضافه کرد: واقعیت امر این است که ارزش‌گذاری انواع خودروهای وارداتی، مونتاژی و تولید داخلی بر پایه نرخ دلار است و امکان جدایی مسیر قیمت‌ها در بازار خودرو از دلار وجود ندارد. ولی تأثیر نوسانات نرخ دلار بر قیمت اتومبیل‌ها کاهش یافته که علت اصلی آن رکود تورمی در بازار خودرو است.

این کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو افت قدرت خرید مردم را عامل دیگری برای کاهش تأثیرگذاری نرخ دلار بر قیمت خودرو می‌داند و دراین‌باره توضیح داد: دلیل دیگر بی‌اعتنایی قیمت خودرو در برابر صعودی شدن نرخ دلار به کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده واقعی باز می‌گردد و میزان افزایش دستمزدها از رشد قیمت‌ها در کف بازار جامانده که این اتفاق در سال ۱۴۰۴ نیز رخ می‌دهد. مردم در شرایط فعلی توان کم‌تری برای خرید خودرو صفر کیلومتر دارند و ما شاهد این اتفاق از سال ۱۴۰۰ تاکنون هستیم. اکنون تعداد معاملات در بازار خودروهای دست دوم بالا رفته و به نظر بنده در سال جاری بیشتر هم خواهد شد.

فرزانه با اشاره به عدم امکان سرکوب قیمت‌ها در بازار خودرو به صورت دائمی بیان داشت: ما در سال ۱۴۰۴ نیز شاهد رکود تورمی در بازار خودرو و کاهش قابل توجه قدرت خرید مصرف کننده هستیم. تمامی اتفاقاتی در بازار خودرو و اقتصاد کلان ما با اقتصاد سیاسی در ارتباط است. مسئله بسیار مهمی که در اقتصاد باید مدنظر قرار دهیم این است که امکان سرکوب قیمتی و قیمت‌گذاری دستوری در بازار به صورت دائمی وجود ندارد و به اصطلاح تحمل بازار تمام شده و مسیر خود را طی خواهد کرد. بنده امیدوارم قبل از اینکه بازار خودرو به مسیر خود بازگردد و شاهد رشد چشمگیر قیمت‌ها باشیم، سیاست‌گذار تصمیم منطقی در این حوزه اتخاذ کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =