هپکو

یک فعال بخش معدن درباره تامین ماشین آلات معدنی کشور و راه اندازی مجدد هپکو به عنوان یکی از تولیدکنندگان قدیمی ماشین آلات سنگین اظهار کرد: هپکو اگر بتواند به شرایط قبلی خود بازگردد، برای بخش معدن و راهسازی و ساختمان کشور بسیار مفید و موثر خواهد بود. در واقع لازم است که شرکتی همچون هپکو تولید ماشین آلات را هدایت کند.

مهرداد شکوهی رازی در گفتگو با "ایراسین" با بیان این مطلب در ادامه افزود: نیاز است یک شرکت مانند هپکو تولید در بخش ماشین آلات را هدایت کند. البته انتظار نمی‌رود که هپکو به تنهایی تمام قطعات و تجهیزات ماشین‌آلات سنگین تولید کند؛ زیرا کشورهایی که اکنون تجهیزات و قطعات مورد نیاز ماشین آلات سنگین را تولید می‌کنند، سابقه طولانی در زمینه تولید دارند و ما می‌توانیم با همکاری تولیدکنندگان خارجی این ماشین آلات را دوباره به تولید برسانیم.

به گفته وی، یک انرژی فنی متراکم در هپکو به دلیل تجربه‌ای که طی سال‌های گذشته به دست آورده وجود دارد. زیرا بیش از ۴۰ سال در تولید ماشین آلات معدنی و راه سازی مانند بولدوزر، لودر و بیل مکانیکی و... که در بین بخش معدن و راهسازی مشترک است فعال بوده؛ همچنین تجهیزات مورد نیاز ساختمان سازی نیز توسط هپکو به تولید رسیده است که ارزشمند بودند و قیمت مناسب تری نسبت به دستگاه‌های وارداتی داشته؛ زیرا در ایران به دلیل برخورداری از نیروی انسانی ارزان، قیمت تمام شده محصول کمتر از نمونه های خارجی است.

شکوهی رازی ادامه داد: ما باید به هر شکلی که ممکن است هپکو را فعال کنیم. اما باید توجه داشت که هپکو در صورت راه اندازی و تولید با مشکل مشتری مواجه خواهد شد. مشتریان هپکو شرکت‌های معدنی و راهسازی هستند و این در حالی است که این شرکت‌ها پول لازم برای خرید ماشین‌آلات را ندارند. از سوی دیگر به دلیل رکود به وجود آمده در بخش راهسازی و ساختمان، همچنین گرانی بیش از حد ماشین‌آلات و تغییرات نرخ ارز نیز سبب شده تا قدرت خرید به شدت کاهش یاید.

وی با بیان این مطلب در ادامه اظهار کرد: برای مثال قیمت یک بولدوزر  ۱۵۵کوماتسو حدود ۹ میلیارد تومان است، بنابراین زمانی که یک شرکت بخواهد نسبت به خرید چند دستگاه ماشین آلات با این نرخ قیمتی اقدام کند، در گام اول باید بتواند منابع مالی مورد نیاز را تامین کند. بنابراین این مشکل باید مورد توجه قرار گیرد چراکه در صورت عدم تامین منابع مالی برای خریداران ماشین آلات، هپکو نیز با مشکل روبرو خواهد شد.

این فعال بخش معدن در ادامه افزود: یکی از وظایفی که متوجه دولت و وزارت صمت است این است که بانک‌ها را به هر نحو ممکن متقاعد کند تا وسائق معدنکاران و راهسازان و ... را برای گرفتن تسهیلات قبول کنند تا شرکت‌های معدنی و راهسازی بتوانند ماشین‌آلات مورد نیاز خود را تهیه کنند.

به عقیده وی، احیای هپکو لازم و ضروری است، اکنون می‌بینیم که معدنکاران و راهسازی‌ها برای تامین دستگاه‌هایی که موردنیاز است دچار مشکل شده‌اند و قطعات یدکی برای ماشین آلات به هیچ عنوان یافت نمی‌شود. یا اینکه هنگام خرید قطعه یدکی این اتمام اطمینان وجود ندارد که قطعه اصلی به ما فروخته شده یا این که محصول تقلبی است.

شکوهی رازی ادامه داد: درخواست بنده به عنوان یک فعال معدنی این است که هر چه سریع‌تر هپکو به صورت کامل فعال و منابع مالی از طریق منابع بانکی و مشتریان آنها فراهم شود.

به گفته وی، در شرایط فعلی تجهیزات و ماشین آلاتی که اکنون در معادن کشور فعال هستند، حداقل کارکرد آنها ۱۰ سال و عمر میانگین و متوسط آنها 15 سال است که کهنه و فرسوده شده اند. دلیل اصلی فرسوده شدن آنها نیز عدم امکان تجهیز و بازسازی به دلیل نداستن منابع مالی و عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانکها بوده است. این در حالی است که اگر بانک‌ها به معدنداران تسهیلات ارائه می‌شد، ماشین‌آلات تا قبل از افزایش نرخ ارز بازسازی و تجهیز می‌گردید، اما در شرایط فعلی که ارز گران شده، حتی همکاری بانکها با معدنکاران آنچنان سودی نخواهد داشت و به صورت محدود می‌توان از تسهیلات برای نوسازی و بازسازی ماشین آلات استفاده کرد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =