اکبریان

رییس انجمن سنگ آهن ایران درخصوص احیای معادن کوچک و متوسط در کشور گفت: بخش مغفول مانده در ایران معادن سنگ آهن هماتیت کم عیار است که به آن توجه نشده، اما در طرح احیای معادن کوچک مقیاس و متوسط این معادن مورد توجه قرار گرفته اند و اقداماتی برای استفاده بهینه از آنها در دستور کار است.

مهرداد اکبریان در گفت وگو با "ایراسین"  با بیان این مطلب در ادامه افزود: طرح احیای معادن اولین باز از سوی بخش خصوصی مطرح شد و ما سعی کردیم بخش دولتی به ویژه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران را به این موضوع جذب کنیم؛ زیرا از این طریق امکان افزایش تولید مواد معدنی در کشور میسر خواهد شد.

وی  با اشاره به اینکه بخش خصوصی خود را در این زمینه صاحب ایده می‌داند افزود: بخش خصوصی سعی کرده است تا بیش از دولت در این بخش نقش آفرین باشد. برای مثال انجمن سنگ آهن تخصصی روی معادن سنگ آهن فعال است و طرحی خوب برای برخی معادن ارائه کرده است.

وی با بیان این مطلب در ادامه افزود: بخش مغفول مانده در ایران معادن سنگ آهن هماتیت کم عیار است که به آن توجه نشده است. انجمن سنگ آهن ایران در این زمینه اقداماتی انجام داده است، از جمله اینکه اعلام کرد در جنوب ایران در استان هرمزگان، جنوب استان فارس و جنوب استان کرمان منطقه مشترکی به شکل یک دایره وجود دارد که شاید بیش از یک میلیارد و 300میلیون تن ذخیره هماتیت در چند معدن جای گرفته اند، این در حالیست که ذخیره یادشده در محاسبه ذخایر سنگ آهن کشور به حساب نمی‌آید.

اکبریان ادامه داد: از این رو در استان هرمزگان موضوع رسیدگی به معادن هماتیت که در دست بخش خصوصی است، در دستور کار قرار دادیم. زیرا معادن هماتیتی در این منطقه از ذخیره های بالایی همچون 300میلیون تن و 100 میلیون تن برخوردار هستند که در دست بخش خصوصی است و استفاده ای از آن نمی شود و دولت نیز اهتمام لازم برای استفاده بهینه از آنها را ندارد. بنابراین پیشنهاد شد که اگر برای هرکدام از این معادن یک واحد خط تولید کنسانتره هماتیت احداث شود، می توانند منجر به ثروت آفرینی در منطقه شده و شرایط منطقه را تغییر دهند.

رییس انجمن سنگ آهن ایران افزود: ما به پشتوانه وجود این معادن، احداث کارخانه 5میلیون تنی کنسانتره را در میان این دایره مطرح کردیم که از لحاظ جانمایی نیز شرایط خوبی همچون دسترسی به آب و برق و .. را دارد. به این ترتیب که این کارخانه خوراک مورد نیاز خود را از این معادن تهیه کند و معادن نیز با درامد حاصل از آن کارهای مطالعاتی برای تکمیل اکتشافات معدنی انجام دهند. همچنین در منطقه زنجان، کردستان و خراسان نیز همین روند انجام شده و معادن شناسایی شده اند.

به گفته اکبریان با حمایت‌ها و اقدامات شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در این زمینه می‌توان ظرف یک سال آینده در کشور با افزایش تولید سنگ هماتیت و به وجود آمدن کارخانه کنسانتره هماتیتی آینده روشنی را برای این بخش مشاهده کرد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =