حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در مجلس

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد ما به حداقل 10 سال ثبات در قانونگذاری و تصمیم گیری در حوزه های صنعت، کشاورزی و خدمات نیاز دارد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگو با ایراسین عدم ثبات در تصمیمات حتی قانونگذاری را از موانع عدم تحقق جهش تولید دانست و افزود: اقتصاد ما نیازمند حداقل 10 سال ثبات در قانونگذاری و تصمیم گیری است به این معنی که تلاش کنیم تصمیمات و قوانین مربوط به حوزه صنعت، کشاورزی و بخش خدمات و در کل اقتصاد تغییری پیدا نکند. وی ادامه داد: ما در حال حاضر مشکل کمبود قانون نداریم بلکه با انباشت قانون مواجه هستیم و مجلس باید نقش نظارتی داشته باشد تا حرکت تولید شتاب پیدا کند.

وی با بیان اینکه یکی از موانع مهم جهش تولید، تقلب در تولید است، بیان کرد: زمانی که صادرات یا فروش کالایی در خارج یا داخل کشور بازار خوبی پیدا می کند، برخی از افراد سوء استفاده کننده به طور مرتب از اندازه، وزن یا کیفیت آن محصول کاهش می دهند. حاجی تاکید کرد: ممکن است آن کالا استانداردهای لازم را در ظاهر حفظ کند اما کیفیت آن کالا با کالای اولیه ای که تولید شده متفاوت خواهد بود و این خود یک ضد تولید محسوب می شود و تولید را از درون ورشکسته می کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: یکی دیگر از موانع تحقق نامگذاری امسال، عدم اعتماد مردم و فعالان اقتصادی به برخی مسئولان است به طوریکه مردم از سخنانی که از سوی این مسئولان گفته می شود متاسفانه بوی راستگویی را استشمام نمی کنند. وی تاکید کرد: این مسئله  اثر بسیار منفی برای اقتصاد کشور دارد چراکه وقتی بین دو نفر مراوده درستی صورت نگیرد اعتماد میان آنها از بین می رود بخصوص اگر طرفین این مراوده مسئولان و کارآفرینان و فعالان اقتصادی باشند.

وی همچنین قاچاق را از موانع مهم جهش تولید بیان کرد و گفت: قاچاق دشمن تولید است و امیدواریم تدابیری که قوه قضاییه برای مبارزه با قاچاق بیان می کند، عملیاتی شود. حاجی تاکید کرد: مسئولان قوه قضاییه باید توجه داشته باشند که راههای انحرافی آنها را از مسیر درست مبارزه با قاچاق خارج نسازد و دچار تردید نکند تا بتوانند مسیر درست را بیابند و مبارزه با قاچاق را به سرانجام برسانند.

وی اظهار کرد: متاسفانه بانک ها نیز به یک مانع جهش تولید تبدیل شده اند و با دید دریافت هرچه بیشتر سود، حتی سودی که حاصل از تولید و سود واقعی نباشد، مشغول به فعالیت هستند.

وی درباره مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی نیز گفت: زمانی که یک تولیدکننده بخواهد مقدار تولید خود را به میزانی افزایش دهد، بالتبع نیازمند همان میزان افزایش نقدینگی است و سرمایه در گردش باید به اندازه ای باشد که فرایند رسیدن کالا به مصرف کننده نهایی طی شود. حاجی افزود: بهترین راه تامین نقدینگی واحدهای تولیدی جذب بازار سرمایه داخلی و ایجاد اعتماد و تضمین برای سرمایه گذاری خرده مردم است. وی تصریح کرد: نقدینگی که در اختیار مردم است یک نوع آفت برای اقتصاد محسوب می شود و اگر بتوان از این سرمایه در تولید استفاده کرد تبدیل به نعمت خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =