روزبه شریعتی

روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: طی روزها اخیر رکورد کم ارزش‌ترین حجم معاملات در بورس تکرار می‌شود. بازار سرمایه با چنین حجم معاملاتی باتوجه به میزان نقدینگی در کشور به یک بازار مرده شباهت دارد. البته بازار سرمایه شرایط بنیادین نامناسبی ندارد ولی نیازمند سیاست‌گذاری‌های جدید است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه روز گذشته در حالی به کار خود خاتمه داد که بیشتر نمادهای بورسی در طرف منفی قرار گرفتند. اگرچه بورس در اولین روزهای کاری سال ۱۴۰۳ نوسانات زیادی داشت و شاخص کل بازار موفق به بالا بردن ارتفاع خود شد، ولی این روزها فروشندگان مجدد بازار را در دست گرفته‌اند تا بورس در هفدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ مانند سال گذشته بر مدار نزول قرار گیرد.

 بازار سرمایه نیازمند سیاست‌گذاری‌های جدید

" امیدی به بورس نیست" عبارتی که از زمستان سال گذشته تا به امروز در میان سهام‌داران به گوش می‌رسد، به اعتقاد آن‌ها هر زمان که بازار سبز می‌شود، باید منتظر اتفاقی بود تا بازار ریزش سنگینی را تجربه کند و اثر صعودی آن از بین رود. روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه درباره ناامیدی سرمایه‌گذاران به رشد بورس به خبرنگار ایراسین می‌گوید: چشم‌انداز کارشناسان بورسی و شرکت‌های کارگزاری از آینده بازار دست‌کمی از سهام‌داران ندارد و شاید مهم‌ترین دلیل این موضوع نوع سیاست‌گذاری باشد. متأسفانه نحوه برخورد سیاست‌گذار با شرکت‌های بازار سرمایه باعث شده مردم تصور کنند دولت درصدد جبران کسری بودجه خود از طریق شرکت‌هاست، برای نمونه همچنان بحث نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها در میان است و شرکت‌ها گزارش‌های ضد و نقیضی با اعداد و ارقام مختلف ارائه می‌دهند. ازجمله آن‌ها باید به پتروشیمی پردیس و پتروشیمی خراسان به عنوان دو اوره‌ساز اشاره کرد که هر کدام بهای متفاوتی برای هر مترمکعب گاز می‌پردازند.

شریعتی اضافه می‌کند: به تازگی صحبت‌هایی از نرخ برق صنایع به گوش می‌رسد که بدبینی بازار را به دنبال دارد. شرکت‌ها پیش‌تر نرخ علی‌الحساب خود را بابت مصرف برق شناسایی کردند ولی اکنون باید دو برابر این هزینه را برای کل سال شناسایی کنند که نتیجه آن رقم قابل توجهی است. علاوه‌بر این اخبار پیرامون قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی به ویژه بنزین جو بازار را نامطمئن کرده است.

افزایش نرخ سپرده و مالیات به جان بورس افتاد

شاخص کل بورس در پایان معاملات روز گذشته، هفدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ۲۰ هزار و ۶۴۷ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح دو میلیون و ۲۳۹ هزار و ۹۸ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با ریزش شش هزار و ۹۳۸ واحدی در رقم ۷۴۴ هزار و ۱۰۰ واحدی ایستاد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است اقدامات سیاست‌گذار پولی سبب شده نه‌تنها سرمایه به سمت بازار سرمایه بلکه دیگر بازارهای موازی نیز حرکت نکند که نتیجه آن ریزش و درجا زدن بورس است. شریعتی دراین‌باره اظهار می‌کند: اقدامات سیاست‌گذار سبب از دست رفتن تمایل صاحبان سرمایه‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های بنیادی کشور شده و نتیجه آن حکم‌فرمایی رکود در تمام بازارهای کشور است، برای نمونه بانک مرکزی سال گذشته نرخ سپرده را تا ۳۰ درصد بالا برد. نرخ سپرده ۳۰ درصدی نه تنها به گواهی‌های خاصی محدود نمی‌شود بلکه اکنون سوده سپرده در بانک‌های بزرگی مانند ملت و تجارت نیز رقم‌های بالایی دارد و یا نرخ اوراق مشارکت سالانه به حوالی ۴۰ درصد رسیده است.

در آخرین روزهای اسفند ۱۴۰۲ شرکت‌های بورسی در خصوص معافیت معاملاتی با چالش جدیدی مواجه شدند و طبق بند «س» تبصره شش قانون بودجه سقف معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌ها ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد. شریعتی با اشاره به تأثیرات منفی این خبر بر بازار سرمایه می‌گوید: در پی انتشار اخبار پیرامون سقف معافیت مالیاتی ترس عجیبی بازار به ویژه شرکت‌های صادرات محور را فرا گرفت زیرا چند ده همتی از جیب شرکت‌ها و به دنبال آن از سرمایه‌گذاران در عمل خارج می‌شود. واقعیت امر این است زمانی که مسائلی مطرح شود و سپس نقض یا به نوعی تغییر کند، در ذهن اذهان عمومی تأثیر می‌گذارد و سرمایه‌گذار به این نتیجه می‌رسد باید با صرف چه میزان ریسکی در بورس سرمایه‌گذاری کند، در حالی که بدون ریسک می‌تواند در ازای سرمایه خود ۳۰ درصد سود دریافت کند و یا سرمایه خود را به بازارهای موازی به دور از دستکاری دولت ببرد.

وی ادامه می‌دهد: این نگاه سرمایه‌گذار منطقی و عاقلانه است زیرا نرخ سوخت، خوراک، انرژی، مالیات و… شرکت‌ها علی‌الحساب مشخص نیست و سرمایه‌گذاری در این بازار در شرایط فعلی به معنای پذیرفتن ریسک بسیار بالایی است. علاوه بر این تغییرات نرخ دلار در بازار غیر رسمی و اصرار دولت بر دلار ۴۰ هزار تومانی سبب تحمیل هزینه‌های بالا به شرکت‌ها می‌شود و ریسک سرمایه گذاری باوجود تورم ۵۰ درصدی را افزایش می‌دهد.

تکرار رکورد کم‌ارزش‌ترین حجم معاملات در بورس

روز گذشته حجم معاملات در بازار سرمایه معادل شش میلیارد و ۸۰۰ میلیون برگه بود. شریعتی بازار سرمایه با چنین حجمی را یک بازار مرده می‌داند. این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با حجم معاملات بورس توضیح می‌دهد: طی روزهای اخیر رکورد کم‌ارزش‌ترین حجم معاملات تکرار می‌شود. بازار سرمایه با چنین حجم معاملاتی با توجه به میزان نقدینگی در کشور به یک بازار مرده شباهت دارد. حجمی فعلی بورس با روزی ۱۰۰ میلیون تومان در سال ۹۴ تفاوتی ندارد چرا که بورس در آن بازه تاریخی چنین وضعیتی داشت یعنی شاهد تورم ۲۵ درصدی با نرخ سپرده بالا و رکود بورس بودیم.

شریعتی سامان یافتن وضعیت بازار را منوط به اصلاح سیاست‌های سیاست‌گذار می‌داند و در این دراین‌باره تاکید می‌کند: تا زمانی که سیاست‌گذار قوانین خود را اصلاح نکند تا سرمایه‌گذار بتواند با چشم‌انداز چند ساله و خیالی آسوده وارد این بازار شود، پول‌های بزرگ وارد بازار نخواهد شد و این شرایط رکودی ادامه می‌یابد. اکنون تورم ۵۰ درصدی در بازار طلا و دلار غیر رسمی حضور دارد و دولت به‌جای کمک به بخش تولید، از آن بهره کشی می‌کند. در حالی که بخش تولید می‌تواند ارزش افزوده و ارزآوری ایجاد کند. البته بازار سرمایه شرایط بنیادین نامناسبی ندارد و مانند بیماریست که خونریزی داشته ولی کسی به داد آن نمی‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =