• ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
  • کد خبر: 53530
  • readingTime: ۴ دقیقه
ایران کد

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالاها و خدمات با اشاره به اینکه تا کنون ۷.۵ میلیون کالا در کشور بر اساس استاندارد بین‌المللی GS1 کدگذاری و شناسایی شده، از طراحی سامانه‌ای در آینده نزدیک خبر داد که در آن، نظرات مردم درباره کالاها و خدمات مختلف ثبت شده و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

به گزارش ایراسین، نایب رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالاها و خدمات ایران موسوم به ایران کد (بارکد) اظهار کرد: مرکز ملی به نمایندگی از سازمان جهانی GS1 که یک سازمان بین‌المللی در حوزه کدگذاری کالا و خدمت است، فعالیت می‌کند. هر کالایی که بخواهد در زنجیره تأمین و به خصوص زنجیره فروش آن کالا وارد شود قطعاً باید شناسایی و کدگذاری شود.

مهدی مظهری افزود: مرکز ملی ۲۸ سال پیش با هدف صادرات و اینکه در زبان مشترکی که این استاندارد در حوزه کالا و خدمات ایجاد می‌کند، بتواند در کشور فعالیت کند، این نمایندگی را در حوزه کدینگ از سازمان GS1 دریافت می‌کند.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالاها و خدمات گفت: این استانداردها اکنون به یک زبان مشترک بین تولیدکنندگان و خدمات دهندگان تبدیل شده‌اند؛ یعنی به این نحو که اگر کالایی در کشور تولید و شناسایی می‌شود و با پیش شماره ۶۲۶ متعلق به ایران شماره‌گذاری شود. این کالا در کشور مقصد نیازی به بارکد کردن ندارد. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور مقصد قابلیت توزیع فروش و شناسایی دارد؛ چون یک بارکد بین‌المللی روی آن درج شده است.

مظهری تاکید کرد: پس می‌توانیم بگوییم که هر کالایی که بخواهد صادر شود، باید بارکد بین‌المللی داشته باشد.

۱۳۰ هزار تولیدکننده کشور در بانک اطلاعاتی

وی ادامه داد: تاکنون در کشور چیزی حدود ۷.۵ میلیون کالا را شناسایی و کدگذاری کرده‌ایم. می‌توان گفت تمام کالاهایی که صادر می‌شود یا حتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسد، با پیش شماره ۶۲۶ کدگذاری شده است. اگر الان به یک فروشگاه زنجیره‌ای بروید و بخواهید کالایی را خریداری کنید، قطعاً بارکد بین‌المللی "جی اس وان" روی آن درج شده است.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالاها و خدمات گفت: بنابراین یکی از الزامات فنی که در ۱۵۰ کشور دنیا استفاده می‌شود، استاندارد GS1 است که خوشبختانه ایران هم در این حوزه بسیار فعال است و ۱۳۰ هزار تولیدکننده کشور در بانک اطلاعاتی ما حضور دارند و کالاهای خود را کدگذاری کرده‌اند.

مظهری اظهار کرد: به عنوان نمونه در حوزه اوراسیا اگر صادرکننده‌ای بخواهد کالایش را وارد کشورهای حوزه اوراسیا کند، قطعاً باید کدهای GS1 را داشته باشد. حتی بعضی از محصولات کشاورزی که می‌خواهد وارد حوزه اوراسیا شود بایستی مزارع آن و تولیدکننده و کشاورز آن هم شناسایی شود. این اطلاعات در کدهای GS1 قابلیت شناسایی دارد.

امضای تفاهم‌نامه با انجمن فولاد، ایمیدرو برای طراحی سامانه عرضه و تقاضا

وی بیان کرد: علاوه بر این در مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات در حوزه فرش الان فرش‌ها را داریم با شناسه بین‌المللی شناسنامه‌دار می‌کنیم؛ یعنی فرش دستبافتی که الان تولید می‌شود، با کد بین‌المللی شناسه گذاری شده و امکان صادرات پیدا می‌کند. این کدگذاری به‌زودی به عنوان الزام تعیین می‌شود. همچنین در حوزه گوهرسنگ‌ها این اتفاق افتاده به نحوی که الان سامانه‌ای ایجاد شده که برای گوهرسنگ‌ها سنگ‌های زینتی و تزئینی هم شناسنامه و کد بین‌المللی صادر شود.

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالاها و خدمات گفت: یک اتفاق بسیار خوشایند در مرکز ملی رقم خورده و یک تفاهم‌نامه با انجمن فولاد ایران، ایمیدرو و مرکز ملی برای طراحی یک سامانه عرضه و تقاضا امضا شده که در آن تولیدکنندگان، تولیدات خود را عرضه کنند و متقاضیان هم شناسایی شوند.

کدگذاری یک میلیون و ۵۰۰ هزار قلم کالای تدارکاتی

مظهری تاکید کرد: در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار قلم کالای تدارکاتی که در صنایع وجود دارد را کدگذاری کرده‌ایم و می‌دانیم کدام کالا واردات می‌شود و کدام کالا صادرات می‌شود. همچنین در این سامانه مشخص می‌شود که هر کالایی را چه کسی تولید می‌کند و چه کسی تقاضا می‌کند. این باعث می‌شود بازارهای جهانی به تولیدکنندگان ما باز شود.

وی اظهار داشت: مرکز ملی خدمات را تا سال گذشته شناسایی نکرده بود، اما با همین بارکدهای بین‌المللی، خدمات را شناسایی کردیم.

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالاها و خدمات گفت: وقتی برای یک کالا یا خدمت کاتالوگ شناسایی صادر و بارکد تعیین می‌شود، همزمان این بارکد برای ۱۷ زبان زنده دنیا منتشر می‌شود؛ یعنی مثلاً اگر یک شخص در موتورهای جستجوی اینترنتی به زبان اسپانیایی نام یک کالا را جست و جو کند، اگر کالای ایرانی بارکد بین‌المللی داشته باشد، برای آن شخص نشان داده می‌شود.

مظهری ادامه داد: همین وضعیت در خدمت هم ایجاد شده است؛ خدمات فنی و مهندسی بسیاری در کشور ما ارائه می‌شود، اما متأسفانه قابل شناسایی نبود. اکنون این خدمات با بارکدهای بین‌المللی شناسایی شده و باعث می‌شود که این خدمات به راحتی شناسایی شود.

بر اساس گزارش ایسنا، وی در تشریح اقدامات برای تحقق شعار امسال «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: در سال جاری با راه‌اندازی سامانه‌ها و کدگذاری کالاها و خدمات به صادرات کمک می‌کنیم. ما یک نرم‌افزار را مرکز ملی ایجاد کرده‌ایم که در آن مردم علاوه بر اینکه می‌تواند کالاها و خدمات را در آن پیدا کنند، نزدیک‌ترین ارائه دهنده کالا و خدمت را پیدا کنند.

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالاها و خدمات تصریح کرد: در این نرم‌افزار مردم همچنین می‌توانند نظرات خود را درباره کالاها و خدمات و ارائه دهندگان آنها ابراز کنند. با ثبت شدن نظرات مردم اصناف تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان توسط مصرف‌کنندگان رصد می‌شوند. در چنین شرایطی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان می‌توانند با دریافت نظرات مردم نسبت به بهبود تولید و فعالیت خود اقدام کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =