مرغ

بهرام پاکزاد، عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های مرغ گوشتی کشور گفت: اکنون مقداری بالایی مرغ وارد کشور شده و میزان جوجه‌ریزی در کشور بسیار بالاست. لذا ما با مازاد عرضه مرغ مواجه هستیم. دولت در راستای حمایت از تولید داخل باید از واردات بی رویه مرغ جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مشاهدات میدانی از ثبات نسبی قیمت مرغ در سطح شهر اصفهان حکایت می‌کند و اکنون امکان خرید هر کیلوگرم مرغ با قیمت ۷۵ تا ۷۹ هزار و ۸۰۰ تومان وجود دارد. بسته یک کیلو و ۸۰۰ گرمی ران مرغ بدون پوست نیز با قیمتی حدود ۲۱۸ هزار تومان و سینه بدون پوست با نرخ ۲۷۰ هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود. درحالی که عده‌ای مدعی بودند قیمت مرغ در آستانه سال ۱۴۰۳ و ماه رمضان به دلیل رشد تقاضا افزایش یابد، ولی قیمت این محصول نه تنها افزایشی نشد بلکه نرخ هر کیلوگرم مرغ گرم کاهش دو تا چهار هزار تومانی نیز تجربه کرد. همچنین مرکز آمار در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی را نسبت به ماه قبل اعلام کرد که بر این اساس در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها، بیشترین کاهش قیمت مربوط به مرغ ماشینی با ۱.۹- درصد است. بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش جوجه‌ریزی و رشد تولید مرغ در کشور به همراه واردات گسترده سبب ثبات قیمت این محصول در کشور شده است که پیامدهایی برای بخش تولیدی به همراه داشته است. از این رو گفت‌وگویی با بهرام پاکزاد، عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های مرغ گوشتی کشور در خصوص وضعیت مرغداران و بازار مرغ با خبرنگار ایراسین صورت گرفته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

وضعیت فعلی بخش تولید با توجه به کاهش قیمت مرغ چگونه است؟

اکنون شرایط تولید برای تولیدکنندگان چندان مساعد نیست چرا که مقدار بالایی جوجه و مرغ وارد کشور شده و میزان عرضه بیش از تقاضا است. همچنین میزان جوجه‌ریزی در کشور بسیار بالاست، تا جایی که بعضی از واحدهای تولیدی حوالی ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی کرده‌اند. لذا ما با مازاد عرضه مرغ مواجه هستیم و مرغ بر روی دست مرغداران مانده است. از طرفی امکان صادرات مرغ با توجه به عدم فراهم بودن زیرساخت‌ها وجود ندارد. در حال حاضر قیمت مرغ زنده درب مرغداری‌ها به هر کیلوگرم ۵۵ تا ۵۷ هزار تومان رسیده است. در مقابل قیمت هر کیلوگرم مرغ برای مرغداران ۶۴ تا ۶۵ هزار تومان تمام می‌شود و مرغداران حدود ۱۰ هزار تومان در ازای فروش هر کیلو مرغ در ضرر هستند.

در شرایط فعلی قیمت منطقی مرغ را چقدر می‌دانید؟

تولید هر کیلوگرم مرغ زنده در شرایط فعلی ۶۵ هزار تومان برای تولیدکنندگان هزینه دارد و باید با احتساب سود منطقی مرغ از تولیدکنندگان خریداری شود. دولت می‌تواند به جای واردات، نیاز مرغ خود را همراه با قیمت تضمین شده اعلام کنند. ولی متأسفانه مرغداران ناچارند مرغ را زیر قیمت تمام شده خود عرضه می‌کنند.

وضعیت عرضه و قیمت نهاده‌ها در کشور چگونه است؟

وضعیت فعلی نهاده‌ها نسبت به سه و چهار ماه قبل تا حدودی بهبود یافته است. ولی بسیاری از مرغداران یکی دو هفته قبل ناچار به خرید هر کیلوگرم سویا با بهای ۳۷ هزار تومان شدند. یکی از مشکلات اصلی مرغداران قیمت بالای جوجه محسوب می‌شود چرا که جوجه یک‌روزه با قیمت میانگین حدود ۳۲ هزار تومان یعنی دو برابر قیمت مصوب به دست مرغدار می‌رسد. مرغ‌هایی که امروز با قیمت هر کیلوگرم حدود ۱۰ هزار تومان ضرر تولیدکننده به بازار عرضه می‌شود با جوجه ۳۰ تا ۳۲ هزار تومانی تولید شده است. در مقابل وزارت جهاد کشاورزی نرخ مصوب هر قطعه جوجه یک‌روزه حدود ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین کرد ولی در عمل جوجه با چنین قیمتی به دست مرغدار نمی‌رسد.

چشم‌انداز بازار مرغ برای سال ۱۴۰۳ چیست؟ با توجه به شرایط فعلی چه پیش بینی از آینده بازار مرغ و بخشی‌ها تولیدی دارید؟

تعداد زیادی از همکاران ما در شرف ورشکستگی قرار دارند و جوجه‌ریزی نکرده‌اند. وعده‌هایی مبنی بر ارائه تسهیلات کم بهره به مرغداران در اواخر سال گذشته مطرح شد که جامه عمل به این وعده‌ها پوشانده نشد. دولت باید میزان نیاز خود به مرغ همراه با قیمت را اعلام کند. درواقع دولت به جای واردات مرغ و تحمیل ضرر به تولیدکنندگان باید از بخش تولید داخل حمایت کند. همانگونه که سخت‌گیری‌های بسیاری برای واردات خودرو به کشور وجود دارد، دولت و وزارت جهاد کشاورزی باید هرچه سریع‌تر از واردات بی رویه مرغ جلوگیری کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =