• ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۸
  • کد خبر: 52338
  • readingTime: ۲ دقیقه
خودروی برقی

چینی‌ها سرمایه‌گذاری بزرگی در بخش‌های صنعت انجام داده‌اند و به تعبیر کارشناسان این مسئله به معنای سیل کالاهای ارزان‌ چینی به خصوص خودرو در بازار کشورهای مختلف جهان خواهد شد. خودروسازان چینی نیز عرضه خودروهای برقی ارزان در ماه‌های آینده خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، داده‌های اقتصاد چین از رشد اعطای وام به بخش‌های صنعتی در مقابل بخش املاک خبر می‌دهد. به تعبیر تحلیل‌گران بلومبرگ این سرمایه‌گذاری عظیم در بخش صنعتی به زودی منجر به سیل کالاهای ارزان‌قیمت به خصوص خودرو در به سایر کشورهای جهان خواهد شد. چینی‌ها پیش از این با چنین سرمایه‌گذاری موفق به کسب سهم در بازار خودروهای الکتریکی شدند.

خودروهای ارزان چینی در راه بازارهای جهانی

کاهش اعطای وام به بخش املاک در حالی اتفاق می‌افتد که بانک مرکزی چین در تلاش بود تسهیلات بخش مسکن افزایش پیدا کند ولی بانک‌ها علاقه‌ای برای پرداخت تسهیلات بیشتر به این بخش را ندارند. در مقابل بخش‌های صنعتی به ویژه خودرو مورد توجه آنها قرار گرفته است. پس از این سرمایه‌گذاری‌ها قیمت خودرو در چین به سرعت در حال کاهش است.

خودروهای ارزان چینی در راه بازارهای جهانی

داده‌های قیمتی خودرو در چین از سال ۲۰۰۲ ثبت می‌شود و از این تاریخ تاکنون قیمت خودرو چنین سقوطی را تجربه نکرده بود. این کاهش قیمت به خصوص در خودروهای برقی شدت گرفته است. ماه گذشته بی‌وای‌دی غول تولیدکننده خودروهای برقی در چین از تولید چند خودروی برقی ارزان‌قیمت با هدف کسب سهم ازبازارهای صادراتی خبر داد.

چینی‌ها به خصوص پس از کاهش قیمت لیتیوم، خودروهای برقی را هرماه با قیمت کمتری نسبت به قبل به فروش می‌رسانند. لیتیوم فلز کلیدی مورد استفاده در باتری اتومبیل‌های برقی در سال ۲۰۲۳ بیش ۸۰ درصد کاهش یافت و این مقدمه‌ای برای کاهش قیمت خودروهای برقی بود. اگرچه اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ قانونی با هدف جلوگیری از دامپینگ در بازار خودروهای برقی به تصویب رساند تا رقابت برای اتومبیل‌های برقی چینی در بازارهای اروپایی سخت شود، با این حال قیمت خودروهای برقی در چین همچنان کاهش می‌یابد و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد با سرمایه‌گذاری‌های جدید در این بخش خودروهای ارزان قیمت بیشتری روانه بازار خواهد شد. در مقابل خودروسازان بسیاری برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه هستند زیرا آمار فروش خودرو پس از همه‌گیری کویید کاهش یافته است.

آخرین داده‌ها از بازار خودروی آمریکا نشان می‌دهد آنها سالانه ۲ میلیون خودروی جدید کمتری نسبت به سال ۱۹۹۹ می‌فروشند در حالی که جمعیت ۵۵ میلیون نفر افزایش یافته است.

خودروهای ارزان چینی در راه بازارهای جهانی

در این مدت پیش‌بینی فروش محصول توسط خودروسازان اروپایی به خصوص در بخش خودروهای برقی محقق نشد و در نتیجه اهداف فروش خود را کاهش دادند. در مقابل آمار فروش خودروسازان ژاپنی مطلوب ارزیابی می‌شود. هدف صادراتی خودروهای ارزان‌قیمت چینی ابتدا کشورهای آسیایی است و رقابت برای آنها به خصوص در اروپا کار به مراتب سخت‌تری است. چینی‌ها برای محصولات مختلف بارها همین سیاست را اجرا کرده‌اند و موفق به کسب سهم بالایی در فروش شدند. شیائومی غول تولیدکننده موبایل‌های هوشمند نیز با همین سیاست قیمت ارزان‌تر پا به بازارهای جهانی گذاشت و پس از آن فعالیت برای بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ جهان غیرممکن شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =