• ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
  • کد خبر: 52305
  • readingTime: ۲ دقیقه
طلا

انس طلا روز جمعه به کانال ۲۴۰۰ دلار رسید تا سقف تاریخی جدیدی به ثبت برساند. افزایش تقاضا برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی چشم‌انداز روشنی برای قیمت آن ترسیم کرده‌ است، گلدمن پیش‌بینی قیمت انس طلا را تا پایان سال از ۲۳۰۰ دلار به ۲۷۰۰ دلار افزایش داد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، انس طلا روز جمعه با صعود به کانال ۲۴۰۰ دلار سقف تاریخی جدیدی به ثبت رساند. انس طلا در دسامبر ۲۰۲۳ سقف تاریخی خود در محدوده ۲۰۸۰ دلار را شکست و پس از آن در محدوده بالاتر از این قیمت در حال ثبت رکوردهای جدیدتر است. روز جمعه انس طلا در قیمت ۲۴۳۱ دلار معامله شد، در بازار معاملات آتی نیز انس به سقف قیمتی ۲۴۴۸ دلار رسید.

صعود انس طلا شاید تا کانال ۲۷۰۰ دلار

اگرچه انس پس از صعود تاریخی به سطح ۲۴۰۰ دلار با ریزش سنگینی مواجه شد ولی همچنان چشم‌انداز روشنی نسبت به آن وجود دارد. گلدمن پیش‌بینی کرد قیمت طلا تا پایان ۲۰۲۴ به محدوده ۲۷۰۰ دلار افزایش پیدا کند. قیمت طلا در طول ۷ ماه گذشته با افزایش ۲۶.۸ درصدی از ۱۸۱۰ دلار به بیش از ۲۴۰۰ دلار رسید. این یکی از شدیدترین رالی‌های صعودی برای قیمت طلا در طول سال‌های گذشته است. افزایش تقاضا برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی یکی از دلایل چشم‌انداز مثبت به رشد قیمت طلا است. داده‌ها نشان می‌دهد هر بار با افزایش قیمت طلا بانک‌های مرکزی بخشی از موجودی خود را نقد می‌کردند ولی این بار با وجود شکست سقف تاریخی انس طلا، بانک‌های مرکزی با سرعت زیادی در حال خرید طلا هستند. آخرین داده‌ها نشان می‌دهد بانک‌مرکزی چین در ماه مارس برای هفدهمین ماه متوالی بر ذخایر طلای خود افزود.

صعود انس طلا شاید تا کانال ۲۷۰۰ دلار

چینی‌ها در طول دو سال گذشته با عطش زیادی بر ذخایر طلای خود افزودند و اکنون با وجود قرار گرفتن طلا در سقف تاریخی همچنان به خرید ادامه می‌دهند. لهستان سنگاپور و هند نیز از خریداران بزرگ طلا در ماه‌های گذشته هستند. داده‌ها نشان می‌دهد کشورهای حاشیه خلیج فارس هم در ماه‌های گذشته به واردکنندگان بزرگ طلا تبدیل شده‌اند.

صعود انس طلا شاید تا کانال ۲۷۰۰ دلار

کشورهای حاشیه خلیج فارس در ازای فروش نفت، از سوئیس طلا وارد می‌کنند. ضمن اینکه صادرات طلای سوئیس به سایر کشورهای آسیایی به غیر از چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس افزایش یافته است. برخی از تحلیل‌گران صعود طلا به کانال ۲۴۰۰ دلار را نتیجه افزایش تقاضا از سوی بانک‌های مرکزی عنوان می‌کنند و مهم‌تر اینکه این بانک‌ها همچنان بر ذخایر طلای خود می‌افزایند تا چشم‌انداز قیمت طلا در بازارهای جهانی روشن باشد.

مؤسسه IGWT سقف قیمت طلا تا سال ۲۰۳۰ در محدوده ۴۸۲۱ دلار ارزیابی کرد، نظرسنجی رویترز از کارشناسان نشان می‌دهد قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. با این حال تأخیر در آغاز چرخه‌های انبساطی توسط بانک‌های مرکزی جهان به عنوان مانع بزرگی در افزایش قیمت انس طلا در ماه‌های آینده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =