• ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶
  • کد خبر: 52153
  • readingTime: ۴ دقیقه
گرافیت

کاهش حجم صادرات گرافیت از چین طی دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴، پس از اجرای محدودیت‌های وضع شده در رابطه با صادرات برخی محصولات گرافیتی که از روز اول دسامبر ۲۰۲۳ آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایراسین و به نقل از مؤسسه «Fastmarkets»، بر اساس داده‌های گمرک چین، حجم کل صادرات گرافیت ورقه‌ای از مبدا چین طی دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴، به سه هزار و ۲۳۶ تن رسید که حدود ۷۷٫۶۶ درصد نسبت به حجم ۱۴ هزار و ۴۸۳ تن گزارش شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش داشت.

همچنین مجموع حجم صادرات گرافیت کروی صادر شده از چین طی ماه‌های ژانویه و فوریه سال ۲۰۲۴، حدود دو هزار و ۵۶۷ تن اعلام شد که نسبت به رقم هفت هزار و ۲۴۰ تنی به ثبت رسیده در مدت مشابه سال ۲۰۲۳، حدود ۶۴٫۵۴ درصد کاهش را تجربه کرد.

برخی منابع اظهار داشتند که کاهش صادرات گرافیت چین در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ با انتظارات بازار مطابقت دارد زیرا افزایش قابل‌توجه حجم محموله‌ها در ماه نوامبر ۲۰۲۳ قبل از وضع محدودیت‌های اعمال شده، منجر به وجود ذخایر کافی تا ماه فوریه ۲۰۲۴ برای مصرف‌کنندگان و خریداران شده است. نکته بسیار مهم در این رابطه، وجود ابهام در رابطه با مدت زمان صدور مجوزهای صادراتی توسط وزارت بازرگانی چین است.

برخی منابع به مؤسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد تامین‌کنندگان چینی، مجوز صادرات محموله‌های صادراتی ماهانه گرافیت ورقه‌ای و گرافیت کروی را برای مقاصدی مانند ایالات متحده آمریکا، کره‌جنوبی، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی دریافت کرده‌اند.

یکی از معامله‌گران گرافیت ورقه‌ای در همین راستا بیان کرد: ممکن است حجم کل گرافیت ورقه‌ای و کروی در ماه مارس ۲۰۲۴ افزایش یابد و عرضه‌کنندگان بیشتری مجوز صادرات را دریافت کنند.

حجم کل محموله‌های گرافیت کروی صادراتی در ماه فوریه ۲۰۲۴ از مبدا چین، به دو هزار و ۲۹۵ تن رسید که ۱۴۴٫۰۶ درصد نسبت به حجم ۹۴۰٫۶۱ تن در ماه قبل از آن افزایش داشت. همچنین مجموع حجم صادرات محموله‌های گرافیت ورقه‌ای در ماه ژانویه ۲۰۲۴ نسبت به حجم یک هزار و ۴۲۷ تن به ثبت رسیده در ماه دسامبر ۲۰۲۳، حدود ۳۴٫۱۱ درصد کاهش را تجربه کرد.

مقاصد اصلی صادرات گرافیت ورقه‌ای چین طی ماه‌های ژانویه و فوریه ۲۰۲۴، کشورهای کره‌جنوبی با ۷۰۳ تن (۲۱٫۷۴ درصد)، ژاپن با ۴۱۷ تن (۱۲٫۹۰ درصد) و هلند با ۳۸۰ تن (۱۱٫۷۴ درصد) بودند.

همچنین حجم کل صادرات محموله‌های گرافیت کروی از چین در ماه فوریه ۲۰۲۴، به یک هزار و ۵۴۹ تن رسید که نسبت به حجم یک هزار و ۱۷ تنی به ثبت رسیده در ماه ژانویه سال میلادی جاری، ۵۲٫۳۴ درصد افزایش داشت. به علاوه، حجم محموله گرافیت کروی صادراتی چین در ماه ژانویه ۲۰۲۴ نسبت به حجم ۹۴۸ تنی صادر شده در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳، حدود ۷٫۲۸ درصد افزایش را به ثبت رساند.

در همین راستا، مقاصد صادراتی گرافیت کروی در ماه‌های ژانویه و فوریه ۲۰۲۴، کشورهایی چون ژاپن با یک هزار و ۵۶۷ تن (۶۱٫۰۴ درصد)، ایالات متحده آمریکا با ۷۳۵ تن (۲۸٫۶۳ درصد) و کره‌جنوبی با ۲۴۳ تن (۹٫۴۷ درصد) اعلام شدند.

تأثیرات کوتاه‌مدت و محدود بر روند عرضه بین‌المللی گرافیت

بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی بخش مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری در مؤسسه «Fastmarkets»، چین سهم قابل‌توجهی از حجم عرضه محصولات گرافیتی از جمله حدود ۶۰ درصد از حجم عرضه جهانی گرافیت ورقه‌ای طبیعی، حدود ۹۹ درصد از حجم عرضه گرافیت کروی بدون پوشش و بیش از ۹۰ درصد آند گرافیت طبیعی جهان را در اختیار دارد.

اعمال محدودیت در روند صادرات برخی محصولات گرافیکی از سوی دولت چین، در کنار ارائه قانون کاهش تورم آمریکا (IRA) شرایطی را به وجود آورده است که در آن بازیگران اصلی در صنایع پایین‌دستی مانند تولیدکنندگان آند، تولیدکنندگان باتری و تولیدکنندگان تجهیزات اصلی خودرو (OEM) مواد اولیه مورد نیاز خود را از منابع مختلفی تأمین کنند.

در همین رابطه، شرکت «Syrah Resources» در نظر دارد به عنوان اولین تولیدکننده آند گرافیت طبیعی یکپارچه در خارج از چین روند تولید این محصول را از کارخانه خود واقع در شهر ویدیلیا در ایالت لوئیزیانای آمریکا آغاز کند. این شرکت همچنین قراردادهای متعددی را با دیگر شرکت‌های فعال در صنایع پایین‌دستی مانند شرکت‌های «Samsung SDI»، «SK On» و «Ford» برای تأمین مواد آن دی به امضا رسانده است.

یکی از معامله‌گران گرافیت فعال در بازار ایالات متحده آمریکا عنوان کرد: ظرفیت تولید کافی گرافیت ورقه‌ای طبیعی برای مصرف‌کنندگان در مناطق مختلف جهان وجود دارد اما نگرانی اصلی برای تولیدکنندگان آند و باتری در صنایع پایین‌دستی، نبود ظرفیت فرآوری کافی برای گرافیت کروی طبیعی بدون پوشش است.

لازم به ذکر است که برخی از فعالان بازار پیش‌تر اعلام کرده بودند که به دلیل وضعیت مازاد عرضه آند مصنوعی و کاهش قیمت آن، سهم بازار گرافیت طبیعی کاهش یافته است و بر همین اساس تولیدکنندگان گرافیت ورقه‌ای به عنوان ماده اولیه مورد استفاده در تولید مواد آند فعال تحت فشار قرار گرفته‌اند.

در همین حال، در صنعت نسوز که به طور سنتی یکی از مصرف‌کنندگان اصلی گرافیت ورقه‌ای صنایع پایین‌دستی است، کاهش حجم صادرات گرافیت ورقه‌ای از مبدا چین هنوز نتوانسته است بر قیمت گرافیت ورقه‌ای در بازارهای خارج از چین تأثیر منفی چندانی بگذارد.

مصرف‌کنندگانی که از قبل گرافیت ورقه‌ای مورد نیاز خود را از چین تأمین می‌کردند، سعی در یافتن منابع جایگزین دیگر به منظور کاهش وابستگی خود به چین دارند.

یک تولیدکننده گرافیت در آفریقا در همین راستا اظهار داشت: این تغییر رویکرد مصرف‌کنندگان با آغاز محدودیت‌های وضع شده بر صادرات برخی محصولات گرافیتی همچون گرافیت ورقه‌ای از چین تسریع یافته و حجم تقاضا برای خرید محصولات گرافیتی از مبدا آفریقا با روندی صعودی همراه شده است.

در همین راستا، ارزیابی هفتگی مؤسسه «Fastmarkets» برای گرافیت ورقه‌ای با محتوای کربن با غلظت حداقل ۹۴ درصد، مش منفی ۱۰۰ با شرط تحویل محموله در بنادر اروپا و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، قیمت حدود ۶۰۰ تا ۷۱۵ دلار در هر تن در روز پنج‌شنبه ۲۱ مارس سال ۲۰۲۴ را نشان داد که نسبت به رقم اعلام شده در ارزیابی قبلی در تاریخ ۱۴ مارس سال میلادی جاری تغییری در آن مشاهده نشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =