فولاد

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: فولادسازان برای تأمین برق مورد نیاز دست به کار شده‌اند و اقدام به احداث نیروگاه‌ها کرده‌اند.

به گزارش ایراسین، وحید یعقوبی در خصوص وضعیت صنعت فولاد در دولت سیزدهم، اظهار داشت: محدودیت‌های انرژی در گذشته مشکلاتی را به صنعت فولاد وارد کرده بود، در همین راستا با توافق بین وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت نیرو، فولادسازان دست به کار شدند.

وی افزود: قرار است تا فولادی‌ها ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه احداث کنند که در سال گذشته ۲ فاز از این نیروگاه‌ها وارد مدار شد. امسال نیز پیش‌بینی می‌شود که چند فاز دیگر وارد مدار شود تا از این طریق محدودیت‌های انرژی مرتفع شود.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: این نیروگاه‌ها به روز و با کارایی و بهره‌وری بالا هستند، ضمن اینکه نیاز است تا با حمایت‌های دولت بحث عدم قطعی برقی که قرار است نیروگاه‌ها به واحدها ارائه کنند، تضمین و نرخ گاز این نیروگاه‌ها با نرخ نیروگاهی محاسبه شود.

یعقوبی خاطرنشان کرد: در حوزه گاز هنوز اتفاق خاصی نیافتاده است، اما فولادسازان اعلام آمادگی برای ورود به میادین گازی کرده‌اند و در همین راستا مباحثی در کمیسیون‌های اقتصادی دولت مطرح شده است.

ایران رتبه ۱۵ صادرات فولاد در جهان

وی با بیان اینکه صنعت فولاد دهمین جایگاه را در دنیا به لحاظ تولید و پانزدهمین جایگاه صادرات را دارد، گفت: مقصد صادراتی صنعت فولاد ۳۵ کشور دنیاست که این صنعت دارای بازار خوب و محبوبیت بالاست.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد اضافه کرد: در حوزه توسعه بازارهای صادراتی، دولت می‌تواند در دیپلماسی اقتصادی با کشورهای منطقه وارد مذاکره شود، از این طریق امتیازهایی از جمله کاهش تعرفه‌های واردات را به نفع فولادسازان بگیرد؛ ضمن اینکه در اسفندماه سال گذشته در راستای سیاست‌های ارزی دولت، عوارض کاهش پیدا کرد که این امر منجر به رشد صادرات می‌شود.

یعقوبی با اشاره به اینکه صنعت فولاد در کنار پتروشیمی بخش اصلی ارزآوری را داشته است، گفت: این صنعت توانسته است تا ارز صنایع وابسته و دارو را تأمین کند و اثربخشی خوبی بر روی کل صنایع و اقتصاد کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ فولاد توانست که صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری را رقم بزند. در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ارزش صادرات ۱۸ درصد رشد داشت که شامل ۱.۲ میلیارد دلار رشد شد.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد با تاکید بر اینکه صنعت فولاد در شرایط تحریمی، موفق عمل کرده است، گفت: با اینکه تک به تک کارخانه‌های فولاد مورد تحریم قرار گرفته است، ولی توانسته‌اند، تحریم‌ها را بی‌اثر کنند.

یعقوبی بیان کرد: تولید فولاد میانی در ۱۱ ماه سال گذشته نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۱ افزایش ۵.۸ درصدی و تولید آهن اسفنجی افزایش ۸.۸ درصدی داشته است.

رسیدن به رتبه هفتم جهان در تولید فولاد

وی با بیان اینکه سرعت رشد فولاد ایران نسبت به جهان قابل توجه است، گفت: صنعت فولاد ایران نرخ رشد خوبی نسبت به دنیا دارد و بر اساس آمارهای جهانی و انجمن جهانی فولاد در فوریه ۲۰۲۴ (۱۲ بهمن تا ۱۰ اسفند ۱۴۰۲) ایران رشد ۲۶.۵ درصدی را به ثبت رسانده است؛ این در حالی است که چین به عنوان رتبه فولاد در جهان، رشد ۱.۵ درصد را ثبت کرد.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد خاطرنشان کرد: گسترش زیرساخت‌ها از جمله حامل‌های انرژی باعث خواهد شد تا صنعت فولاد به‌زودی به جایگاه هفتم برتر در جهان دست یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =