سنگ آهن

بررسی صورت‌های مالی اسفندماه نشان می‌دهد روند صعودی درآمد تولیدکنندگان داخلی سنگ‌آهن کند شده و بعضی از آنها در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ۱۴۰۱ و میانگین سال ۱۴۰۲ درآمد کمتری کسب کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت سنگ آهن با آغاز سال ۲۰۲۳ ریزشی شد و با سرعت از سطح ۱۴۳ دلار تا کمتر از ۱۰۰ دلار به ازای هر تن ریخت. این ریزش یکی از شدیدترین کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی سنگ‌آهن بود. این کاهش قیمت در بازارهای داخلی ایران نیز اثرگذار بود با این حال برای بررسی اثر ریزش قیمت جهانی سنگ‌آهن بر درآمد تولیدکنندگان داخلی باید صورت‌مالی آنها در اسفند ماه را بررسی کرد. اسفندماه زمانی که سنگ‌آهن با شدت زیادی هفته‌ای ۱۰ دلار کاهش پیدا می‌کرد، کچاد به درآمد ۵۴۳۹ میلیارد تومانی رسید. کگل به عنوان یکی از قطب‌های تولیدکننده سنگ‌آهن کشور نیز ۵,۶۰۵ میلیارد تومان درآمد داشت.

درآمد اسفندماه کگهر و کنور نیز به ترتیب برابر با ۲۱۷۸ و ۴۷۳ میلیارد تومان بود. درآمد این تولیدکنندگان با وجود ریزش قیمت سنگ‌آهن کاهش پیدا نکرد، ضمن اینکه نسبت به بازه‌های زمانی مختلف رشد کرده است. درآمد اسفندماه تولیدکنندگان سنگ‌آهن در مقایسه با بازه‌هایی مانند اسفند ۱۴۰۱ و میانگین سال ۱۴۰۲ به صورت نمودار زیر است:

کاهش رشد درآمد تولیدکنندگان داخلی سنگ‌آهن در اوج رکود بازارهای جهانی

کگل و کچاد دو غول فعال در حوزه سنگ‌آهن در اسفند ۱۴۰۲ درآمد بالاتری نسبت به میانگین سال کسب کرده‌اند ولی درآمد کنور و کگهر نسبت به میانگین سال کاهش یافته است. درآمد اسفند ۱۴۰۲ در کگهر نسبت به میانگین سال ۴۲ درصد کاهش یافت. در مقابل درآمد اسفند ماه کگهر نسبت به اسفند سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۲۰ درصد افزایش یافته است. کچاد و کنور نیز در اسفند ۱۴۰۲ درآمد بالاتری نسبت به اسفند ۱۴۰۱ کسب کرده‌اند ولی درآمد کگل در بازه زمانی مورد بررسی ۱۲ درصد کاهش یافته است.

درآمد سالانه تولیدکنندگان سنگ‌آهن

با انتشار صورت‌های مالی اسفندماه درآمد سالانه تولیدکنندگان داخلی سنگ‌آهن مشخص شد و صورت‌های مالی نشان می‌دهد آنها نسبت به ۱۴۰۱ درآمد بالاتری کسب کرده‌اند.

کاهش رشد درآمد تولیدکنندگان داخلی سنگ‌آهن در اوج رکود بازارهای جهانی

درآمد کنور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴۱ درصد افزایش یافته است. درآمد این شرکت در ماه‌های ابتدایی از سال گذشته در سطح تاریخی قرار داشت ولی با نزدیک شدن به پایان سال کاهش پیدا کرد. کنور در مقایسه با سایر تولیدکنندگان داخلی شرکت کوچک‌تری به حساب می‌آید ولی در سال‌های گذشته عملکرد رو به رشدی داشت. کگهر پس از کنور در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۷۸ درصد درآمد بالاتری نسبت به سال ۱۴۰۱ کسب کرد. شرکت کگهر از کنور بزرگ‌تر است ولی ظرفیت تولید پایین‌تری نسبت به کگل و کچاد دارد. درآمد کگل و کچاد به عنوان دو غول تولیدکننده سنگ‌آهن نیز در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ به ترتیب ۶۷ و ۳۷ درصد افزایش یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =