• ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۷
  • کد خبر: 51651
  • readingTime: ۲ دقیقه
قراضه آهن

قیمت مواد اولیه زنجیره فولاد مانند سنگ‌آهن در هفته‌های گذشته نزولی بود ولی قیمت قراضه آهن نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه خیلی سریع به سطح ۴۰۰ دلار به ازای هر تن نزدیک شد. تقاضا برای قراضه آهن در بسیاری از بنادر جهان افزایش یافته‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، روند نزولی قیمت مواد اولیه در زنجیره فولاد همچنان ادامه دارد. در طول ۳ ماه گذشته قیمت سنگ‌آهن از ۱۴۳ دلار تا ۹۹ دلار کاهش یافت، هفته گذشته به سطح ۱۱۰ دلار برگشت ولی با کاهش تقاضا دوباره به سطح ۱۰۴ دلار به ازای هر تن رسید. در بازار کک نیز سطح تقاضا بالا نیست ولی آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد در بازار قراضه آهن قیمت‌ها با افزایش تقاضا در حال بازگشت به سطح قبل از ریزش است. در واقع قراضه‌آهن برخلاف سایر مواد اولیه در زنجیره فولاد در حال افزایش قیمت است. نمودار منتشر شده از استیل اوربیس تأیید می‌کند حتی در زمان افت شدید قیمت سنگ‌آهن نیز قیمت قراضه آهن وارداتی ترکیه نیز به کف قیمتی ۱ سال گذشته نرسید.

قراضه آهن در یک قدمی کانال ۴۰۰ دلاری

متال اکسپرت در آخرین گزارش خود مدعی شد روز گذشته با وجود کاهش ۴.۵ دلاری قیمت سنگ‌آهن ولی قیمت قراضه وارداتی ترکیه با افزایش ۶ دلاری به سطح ۴۹۰ دلار به ازای هر تن رسید. تقاضا برای قراضه در ترکیه روند صعودی دارد و قیمت‌های پیشنهادی برای معاملات روزهای آتی تا ۴۰۰ دلار به ازای هر تن افزایش یافته‌ است.

قراضه آهن در یک قدمی کانال ۴۰۰ دلاری

با وجود رشد قیمت قراضه ولی قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی نزولی بود. در چین پس از افت سنگ‌آهن به کانال ۹۰ دلار تقاضا برای میلگرد افزایش پیدا کرد تا قیمت‌ها برای چند روز افزایشی شود ولی دوباره به مدار نزول برگشت. قیمت ورق گرم چین نیز بیش از ۵ دلار به ازای هر تن کاهش پیدا کرد. شمش فولاد چین در آخرین روز معاملاتی کاهشی بود ولی قیمت شمش فولاد دریای سیاه بدون تغییر نسبت به هفته گذشته در حوالی ۵۰۵ دلار معامله می‌شود. آخرین قیمت شمش فولاد صادراتی ایران نیز ۴۸۰ دلار به ازای هر تن اعلام می‌شود. در مقابل قیمت محصولات فولادی ترکیه صعودی بود. با رشد قیمت قراضه وارداتی ترکیه در هفته‌های گذشته قیمت میلگرد این کشور نیز از ۶۰۰ دلار تا ۶۱۱ دلار افزایش یافت.

چشم‌انداز قیمت قراضه آهن

مای استیل پیش از آغاز سال ۲۰۲۳ در گزارشی مدعی شد احتمال رشد تقاضا برای قراضه آهن در سال ۲۰۲۴ وجود دارد. تمایل برای تولید فولاد سبز و افزایش استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی از عمده‌ترین دلایل رشد تقاضا برای قراضه‌آهن است و اکنون در ماه سوم میلادی افزایش تقاضا برای قراضه آهن در بسیاری از بنادر جهان مشهود است. گزارش‌های مختلف از چشم‌انداز مثبت فعالان بازار نسبت به رشد قیمت قراضه آهن در هفته‌های آینده خبر می‌دهد. اکنون در بسیاری از کشورهای آسیایی قیمت هر تن قراضه آهن بالاتر از ۴۰۰ دلار معامله می‌شود و پیش‌بینی می‌شود قراضه آهن وارداتی ترکیه نیز هفته‌های آینده به سطح ۴۰۰ دلار بازگردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =