آهن اسفنجی

ارزش معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا طی سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل بیش از ۱۸۰ درصد افزایش یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد در ماه‌هایی که محدودیت‌های توزیع گاز برای صنایع اعمال می‌شود قیمت آهن‌اسفنجی در بورس کالا رشد می‌کرد و پس از آن نزولی می‌شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ارزش معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا با افزایش بیش ۱۸۰ درصدی از ۲۷ هزار و ۸۳۹ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۷۸ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسید. آهن اسفنجی در سال ۱۴۰۲ پس از شمش بلوم و ورق گرم HR در رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات بورس کالا قرار می‌گیرد. ارزش معاملات آهن اسفنجی در ماه‌های مختلف دو سال گذشته به قرار نمودار زیر است:

رشد ۱۸۰ درصدی ارزش معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا طی سال ۱۴۰۲

ارزش معاملات ماهانه آهن اسفنجی در تمام ماه‌های سال جاری به جز اسفندماه بیشتر از سال گذشته بود. بهار ۱۴۰۲ ارزش معاملات آهن اسفنجی نسبت به بهار ۱۴۰۱ بیش از ۲ برابر بود. در فصل تابستان ۱۴۰۲ ارزش معاملات تا ۴ برابر نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرد ولی در فصل پاییز و زمستان با آغاز محدودیت‌های توزیع گاز ارزش معاملات آهن اسفنجی کاهشی شد. در نیمه دوم سال با اعمال محدودیت‌های توزیع گاز عرضه آهن اسفنجی کاهش پیدا کرد ولی سطح تقاضا بالا بود و همین مسئله با رشد قیمت آهن اسفنجی همراه شد. بهمن ۱۴۰۲ عرضه آهن اسفنجی به بورس کالا متوقف شد به همین دلیل داده‌ای برای این ماه وجود ندارد.

بررسی معاملات آهن اسفنجی در طول یک سال گذشته نشان می‌دهد مهم‌ترین عامل رشد قیمت آن محدودیت‌های توزیع گاز است. زمستان سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل روزهای سرد کمتری داشت ولی اسفندماه با کاهش دمای هوا و قطع گاز برخی از صنایع ارزش معاملات آهن اسفنجی از سال گذشته نیز کمتر شد. این مسئله در قیمت آهن اسفنجی اثرگذار بود. متوسط ماهانه قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

رشد ۱۸۰ درصدی ارزش معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا طی سال ۱۴۰۲

میانگین ماهانه قیمت آهن اسفنجی در تمام ماه‌های سال ۱۴۰۲ بیشتر از سال گذشته بود. البته بالاترین قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا در معامله‌ای طی سال ۱۴۰۱ به ثبت رسید ولی سال ۱۴۰۲ میانگین قیمت آهن اسفنجی نسبت به سال ۱۴۰۱ به مراتب بالاتر بود. میانگین قیمت در بهمن‌ماه به سقف ۱۴.۴ میلیون تومان به ازای هر تن رسید و اسفندماه نیز در محدوده ۱۳.۷ میلیون تومان به تن قرار داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین قیمت آهن اسفنجی در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ نسبت به نیمه اول سال بیش از ۸ درصد افزایش یافت. سال ۱۴۰۱ نیز میانگین قیمت آهن اسفنجی در نیمه دوم سال و همزمان با اعمال محدودیت‌های توزیع گاز افزایش یافته‌بود. برخی از فعالان بازار معتقدند در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ احتمال کاهش قیمت آهن اسفنجی وجود دارد. بسیاری از تولیدکنندگان داخلی با توجه به افزایش تقاضا برای آهن اسفنجی ظرفیت تولید خود را افزایش داده‌اند و همین مسئله قیمت آهن اسفنجی در سال پیش‌رو را متأثر خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =