زمین شناسان

دیداری کوتاه با مهم ترین شخصیت های علم زمین شناسی در طول تاریخ

به گزارش ایراسین، زمین شناسی علم زمین است. از گذشته تا امروز، زمین‌شناسان زیادی عمر خود را برای کشف و شناخت بیشتر این کره ی خاکی صرف کرده‌اند. دانش مندانی که پایه گذار درک امروزی ما از این علم بوده‌اند اما در میان مردم نامی از آنان وجود ندارد. با ما همراه باشید تا با برخی از مهم‌ترین شخصیت‌های علم زمین شناسی آشنا شویم.

جورجیوس آگریکولا
جورجیوس آگریکولا (Georg Bauer, ۱۴۹۴-۱۵۵۵) دانشمندی آلمانی بود که بسیاری او را «پدر کانی‌شناسی» می‌دانند. آگریکولا در اصل یک فیلولوژیست بود. بعدها، او در بزرگترین منطقه معدنی اروپا در آن زمان، در نزدیکی یواخیمستال، آلمان مشغول به کار شد. در نتیجه این تجربه، او هفت کتاب در زمین شناسی تولید کرد که زمینه را برای توسعه زمین شناسی مدرن دو قرن بعد فراهم کرد. کمک‌های اصلی او گردآوری همه چیزهایی بود که در زمان او در مورد معدن و ذوب شناخته شده بود و راه‌هایی برای طبقه بندی کانی‌ها بر اساس ویژگی‌های قابل مشاهده آنها مانند سختی و رنگ پیشنهاد کرد.

نیکلاس استنو
نیکولاس استنو (نیلز استنسن؛ ۱۶۳۸-۱۶۸۶) زمین شناس و آناتومیست دانمارکی بود. در سال ۱۶۶۹، او تشخیص داد که به اصطلاح "سنگ زبان" که در جزیره مدیترانه ای مالت به عنوان طلسم خوش شانسی فروخته می‌شود، در واقع دندان‌های فسیل شده کوسه است. او همچنین آنچه را که قانون استنو یا اصل ابرجایگاه نامیده می‌شود، توسعه داد. این نظریه می‌گوید که در هر لایه سنگی معین، ابتدا سنگ‌های پایینی تشکیل می‌شوند و قدیمی ترین هستند. استنو دو اصل دیگر را پیشنهاد کرد: اینکه لایه‌های سنگ در ابتدا به صورت افقی تشکیل می‌شوند (که به آن قانون افق اولیه نامیده گفته می‌شود)، و اینکه هر رخنمون سنگی که در آن فقط لبه‌ها در معرض دید قرار می‌گیرند را می‌توان با فرآیندی مانند فرسایش یا زلزله توضیح داد (قانون طبقه بندی پنهان)، همه این اصول به طور کلی امروزه صادق هستند. برخی افراد استنو را «پدر زمین‌شناسی مدرن» می‌دانند، عنوانی که به چندین زمین‌شناس دیگر از جمله جیمز هاتون نیز داده شده است.

آبراهام گوتلوب ورنر
آبراهام گوتلوب ورنر (۱۷۵۰-۱۸۱۷) زمین شناس و کانی شناس آلمانی بود که اولین بار کانی‌ها را به طور سیستماتیک بر اساس ویژگی‌های بیرونی آنها طبقه بندی کرد. او همچنین به نپتونیسم معتقد بود.

جیمز هاتون
جیمز هاتون (۱۷۲۶-۱۷۹۷) یک فیلسوف اسکاتلندی بود، اما تأثیرات او در دانش زمین‌شناسی به مراتب مهم‌تر از فعالیت‌های فلسفی او بود، به حدی که برخی او را «پدر زمین‌شناسی مدرن» می‌دانند. هاتون همچنین یکی از پیروان مشتاق پلوتونیسم و نویسنده کتاب تئوری زمین بود، کتابی که بر چندین اصل زمین شناسی تاکید داشت، از جمله اینکه زمین بیش از ۶۰۰۰ سال قدمت داشت، که گرمای زیرزمینی باعث ایجاد مواد دگرگونی می‌شود به اندازه تشکیل سنگ فرآیندی مهم است. از رسوبات ریخته شده در زیر آب، و اینکه دقیقاً همان عواملی که امروز عمل می‌کنند، شکل زمین‌های گذشته را ایجاد کردند، این اصل به نام یکنواخت گرایی نیز شناخته می‌شود.

جان پلیفر
زمین‌شناس اسکاتلندی جان پلیفیر (۱۷۴۸-۱۸۱۹) در این پیشنهاد که دره‌های رودخانه‌ها در واقع توسط نهرها تراشیده شده‌اند، مخالفت کرد. ایده‌ای که امروزه به آسانی پذیرفته شده است. بسیاری از همتایان او بر این باور بودند که دره‌ها در جریان تحولات فاجعه‌بار زمین به وجود می‌آیند و رودخانه‌ها دیرتر از آن می‌گذرند.

جیمز هال
زمین شناس اسکاتلندی سر جیمز هال (۱۷۶۱-۱۸۳۲) یکی از اولین کسانی بود که تحقیقات تجربی را به عنوان کمکی در تحقیقات زمین شناسی وارد کرد. برای مثال، یکی از آزمایش‌های او نشان داد که چگونه گدازه هنگام سرد شدن، انواع مختلف سنگ‌ها را تشکیل می‌دهد. هال همچنین با جیمز هاتون و جان پلیفر دوست بود. مطالعات سنگی او به تأیید بسیاری از نظرات هاتون در مورد سازندهای سنگی نفوذی کمک کرد.

لویی آگاسیز
ژان لوئیس رودولف آگاسیز (۱۸۰۷-۱۸۷۳)، که بیشتر با نام لوئیس آگاسیز شناخته می‌شود، زمین شناس و دیرینه شناس سوئیسی الاصل بود که مفهوم عصر یخبندان را معرفی کرد، دوره‌هایی از زمانی که یخچال‌ها و صفحات یخی بیشتر نیم کره شمالی را پوشانده بودند. آگاسیز این ایده حیرت انگیز را در یک سخنرانی معروف در انجمن علوم طبیعی سوئیس در سال ۱۸۳۷ اعلام کرد. "عصر لی" اصطلاحی بود که او از کارل شیمپر (۱۸۰۳-۱۸۶۷) که سال قبل این عبارت را ابداع کرد، پذیرفت. آگاسیز بعداً به ایالات متحده نقل مکان کرد، جایی که تا زمان مرگش نیروی مسلط در زمینه‌های زمین شناسی و دیرینه شناسی بود. جالب اینجاست که او یکی از بسیاری از دانشمندانی بود که نظریه انتخاب طبیعی چارلز داروین معاصر خود را رد کرد.

جیمز دوایت دانا
جیمز دوایت دانا (۱۸۱۳-۱۸۹۵) کانی شناس آمریکایی بود که کتابی را گردآوری کرد که هنوز یکی از معتبرترین آثار در کانی شناسی است: کتابچه راهنمای کانی شناسی دانا. این کتاب برای اولین بار در سال ۱۸۶۲ منتشر شد و تنها یکی از کتاب‌های دانا بود که به یک کتاب مرجع استاندارد در زمین شناسی تبدیل شد. این بیشتر مواد معدنی و فلزات شناخته شده روی زمین را پوشش می‌دهد و شامل فرمول‌های شیمیایی، ویژگی‌ها، موارد استفاده و اطلاعات مفید دیگر است.

کلارنس ادوارد داتون
کلارنس ادوارد داتون (۱۸۴۱-۱۹۱۲) زمین‌شناس آمریکایی بود که در میان دیگر سرمایه‌گذاری‌های زمین‌شناسی، پیشگام نظریه ایزوستازی بود، که توضیح می‌دهد چگونه زمین می‌تواند در نتیجه رویدادهایی مانند عقب‌نشینی صفحات یخی یخچالی بالا بیاید. او همچنین بر روی تاریخ سوم گراند کانیون، آریزونا کار کرد و لایه‌های سنگی آن دوره در منطقه را در کتاب کلاسیک خود، تاریخ سوم یا ناحیه گراند کانیون (۱۸۸۲) شرح داد.

گروو کارل گیلبرت
گروو کارل گیلبرت (۱۸۴۳-۱۹۱۸) - هیچ رابطه‌ای با ویلیام گیلبرت شناخته شده نیست - یک زمین شناس و ژئومورفولوژیست آمریکایی بود که پایه‌های بسیاری از پیشرفت‌های قرن بیستم در زمین شناسی را بنا نهاد. تک نگاری‌های او، از جمله حمل و نقل زباله توسط آب جاری (۱۹۱۴)، کمک زیادی به نظریه‌های توسعه رودخانه کرد. او همچنین به‌خاطر مشارکت‌های دیگری مانند نظریه‌های مربوط به یخبندان و تشکیل دهانه‌های ماه و همچنین در فلسفه علم شهرت داشت.
توماس کرودر چمبرلین
توماس کرودر چمبرلین (۱۸۴۳-۱۹۲۸) زمین شناس آمریکایی بود که علاقه اصلی او به زمین شناسی یخبندان بود و او از طرفداران ایده یخبندان‌های متعدد بود. او همچنین منشأ لس (رسوبات گل و لای دمیده شده توسط باد) را تعیین کرد. فسیل‌هایی را در سال ۸ گرینلند کشف کرد که نشان می‌دهد این خشکی قبلاً آب و هوای گرم‌تری را تجربه کرده است. وی همچنین نظریه‌هایی را در مورد منشأ زمین پیشنهاد کرد که نقش مهمی در نظریه‌های امروزی دارند.
متیو فونتین موری
متیو فونتین موری (۱۸۰۶-۱۸۷۳) اقیانوس شناس آمریکایی بود که اولین متن را در مورد اقیانوس شناسی مدرن، جغرافیای فیزیکی دریا و هواشناسی آن (۱۸۵۵) نوشت. او همچنین راهنماهایی برای جریان‌های اقیانوسی و بادهای تجاری ارائه کرد که از سیاهه‌های ثبت کشتی‌ها جمع‌آوری شده بود که به کاهش زمان دریانوردی برای کشتی‌ها در بسیاری از مسیرها کمک کرد.

واسیلی واسیلیویچ دوکوچایف
واسیلی واسیلیویچ دوکوچایف (۱۸۴۶-۱۹۰۳؛) یک جغرافی دان روسی بود که بسیاری از دانشمندان او را بنیانگذار علم خاک مدرن می‌دانند. او استدلال کرد که خاک در اثر متقابل آب و هوا، پوشش گیاهی، مواد مادر و توپوگرافی در مدت زمان معینی تشکیل می‌شود. او همچنین پیشنهاد کرد که خاک‌ها مناطق را تشکیل دهند، اما ایده خاک‌های ناحیه‌ای تا بعدها به طور کامل توسعه نمی‌یابد.
جان وسلی پاول
جان وسلی پاول (۱۸۳۴-۱۹۰۲) زمین شناس، سرباز و مدیر آمریکایی بود که علیرغم از دست دادن بازوی خود در جنگ داخلی، اولین سفر موفقیت آمیز به گرند کانیون را رهبری کرد. او دره‌های کلرادو را توصیف کرد و مدتی سازمان زمین شناسی ایالات متحده را رهبری کرد.
رابرت المر هورتون
هوبرت المر هورتون (۱۸۷۵-۱۹۴۵) یک مهندس، هیدرولوژیست و ژئومورفولوژیست آمریکایی بود که یکی از اولین کسانی بود که روشی کیفی برای توصیف اشکال زمین ایجاد کرد. او همچنین پدیده جریان زمینی رواناب آب باران را مطالعه کرد، فرآیندی که به نام او (جریان زمینی هورتون) نامگذاری شد.

نورمن لوی بوون
بسیاری از دانشمندان بزرگترین نفت شناس قرن بیستم را نورمن لوی بوون (۱۸۸۷-۱۹۵۶) می‌دانند. او ایده نمودارهای فازی کانی‌های رایج تشکیل‌دهنده سنگ را توسعه داد - سری واکنش بوون به نام او نامگذاری شده است - بنابراین اطلاعاتی در مورد چگونگی تفسیر سازندهای سنگی خاص در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

ویلیام موریس دیویس
ویلیام موریس دیویس (۱۸۵۹-۱۹۳۴)، زمین‌شناس، جغرافی‌دان و هواشناس آمریکایی، یکی از صاحب نظران در زمینه شکل‌های زمین بود. مقالات او در این زمینه بیش از هر کسی در زمان خود زمینه ژئومورفولوژی را پیش برد. تأثیرگذارترین مفهوم او نظریه‌های «چرخه فرسایش» بود، که نشان می‌دهد دیویس بسیار تحت تأثیر نظریه تکامل ارگانیک چارلز داروین بود. دیویس در مقاله‌ای در سال ۱۸۸۳ اظهار داشت: «به نظر محتمل‌تر به نظر می‌رسد که بسیاری از نهرهای از پیش موجود در هر حوضه رودخانه، آب خود را در یک مجرای سرریز متمرکز می‌کردند، و این یک نمونه‌ای خوب از انتخاب طبیعی است)
به دلیل مطالعات و نظریه‌هایش، او را اغلب «بنیان‌گذار ژئومورفولوژی» و «پدر جغرافیا» می‌نامند (بعضی از دانشمندان هر دو موضوع را اگر نگوییم یکسان، بسیار شبیه هم می‌دانند). او همچنین انجمن نشنال جئوگرافیک را تأسیس کرد.

بنو گوتنبرگ
بنو گوتنبرگ (۱۸۸۹-۱۹۶۰) برجسته‌ترین لرزه شناس رصدی قرن بیستم بود. او سوابق لرزه‌ای را تجزیه و تحلیل کرد و به اکتشافات مهم ساختار (زمین جامد ما و اتمسفر آن) کمک کرد. او همچنین مکان دقیق هسته زمین را کشف کرد و خواص کشسانی آن را شناسایی کرد. لایه بین گوشته و هسته خارجی، تقسیمی که اکنون به نام او نامگذاری شده است. (برای اطلاعات بیشتر در مورد لایه‌های زمین، به "لایه‌های زمین" مراجعه کنید.)
ابر پرستون
ابر پرستون (۱۹۹۱-۱۹۱۲) یک زیست زمین شناس، دیرینه شناس و انسان شناس بود که میراث متنوعی از خود بر جای گذاشت که در بسیاری از رشته‌های علمی و دیگر رشته‌ها اثر می‌گذارد. کتاب او یعنی: آ ۵، یک زمین شناس تاریخی، به درک ما از تکامل جو، اقیانوس‌ها و پوسته زمین کمک کرد. او همچنین به درک تکامل زندگی اضافه کرد. علاوه بر این، او نگران این بود که چگونه انسان‌ها در این محیط به تکامل خود ادامه دهند و به مشکلات افزایش جمعیت و فعالیت‌های مرتبط (مثلاً آلودگی) اشاره کرد که می‌تواند بر سیاره ما تأثیر زیادی بگذارد.