• ۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
  • کد خبر: 51352
  • readingTime: ۱ دقیقه
دلار

طی بررسی های صورت گرفته، تغییرات نرخ دلار نیمایی طی ۷ سال گذشته، از ابتدای ۱۳۹۶ تا ابتدای ۱۴۰۳ از حدود ۳،۷۵۰ تومان تا حدود ۴۰،۰۰۰ تومان بوده است، یعنی دلار نیمایی طی ۷سال هر سال فقط ۵هزار و ۲۰۰تومان افزایش داشته است.

پایگاه خبری ایراسین، مریم سرلک: نیما مخفف «نظام یکپارچه‌ی معاملات ارزی» است و سامانه‌ای است که توسط بانک مرکزی در اواخر سال ۹۶ به شکل آزمایشی راه اندازی شد و پس از گذراندن یک دوره دو ماهه در اردیبهشت سال ۹۷ به شکل رسمی شروع به کار کرد. این سامانه بستری است که تمام فعالیت‌های ارزی مربوط به صادرات و واردات در آن شکل می‌گیرد.

دلار نیمایی از زمان شکل گیری تا کنون چالش‌های زیادی را به وجود آورده است، به عنوان مثال چند ماه پس از شکل گیری ارز دولتی معاون اول رئیس‌جمهور وقت خبر از ناپدید شدن چند میلیارد دلاری این ارز را داد که هیچوقت هم به کشور بازنگشت.

‏اختلاف دلار نیمایی و دلار آزاد در هفته آخر سال بیش از ۵۰ درصد است به زبان ساده می‌توان گفت درآمد ارزی کشور صرف توزیع رانت شده است.

‏اختلاف ارز نیمایی و بازار آزاد به این معنی است که دولت ریسک نرخ دلار آزاد را نمی‌پذیرد، اما اختلاف این دو نرخ ارز باید قابل فهم برای سرمایه گذار، تولید کننده، صادرکننده و واردات کننده هم باشد.

در حال حاضر نرخ حواله دلار نیمایی حول ۴۰ هزار تومان است و محصولات شرکت‌های بزرگ زنجیره فولاد و پتروشیمی بر اساس معیاری از نرخ دلار نیمایی قیمت گذاری می‌شود، دلار حاصل از صادرات آنها نیز با همین نرخ پذیرفته می‌شود.

به دلیل اهمیت نرخ ارز نیمایی در بازار داخلی باید دید در سال جدید دولت یا بانک مرکزی، در نهایت با چه نرخی حاضر به اصلاح قیمت ارز نیمایی خواهد شد،. برخی نظریه‌ها حاکی از این است که دلار نیمایی با انعطاف دولت تا ۵۴ هزارتومان پیش خواهد رفت اما طی بررسی‌های صورت گرفته، تغییرات نرخ دلار نیمایی طی ۷ سال گذشته، یعنی از زمان شکل گیری در ابتدای ۱۳۹۶ تا ابتدای ۱۴۰۳ از حدود ۳،۷۵۰ تومان تا حدود ۴۰،۰۰۰ تومان بوده است، که اگر قیمت دلار نیمایی سال ۹۶ را از نرخ دلار امروز کسر و بر تعداد سال یعنی هفت سال تقسیم کنیم به رقم ۵،۲۰۰ خواهیم رسید، یعنی دلار نیمایی طی ۷ سال هر سال فقط ۵ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش داشته است.

بر همین اساس پیش بینی می‌شود، نرخ دلار نیمایی برای سال ۱۴۰۳ چهل و پنج هزار و ۲۰۰ تا ۴۷ هزار تومان خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =