• ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
  • کد خبر: 51148
  • readingTime: ۲ دقیقه
سنگ آهن

قیمت سنگ آهن در روزهای پایانی هفته گذشته درحالی بالا رفت که طبق آمار صادرات سنگ آهن برزیل و استرالیا از ۴ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۴ حوالی ۰.۹ درصد کاهش یافت. همچنین گمانه زنی‌ها از تداوم روند نزولی محموله‌های صادراتی سنگ آهن استرالیا در هفته آتی حکایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده حجم کل محموله‌های سنگ آهن ارسال شده در هفته گذشته از ۱۹ بندر و ۱۶ شرکت معدنی در استرالیا و برزیل به مقاصد جهانی با ۲۲۱۰۰۰ تن یعنی ۰.۹ درصد کاهش یافت و به ۲۵.۲ میلیون تنرسید. این میزان در مقایسه با اواخر فوریه و اوایل مارس ۲۰۲۴ از کاهش محسوس صادرات سنگ آهن در این دو کشور حکایت دارد. در جست‌وجوی علت این موضوع مشخص شد کاهش محموله ارسالی از معدنچیان برزیلی سبب افت حجم سنگ آهن صادراتی شده است و برزیلی‌ها سهم بیشتری در کاهش حجم محموله‌های ارسالی طی هفته گذشته داشته‌اند. اگرچه صادرات سنگ آهن برزیل از ۹ بندر این کشور به سراسر جهان اوایل ماه مارس افزایش یافت، ولی این روند صعودی تداوم نداشت تا صادرات سنگ آهن از این کشور به بازارهای جهانی ۸۱۷۰۰۰ تن معادل ۱۱.۵ درصد در هفته کاهش و به ۶.۳ میلیون تن برسد.

در همین حال محموله‌های سنگ آهن از ۱۰ بندر داخلی استرالیا به مقاصد جهانی مانند برزیل در اوایل مارس برای دومین هفته متوالی افزایش یافت و با ۵۹۵۰۰۰ تن یا ۳.۲ درصد افزایش در هفته به ۱۹ میلیون تن رسید. ازآنجایی که بیشترین حجم سنگ معدن استرالیا به چین ارسال می‌شود، دو هفته قبل استرالیایی‌ها با افزایش ۴۴۸۰۰۰ تنی یا ۳.۱ درصدی حدود ۱۵ میلیون تن سنگ آهن به چین ارسال کردند. در مقابل از حجم سنگ آهن ارسالی آن‌ها به چین از ۴ مارس کاسته شد و در میان سه معدن‌کار برتر استرالیا، تنها مسئولین معدن FMG حجم ارسال محموله‌های سنگ آهن خود را به چین در طول هفته گذشته افزایش دادند که حجم آن با یک میلیون تن معادل ۳۶.۲ درصد افزایش در هفته به ۳.۸ میلیون تن رسید. ولی مطابق جدول زیر معادن Rio Tinto و BHP استرالیا از حجم سنگ آهن ارسالی خود به چین کاستند، به طوری که حجم آهن ارسالی از معدنRio Tinto ۴۵۷۰۰۰ تن معادل ۹.۲ درصد در هفته افت پیدا کرد و تنها ۴.۵ میلیون تن برآورد شد. همچنین حجم سنگ آهن صادراتی از سوی معدن BHP با کاهش ۷۰۹۰۰۰ تنی یا ۱۳.۷ درصدی در هفته به ۴.۵ میلیون تن رسید.

افت صادرات سنگ آهن از سوی برزیل و استرالیا

گمانه زنی‌ها از تداوم روند نزولی محموله‌های صادراتی سنگ آهن استرالیا در هفته آتی حکایت می‌کند چرا که یک اسکله در پورت هدلند استرالیا از ۱۱ تا ۱۷ مارس تحت تعمیر و نگهداری قرار خواهد گرفت. در مقابل کارشناسان مدعی‌اند تعمیرات و تعطیلی موقتی این اسکله تأثیر چندانی بر ارسال محموله‌های سنگ آهن استرالیا در این هفته نخواهد داشت و جای نگرانی وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =