• ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
  • کد خبر: 51109
  • readingTime: ۲ دقیقه
سنگ آهن

قیمت سنگ‌آهن در روزهای پایانی هفته گذشته با افزایش ۲ دلاری از ۱۱۶ دلار به ۱۱۸ دلار رسید و خیال فعالان بازار را برای توقف ریزش راحت کرد ولی در روز دوشنبه و سه‌شنبه این هفته در یک سقوط کم سابقه نزدیک به ۱۰ دلار به ازای هر تن ریخت و به کانال ۱۰۸ دلار رسید.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت هر تن سنگ‌آهن در یک سقوط کم‌سابقه طی دو روز معاملاتی اول این هفته از کانال ۱۱۸ دلار تا ۱۰۸ دلار کاهش پیدا کرد. در میانه معاملات روز سه‌شنبه قیمت سنگ‌آهن حتی به کانال ۱۰۶ دلار رسید ولی با افزایش تقاضا به محدوده قیمتی ۱۰۸ دلار و ۴۰ سنت به ازای هر تن بازگشت.

کاهش ۱۰ دلاری سنگ‌آهن در ۲ روز

بر اساس گزارش مؤسسه پلتس قیمت سنگ‌آهن تنها در روز سه‌شنبه بیش از ۷ درصد کاهش پیدا کرد و به سطح حمایتی مهمی نزدیک شد. روند قیمتی سنگ‌آهن در طول سال ۲۰۲۴ نزولی بود. دو هفته قبل سنگ‌آهن کانال ۱۲۰ دلار را از دست داد و تا ۱۱۶ دلار به ازای هر تن کاهش پیدا کرد. سپس تا پایان هفته با افزایش تقاضا به کانال ۱۱۸ دلار برگشت و تثبیت شد ولی این هفته در سقوطی کم‌سابقه به کانال ۱۰۸ دلار رسید. روند قیمت سنگ‌آهن به صورت نمودار زیر است:

کاهش ۱۰ دلاری سنگ‌آهن در ۲ روز

قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۴ تا کنون ۲۴.۵ درصد کاهش یافته است. در واقع سنگ‌آهن تمام رشد قیمت ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۳ را در طول ۳ ماه ابتدایی از سال ۲۰۲۴ پس گرفت و با سرعت به سمت کف حمایتی ۱۰۰ دلار در حرکت است. از طرفی با وجود ریزش سنگین قیمت سنگ‌آهن در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت قراضه آهن وارداتی ترکیه نیز نزولی بود.

روز سه‌شنبه چند محموله بزرگ قراضه آهن از مبدا دو کشور انگلیس و آلمان وارد ترکیه شد. قیمت دو محموله وارداتی بسته به نوع قراضه بین ۳۷۲ تا ۳۹۲ دلار بودند. از مبدا آلمان نیز دو محموله قراضه با قیمت ۳۷۷ و ۳۹۷ دلار وارد ترکیه شد. قیمت این معاملات نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است.

چرا سنگ‌آهن ریزشی شد؟

گزارش‌ها از بازار چین نشان می‌دهد طی روزهای گذشته عرضه سنگ‌آهن افزایش یافت ولی سطح تقاضا کاهشی بود. داده‌های اقتصادی ضعیف این کشور و افت تقاضا برای محصولات فولادی تقاضا برای سنگ‌آهن را نزولی کرده است و اکنون هیچ چشم‌انداز مثبتی برای رشد قیمت در میان فعالان بازار وجود ندارد. پیش از این انتظار می‌رفت دولت خلق چین در نشست دوقلو از بسته‌های حمایتی قوی برای تحریک تقاضا در بازار مسکن رونمایی کند ولی بسته‌های حمایتی قبلی اثر مثبتی بر بازار نداشت و از طرفی به نظر می‌رسد دولت چین راه‌حل جدیدی برای خروج از رکود ندارد. شرکت‌های ساخت‌وساز چینی به عنوان بزرگترین خریداران محصولات فولادی به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن این کشور ماه‌هاست پروژه جدیدی آغاز نکرده‌اند و به دنبال آن تقاضا برای محصولات فولادی کاهش یافته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =