مس

جف کوری، رئیس سابق گلدمن ساکس می‌گوید در بین تمام فلزات، مس بیشترین احتمال سوددهی را خواهد داشت.

به گزارش ایراسین به نقل از ماینینگ، جف کوری، رئیس سابق گلدمن ساکس می‌گوید در بین تمام فلزات، مس بیشترین احتمال سوددهی را خواهد داشت.

رابرت فریدلند، میلیاردر و مؤسس معادن ایوان هو با او موافق است و پیشبینی می‌کند که قیمت این فلز پایه امسال به ۹ هزار و ۵۰۰ دلار برای هر تن برسد، این در حالی است که مس اکنون قیمتی حدود ۸ هزار و ۴۰۰ دلار دارد. پیش بینی صعودی فریدلند مبتنی بر کاهش نرخ بهره و افزایش تقاضا از سوی چین است.

کشور پرو ۱۰ درصد از عرضه جهانی مس را به خود اختصاص می‌دهد. از زمان غیبت پدرو کاستیو، رئیس جمهور سابق این کشور، یعنی از یک سال پیش، با اعتراضات گسترده‌ای روبرو شده است. همین موضوع باعث شده در حال حاضر اعتصابی در معدن لاس بامباس، که متعلق به شرکت چینی MMG است در جریان باشد و استخراج از این معدن متوقف شود.

از سوی دیگر، دادگاه عالی پاناما حکم داده که قرارداد شرکت «فرست کوانتوم مینرالز» برای بهره برداری از معدن «کبر» پاناما خلاف قانون اساسی این کشور است. دولت به این شرکت دستور داده تا به فعالیت در معدن مس ۱۰ میلیارد دلاری خود پایان دهد، معدنی که تنها چهار سال از عمر فعالیت آن می‌گذرد. در صورت تعطیلی این دو معدن، صنعت مس نزدیک به ۶۰۰ هزار تن از تولید خود را از دست می‌دهد.

فریدلند به تلویزیون بلومبرگ گفت، برخلاف تصور اکثریت، چین مصرف مس خود را کاهش نداده است. در واقع، این کشور در سال ۲۰۲۳ با واردات ۲۷.۵۴ میلیون تن رکورد جدیدی ثبت کرده است.

این سرمایه دار معدن ادامه داد: همه از بازار ضعیف املاک در چین اطلاع دارند، اما تقاضاهای نظامی و امنیت ملی این کشور همچنان بسیار بالا است.

رویترز اخیراً گزارش داد که بخش املاک چین در حال بهبود است. افزایش قیمت مسکن و مثبت شدن فروش زمین دولتی پس از نزدیک به دو سال از جمله نشانه‌های این بهبود عنوان شده است. خبرگزاری نیکی آسیا گفت که اقدام چین برای پمپاژ حدود یک تریلیون یوان (۱۴۰ میلیارد دلار) به عنوان یک کاتالیزور عمل خواهد کرد و تقاضای مس را افزایش می‌دهد.

فریدلند در پایان گفت: این موقعیت مانند یک بشکه پر از مواد منفجره است که به محض پایین آمدن نرخ بانک مرکزی آمریکا در نیمه دوم سال، منفجر می‌شود.

گلدمن ساکس گزارش داد که تعطیلی معدن کوبر پاناما در سال گذشته، همراه با عیارهای پایین‌تر در شیلی، بازار مس را پیش از موعد منقبض کرده است. این بانک، امسال برای هر تن، مس، ۹ هزار دلار درخواست کرده است.

حقیقت این است که قیمت مس امروز برای معادن جدید آنقدر پایین است که ممکن است حتی مقرون به صرفه نباشد. قیمت تشویقی در صنعت مس یک هزار و ۱۰۰ دلار آمریکا برای هر تن در نظر گرفته می‌شود که بسیار بالاتر از حدود ۸ هزار و ۲۰۰ دلار فعلی است. فریدلند می‌گوید حتی یک هزار و ۱۰۰ دلار هم برای ایجاد انگیزه در معادن جدید بسیار کم است. به نظر او برای به دست آوردن چنین انگیزه‌ای در بازار، قیمت باید به ۱۵ هزار دلار برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =