• ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
  • کد خبر: 50802
  • readingTime: ۳ دقیقه
رهبر

رهبر معظم انقلاب در روز درختکاری سه نکته مهم درباره ثمرات حفظ محیط زیست گفتند که می‌تواند به عنوان یک سیاست کلی در صنایع کشور مورداستفاده قرار گیرد.

پایگاه خبری ایراسین: روز درختکاری امسال بهانه‌ای شد تا رهبر انقلاب حلقه فراموش شده توسعه ایران زمین یعنی ارتباط انسان با طبیعت را یادآور شده و اهمیت آن را اولی بر سخنان دیگر بدانند. رابطه‌ای که در سه محور کلیدی از زبان ایشان بیرون آمد و رواست که بالای دفتر تمام تصمیم‌گیری‌های اجتماعی و اقتصادی کشور نوشته شود. ابتدا این سه نکته را بخوانید:

"نکته‌ی اوّل اینکه درخت‌کاری یک سرمایه‌گذاری است، آن هم سرمایه‌گذاریِ باصرفه و پُرسود. شما یک تکّه چوب را درون زمین می‌کنید، این تبدیل می‌شود به یک درخت و سودش را می‌برید، در حالی که شما جز مراقبت کاری ندارید، [زیرا] تغذیه و رشد این درخت از سوی زمین و از سوی خورشید انجام می‌گیرد؛ شما فقط مراقبت می‌کنید، آب می‌دهید و مواظبید که آسیبی به آن نرسد؛ خود این درخت به کمک عوامل طبیعی که خدای متعال معیّن کرده، رشد می‌کند و به شما میوه می‌دهد. از این پُرسودتر چه سرمایه‌گذاری‌ای را می‌شود انسان پیدا کند؟ سرمایه‌گذاریِ پُرسود و باصرفه. بنابراین، هر کسی در این سرمایه‌گذاری شرکت بکند، قطعاً سود برده؛ چون شما که درخت را می‌کارید، عواملی غیر از شما در رشد این درخت و میوه‌دهی این درخت و ثمردهی این درخت فعّالند، امّا شما از این ثمر استفاده می‌کنید.

نکته‌ی دوّم: میوه‌ی درخت فقط همان میوه‌ای نیست که شما از درخت میوه‌دار می‌چینید؛ سایه‌ی این درخت هم میوه است، چوب این درخت هم میوه است، هوایی که ایجاد می‌کند و اکسیژنی که به هوا می‌دهد میوه است، مبارزه‌ای که این درخت با آلودگی‌ها و آلاینده‌های هوا می‌کند میوه است؛ همه‌ی اینها میوه‌های این درخت است. بنابراین، انواع و اقسام ثمرات را شما از این سرمایه‌گذاریِ خوبتان می‌برید. بخصوص در زندگیِ ماشینیِ امروز که متأسّفانه آلاینده‌ها زیاد شده‌اند و به ضرر انسان تمام می‌شود، وجود درخت واقعاً یک نعمت بابرکت و یک لطف الهی است.

نکته‌ی سوّم این است که بدانیم در اسلام، بر ارتباط با طبیعت تکیه شده؛ یعنی اسلام انسان را از طبیعت جدا نکرده، به انسان توصیه کرده که هم به طبیعت برسد و هم از طبیعت استفاده کند. در قرآن کریم «وَ استَعمَرَکُم فیها »(۴) هم هست، یعنی خدای متعال از شما خواسته که زمین را آباد کنید، طبیعت را آباد کنید، «کُلوا مِن ثَمَرِه» هم هست: «کُلوا مِن ثَمَرِهِ اِذا اَثمَر »؛(۵) از میوه‌ی آن استفاده کنید. بنابراین، هم شما به زمین رسیدگی می‌کنید و به طبیعت می‌رسید و از آن مواظبت می‌کنید و مراقبت می‌کنید، هم شما از طبیعت بهره‌مند می‌شوید؛ این در اسلام تأکید شده؛ این جزو چیزهایی است که در قرآن آمده، روایات فراوانی هم در باب محیط زیست داریم."

تاکید رهبری بر آبادی زمین و پرهیز از نابودی طبیعت همان خط قرمز زیست‌محیطی است که ایشان بارها بر آن تاکید کرده و گاهی مجدانه در برابر تخریب محیط زیست ایستاده‌اند. این دیدگاه قرآنی بود که عرصه سبز عباس آباد تهران را حفظ کرد، بر جرم‌انگاری و برخورد با پدیده‌هایی مانند زمین‌خواری تاکید نمود و پیگیر رسیدن آب به فلات مرکزی ایران شد و حالا صیانت از طبیعت را به عنوان یک وظیفه شرعی و قانونی برای تمام ایرانیان از یک شهروند عادی تا سیاست‌گذاران کلان اقتصادی تبیین می‌کند.

آری؛ پرواضح است که همه‌ی ما وظیفه نگهداری شایسته از طبیعت را به عهده داریم اما اگر این توصیه را صرفاً یک وظیفه فردی قلمداد کنیم، نگاهی است سطحی به توصیه‌های رهبر انقلاب؛ بنابراین آنچه در این نوشتار مورد تاکید است، وظیفه سنگین صنایع در قبال محیط زیست که نوعی مسئولیت انکارناپذیر آن‌ها در برابر جامعه است.

طبیعتاً نمی‌خواهیم نگاه ناشیانه به زندگیِ صنعتیِ انسانِ امروزی داشته باشیم و شعارگونه بگوییم که صنایع باید تعطیل شوند بلکه تاکید بر اصلاح آلایندگی آن‌هاست به عبارتی نسخه شفابخش آلودگی‌های ریز و درشت کلانشهرها که انگشت اتهام بخش عمده آن به سمت صنایع بزرگ است، قدم برداشتن در مسیر "صنعت سبز" خواهد بود یا عامیانه‌تر بگوییم، صنعتی که دوستدار محیط زیست است. بدین سبب می‌توان گفت صنعت کشور زمانی در مسیر توسعه درست حرکت می‌کند که زیست مناسب انسانی را تأمین کرده و از طبیعت که میراث نسل‌های گذشته و ودیعه نسل آینده است حراست کند.

صنایعی که در این سال‌ها در زمینه کنترل آلایندگی، بازیافت مواد زائد، جایگزینی انرژی‌های پاک، افزایش بهره‌وری و راه‌های تأمین آب موفق‌تر بوده‌اند، بیش از سایرین در مسیر حفظ محیط زیست گام برداشته‌اند و ادعای آن‌ها در رسیدن به صنعت سبز حقیقی‌تر است؛ هرچند که با نگاهی منصفانه می‌توان گفت در سال‌های اخیر اقدامات بزرگی در صنایع رخ داده است.

حالا صنعت ایران است و این توصیه مهم که هنوز چند روز بیشتر از انتشار آن نگذشته است؛ پس بهتر است این جمله کلیدی که "خدای متعال از شما خواسته که زمین را آباد کنید، " را به خاطر سپرده و کلاهشان را بالاتر بگذارند و ببینند چقدر در مسیر تأکیدات رهبری که همان تلاش برای حفظ محیط زیست است گام برداشته‌اند و چقدر زمین را برای ساکنان آنکه ما مردم هستیم آباد کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =