محصولات فولادی

بازار محصولات فولادی چین با شروع مارس ۲۰۲۴ نسبت به کاهش تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی واکنش متفاوتی نشان دادند. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت ورق سیاه، میلگرد، زغال سنگ و کک بدون تغییر ماند ولی از بهای سنگ آهن و شمش فولادی در چین کاسته شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، تقاضا برای محصولات فولادی در چین همچنان پایین است و بازار محصولات فولادی چین در این هفته نسبت به این کاهش تقاضا واکنش متفاوتی نشان دادند. منابع حاکی از این است که کارخانه‌های فولادی کوچک در چین به خرید حجم پایینی از منابع اکتفا می‌کنند و از میزان تولیدات خود کاسته‌اند. فولادسازان بزرگ چینی نیز طبق روال سابق به امید تغییرات در بازار محصولات فولادی و شدت گرفتن تقاضا فعالیت خود را ادامه می‌دهند. با وجود شرایط آب و هوایی چالش برانگیز در چین و تأثیر مستقیم آن بر فعالیت کلی بازار، معامله‌گران به ماه مارس خوش بین هستند. به اعتقاد آن‌ها تقاضا برای محصولات فولادی در مارس نسبت به ژانویه و فوریه بهبود خواهد یافت ولی این افزایش چندان چشمگیر نیست.

واکنش متفاوت محصولات فولادی به کاهش تقاضا در بازار چین

چهار محصول بر مدار ثبات

معاملات آتی فولاد بورس اوراق بهادار شانگهای (SHFE) طی این هفته روند ثابتی داشت و قیمت ورق سیاه، میلگرد، زغال سنگ و کک در بازارهای داخلی چین بدون تغییر ماند. در مقابل قیمت پیشنهادی برای صادرات ورق سیاه پنج دلار در هر تن کاهش یافت. قیمت کک نیز بدون تغییر در حوالی ۳۱۴ دلار در هر تن در دوم مارس معامله شد و تقاضا برای آن بالا نرفت. قیمت میلگرد چینی در هفته جاری ۳۸۵۰ یوان در تن معادل ۵۳۵ دلار در تن ثابت باقی ماند و معاملات آتی میلگرد با اندکی کاهش یعنی ۱۰ یوان در تن معادل یک دلار در تن به ۳۷۸۸ یوان در تن معادل ۵۲۶ دلار در تن در اول مارس رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای میلگرد به سبب بارش شدید باران در بخش‌هایی از شرق چین و توقف پروژه‌های ساخت و ساز به حداقل رسیده است. ثبات نسبی قیمت‌ها به بازار داخلی کویل نورد گرم نیز سرایت کرد چرا که خریداران برای ثبت سفارش‌های جدید مردد هستند و به دنبال این موضوع قراردادهای آتی این محصول با قیمت ۳۹۱۱ یوان در تن معادل ۵۴۴ دلار در تن منعقد شد. در انتها باید به نرخ حق بیمه اشاره کرد بهای حق بیمه محصولات فولادی با شروع مارس نیز در چین تغییری نکرد.

ریزش قیمت‌ها در دو بازار

قیمت سنگ آهن در طول این هفته روند نزولی به خود گرفت و قیمت‌ها با افت محسوسی همراه شدند، به طوری که قیمت‌های نقطه‌ای سنگ‌آهن در اولین روز از ماه مارس ۲۰۲۴ حدود ۵.۷ دلار در هر تن کاهش یافت و به ۱۱۵.۴ دلار در هر تن رسید. ریزش قیمت‌ها و کاهش تقاضا سبب شد موجودی سنگ آهن در بنادر اصلی چین در ۲۹ فوریه نسبت به ۲۲ فوریه ۱.۸ میلیون تن افزایش یابد و به ۱۳۴.۹ میلیون تن برسد. قیمت شمش فولادی نیز با کاهش ۳۰ یوان در تن معادل چهار دلار در تن با بهای ۳۵۲۰ یوان در تن یعنی ۴۹۵ دلار در تن در اول مارس معامله شد. در حقیقت نوسانات در قیمت مواد خام، فولاد تمام شده و معاملات آتی میلگرد افت قیمت شمش فولادی را به همراه داشت.

افزایش قیمت مختص تولیدات شاگانگ

بررسی‌ها نشان می‌دهد محصولات فولادی در چین با شروع ماه مارس بیشتر بر مدار ثبات یا نزول قرار داشتند و تنها تولیدات شرکت چینی شاگانگ روند صعودی به خود گرفتند. این شرکت بزرگ فولادی در چین در زمینه تولید میلگرد، فولاد ضد زنگ و امثال آن فعالیت می‌کند و موفق به فروش تولیدات خود با افزایش قیمت جزئی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =