• ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲
  • کد خبر: 50519
  • readingTime: ۲ دقیقه
فلزات اساسی

دومین ماه از سال ۲۰۲۴ با تداوم روند صعودی قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن به پایان رسید. افزایش قیمت‌ها در طول هفته گذشته با رشد حجم ذخایر فلزات نیز همراه شد تا در ژانویه ۲۰۲۴ آمار و ارقامی بالاتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ به ثبت برسد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن (LME) طی هفته پایانی فوریه ۲۰۲۴ به مسیر صعودی خود ادامه دادند و حجم ذخایر فلزات مختلف به جز مس افزایش یافت. جزئیات معاملات در بورس فلزات لندن نشان می‌دهد معاملات آتی آلومینیوم با ۲.۹۸ درصد افزایش به ۲۲۴۵ دلار در هر تن، نیکل با ۰.۹۵ درصد رشد به ۱۷۶۶۲ دلار در هر تن و روی با ۰.۵۰ درصد افزایش به ۲۴۱۷ دلار در هر تن رسید. در مقابل قیمت سرب با ۲.۹۱ درصد کاهش به ۲۰۳۵ دلار در هر تن و مس با ۰.۷۵ درصد کاهش به ۸۵۰۳ دلار در هر تن کاهش یافت.

افزایش قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن

مطابق نمودار ذیل قیمت ضایعات آلومینیوم وارداتی و داخلی در هند روند صعودی طی کرد. قیمت مس و روی نیز روند مثبتی داشت ولی نرخ سرب بدون تغییر در بازار هند معامله شد.

افزایش قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن

تغییرات قیمت فلزات طی یک هفته گذشته

قیمت شمش آلومینیوم در طول هفته گذشته کاهش یافت ولی قیمت‌های نقطه‌ای شمش آلومینیوم در دهلی ثابت باقی ماند. ضایعات آلومینیوم وارداتی در هند نیز افزایش قیمت تجربه کرد که فعالان این حوزه این افزایش قیمت را ناشی از عوامل مختلفی مانند روند صعودی قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن، کمبود ضایعات آلومینیومی در بازارهای داخلی و بین‌المللی و افزایش نرخ حمل‌ونقل می‌دانند.

قیمت مس در بازارهای داخلی هند نیز مانند آلومینیوم بالا رفت. در مقابل قیمت وارداتی مس در هند به دنبال معاملات آتی بورس فلزات لندن کاهش یافت و قیمت پیشنهادی در قراردادهای سه ماهه بورس فلزات لندن از کاهش تا ۱۰۰ دلار در هر تن برای مس حکایت دارد. افزایش تقاضا برای روی در دهلی نیز منجر به رشد قیمت ۵/‏۰ درصدی آن شد. ولی قیمت شمش سرب ذوب شده مجدد در دهلی روند نزولی پیدا کرد و ۱۷۶۰۰۰ روپیه در هر تن کاهش یافت.

از افزایش تولید تا حق بیمه آلومینیوم

بر اساس آخرین داده‌های مؤسسه بین‌المللی آلومینیوم (IAI)، تولید آلومینیوم تا ۲۴ ژانویه مصادف با پنجم بهمن ماه تا حدودی ثابت ماند، به طوری که از ۱۲.۰۷ میلیون تن در ماه گذشته به ۱۲.۰۵ میلیون تن تا ۲۴ ژانویه رسید. در مقابل مقایسه میزان آلومینیوم تولیدی در ژانویه سال جاری با ۲۰۲۳ از رشد چشمگیر ۳.۹ درصدی تولید این فلز حکایت می‌کند چرا که حجم تولیدی آلومینیوم در ژانویه ۲۰۲۳ حدود ۱۱.۶ میلیون تن برآورد شد. از طرفی حق بیمه محموله‌های آلومینیومی افزایش یافت و تولیدکنندگان جهانی آلومینیوم حق بیمه ۱۴۵ تا ۱۵۵ دلار در تن را برای محموله‌های ارسالی از آوریل تا ژوئن به خریداران ژاپنی پیشنهاد کرده‌اند که نسبت به سه ماهه جاری، ۶۱ تا ۷۲ درصد افزایش داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد حق بیمه محموله‌های آلومینیومی در سه ماه آخر سال ۲۰۲۳ با کاهش هفت درصدی حوالی ۹۰ دلار در هر تن محاسبه می‌شد و مبلغ حق بیمه مورد پذیرش ژاپنی‌ها همواره معیاری برای تعیین حق بیمه فلزات در بازارهای آسیایی به حساب می‌آید.

افزایش قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =