مجلس

معاون اقتصادی استاندار کرمان که چهره‌ای دانشگاهی و باتجربه در عرصه معدن است تاکید می‌کند که باتوجه به بافت معدنی این استان و کشور، مسائل و مشکلات صنایع و معادن، صادرات غیرنفتی و موانع قانونی و بخشنامه‌ای پیش روی فعالان اقتصادی، ضرورت دارد مجلسی تخصصی و با پشتوانه قوی با آرای بیشتر تشکیل شود تا در حل مشکلات را موفق‌تر پیگیری کند.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، امیر حسن زاده روز پنجشنبه در گفت وگو یی ضمن دعوت از همه اقشار برای حضور پرشور در انتخابات و ضمن تاکید بر ضرورت مشارکت هرچه بیشتر برای انتخاب نمایندگان اصلح و متخصص به منظور ورود به خانه ملت گفت: کرمان استانی معدنی و صنعتی در کنار ظرفیت‌های کشاورزی است که صادرات غیرنفتی خوبی نیز دارد.

وی در ادامه با اشاره به گرفتاری‌های فعالان تجاری، صنایع و معادن در سطح کشور و استان گفت: دست‌کم ۵۰ درصد مسائل و مشکلات این بخش‌ها در تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات، زیرساخت‌ها، مسائل گمرکی و غیره وابسته به قوانین است.

قوانین معادن بزرگ برای معادن کوچک

حسن زاده با اشاره به مثالی در این زمینه گفت: به طور نمونه معادن کوچک مقیاس ما با قوانین مربوط به معادن بزرگ مقیاس مقایسه، قضاوت و (در رویکردهای ساختاری و اداری) مدیریت می‌شوند؛ درصورتی که اگر اگر مجلس قوی و تخصصی داشته باشیم و نمایندگانی با رأی بالا و پشتوانه محکم انتخاب شده باشند، می‌توانیم قدرت مطالبه خود را نیز برای حل این موانع افزایش دهیم.

ضرورت مدیریت مناسب قوانین بالادستی

وی همچنین با اشاره به مسائل دیگر مثل عوارض صادراتی برخی محصولات یا توسعه صنایع پایین دستی تاکید کرد: این مقوله‌ها نیازمند قوانین بالادستی است که گاه می‌بینیم در برخی موارد قوانین یا گنگ هستند یا اتفاقاتی براساس آنها رخ می‌دهد که مشکل ساز می‌شود.

معاون امور اقتصادی استاندار کرمان در ادامه با اشاره به پیشنهاد خود وی که پیشتر مطرح کرده بود با عنوان ضرورت تشکیل وزارتخانه معدن در کشور گفت: ایران، کشوری معدنی و این بخش جایگزین مناسب درآمدهای نفتی به شمار می‌رود و ساختارها به گونه‌ای است که نیاز به وزارتخانه معدن برای افزایش بهره وری از این بخش داریم.

وی افزود: در کشور بیشتر مسئولان از بخش معدن فقط انتظار و توقع دارند و بارها را بر دوش آن می‌گذارند، اما کسی نیست که از این حوزه دفاع کند و بهترین گزینه برای این مطالبه، خود جلس است که اگر با حمایت و کمک خانه ملت، وزارت معدن تشکیل شود، می‌توان انتظار داشت بسیاری از موانع پیش روی این عرصه مهم برداشته شود.

حسن زاده در ادامه با بیان اینکه انتخاب مجلس قوی با پشتوانه رأی بالا و ترکیب تخصصی نمایندگان در کنار یکدیگر در رفع موانع موجود در برخی قانونگذاری ها می‌تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد، تاکید کرد: رفع بسیاری از مشکلات، باید در سطح ملی رخ دهد و در استان قادر به انجام آنها نیستیم که نقش قوه مقننه در آن بسیار حیاتی است.

وی همچنین از برخی بخشنامه‌های خلق‌الساعه پیش روی فعالان اقتصادی و تجاری به عنوان یک دغدغه مهم نام برد و گفت: یک فعال اقتصادی یا تجاری می‌رود با طرف‌های دیگر قرارداد صادرات یا در دیگر بخش‌ها می‌بندد اما یکباره با یک قانون جدید مواجه می‌شود که همه معادلات را به هم می‌زند، لذا جایی باید باشد که بتواند جلو این نوع اقدامات برخی مدیران را بگیرد که مجلس قوی و تخصصی، گزینه بسیار مهمی برای پیگیری این مهم است.

حسن زاده با بیان اینکه فعالان اقتصادی و تجاری استان دغدغه‌های مهمی دارند و از جایگاه نهاد قانونگذاری در مجلس نیز مطلع هستند، از عزم و آمادگی این قشر برای حضور آگاهانه در انتخابات مجلس شورای اسلامی خبرداد و گفت که همه این افراد اطلاع دارند بسیاری از موانع از برخی قوانین نشأت گرفته و باید کمک کرد با ایجاد مجلسی تخصصی و با پشتوانه بالای رأی، این مسائل حل شود.

وی اظهارامیدواری کرد که انتخابات فردا (۱۱ اسفند) با حضور و مشارکت هرچه بیشتر همه اقشار جامعه، از جمله فعالان اقتصادی، صنعتی، معدنی و کشاورزی استان کرمان و دیگر مناطق کشور همراه باشد.

کرمان در خانه ملت ۱۰ کرسی در قالب ۹ حوزه انتخابیه و سه کرسی در مجلس خبرگان رهبری دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =