• ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
  • کد خبر: 50428
  • readingTime: ۱ دقیقه
یشم خونین

یشم، گونه ای مات از سیلیس با طیف متنوعی از رنگ ها و الگوها، زیرشاخه ای از کلسدونی است که خود شکل کریپتوکریستالی کوارتز است. این بدان معناست که یشم از کریستال های کوارتز میکروسکوپی که با ناخالصی های مختلف مخلوط شده اند، تشکیل شده است که به آن رنگ متمایز می دهد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، یشم از دی اکسید سیلیکون (SiO۲) با ناخالصی‌های معدنی مختلف مانند اکسیدهای آهن، کانی‌های رسی و کلسدونی تشکیل شده است. یشم را می‌توان در رنگ‌های پر جنب و جوش قرمز، نارنجی، زرد، سبز، قهوه‌ای، آبی و حتی سیاه یافت.

یشم یک سنگ قیمتی جذاب است که به دلیل طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و نقش‌هایش شناخته شده است. در حالی که بیشتر مردم آن را با رنگ قرمز مرتبط می‌دانند، واقعیت بسیار متنوع‌تر است. توجه به این نکته مهم است که برخی از " یشم" های محبوب از نظر فنی، یشم های واقعی نیستند. در اینجا یک مرور کلی از انواع و رنگ‌های یشم آورده شده است:

یشم قرمز

یشم قرمز نوعی کدر و ریز کریستالی از کلسدونی است که خود شکل کریپتوکریستالی کوارتز است. رنگ قرمز آن در درجه اول به دلیل ترکیبات اکسیدهای آهن، به ویژه هماتیت است. این رنگ می‌تواند از صورتی روشن تا قرمز تیره و آجری متغیر باشد.

یشم زرد

یشم زرد نیز گونه‌ای مات و میکروکریستالی از کلسدونی است. رنگ زرد آن به دلیل وجود اکسیدهای آهن است، اما در این حالت، اکسید غالب لیمونیت است. رنگ آن می‌تواند از زرد کم رنگ تا زرد طلایی تیره متغیر باشد. یشم زرد در بسیاری از نقاط جهان از جمله ایالات متحده، استرالیا و برزیل یافت می‌شود.

یشم سبز

یشم سبز، مانند انواع دیگر، کلسدونی مات و میکروکریستالی است. رنگ سبز آن به دلیل وجود اکسیدهای کروم یا آهن است. سایه سبز بسته به ماده معدنی خاص موجود و غلظت آن می‌تواند متفاوت باشد. یشم سبز در بسیاری از نقاط جهان از جمله ایالات متحده، استرالیا و برزیل یافت می‌شود.

سنگ خون (یشم خونین)

سنگ خون نوعی کلسدونی ریز کریستالی است که با رنگ سبز تیره و لکه‌های قرمز مشخص می‌شود. رنگ سبز از کلریت می‌آید، در حالی که لکه‌های قرمز ناشی از ادغام هماتیت است. ازین سنگ اغلب برای جواهرات و کنده کاری استفاده می‌شود. سنگ خون در بسیاری از نقاط جهان از جمله هند، چین و استرالیا یافت می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =