• ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
  • کد خبر: 50381
  • readingTime: ۲ دقیقه
مرسدس بنز CLS مدل ۲۰۲۲ معرفی شد

مرسدس‌بنز در سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده بود تا سال ۲۰۳۰ تولید پیشرانه‌های بنزینی را متوقف می‌کند و تنها خودروی برقی می‌فروشد ولی در آخرین گزارش مالی خود به دلیل کاهش تقاضا برای خودروی برقی از این ادعا عقب نشینی کرد. کاهش محبوبیت خودروهای برقی قیمت لیتیوم فلز استراتژیک صنعت باتری را نیز به شدت نزولی کرده‌است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، تب افزایش تقاضا برای خودروهای برقی در اواسط سال ۲۰۲۰ بالا گرفت و خودروسازان آینده روشنی از این بازار ترسیم کردند. تحلیل‌گران مدعی بودند خودروهای بنزینی به انتهای راه رسیده‌اند و به زودی تولید آنها متوقف خواهد شد. چشم‌انداز بسیاری از خودروسازان نسبت به فروش خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰ روشن بود. مرسدس بنز پیش‌بینی کرد تولید پیشرانه‌های بنزینی تا سال ۲۰۳۰ متوقف خواهد شد و فروش این کمپانی تنها از خودروهای برقی انجام می‌شود. ۳ سال پس از این پیش‌بینی‌ها اکنون مرسدس بنز در گزارش سه ماهه چهارم خود مدعی شد تا سال ۲۰۳۰ تنها ۵۰ درصد از فروش این شرکت از طریق خودروهای برقی انجام می‌شود و ۵۰ درصد باقی‌مانده خودروهای بنزینی هستند. با این حساب تولید پیشرانه‌های بنزینی متوقف نخواهد شد.

گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد تقاضا برای خودروی برقی در سال گذشته کاهش یافته است. به خصوص پس از توقف اعطای یارانه دولت چین به این صنعت، آمار فروش خودروی برقی سقوط کرد. سال ۲۰۲۱ دولت چین با هدف حمایت از بخش خودروهای برقی، به تولیدکنندگان این بخش یارانه داد ولی اواخر سال ۲۰۲۲ یارانه پرداختی به فعالان این بخش متوقف شد تا فروش خودروهای برقی نیز کاهشی شود. البته پیش از این اقدام دولت چین اتحادیه اروپا طرحی برای تحقیق و بررسی پیرامون قیمت‌خودروهای برقی چینی با هدف جلوگیری از دامپینگ را به تصویب رسانده بود.

پیش‌بینی می‌شد با ادامه جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت نفت بازار خودروهای بنزینی کوچک‌تر از قبل شود ولی برخلاف انتظارات تمام آمارهای منتشر شده از کاهش تقاضا برای خودروهای برقی خبر می‌دهد و همین مسئله منجر به ریزش شدید قیمت فلزات مرتبط با باتری خودرو به ویژه لیتیوم شد.

سال ۲۰۲۰ همزمان با افزایش تقاضا برای خودروهای برقی، تقاضا برای لیتیوم کربنات به عنوان یک ماده استراتژیک در باتری خودرو افزایش یافت و قیمت این سنگ در مدتی کمتر از ۲ سال بیش از ۱۰ برابر افزایش پیدا کرد. آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۲۲ نوشت عرضه لیتیوم پاسخگوی سطح نیاز تا سال ۲۰۳۰ نیست، بنابراین شرکت‌هایی مانند تسلا و مرسدس بنز با هدف تأمین لیتیوم مورد نیاز خود در بخش معادن این سنگ سرمایه‌گذاری کردند ولی خبر توقف یارانه برای خودروهای برقی دلیلی شد تا قیمت لیتیوم به سطح قبل از افزایش تقاضا در سال ۲۰۲۱ بازگردد. آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد ذخایر سنگ لیتیوم کربنات باتری‌سازان در اوج خود قرار دارد و آژانس بین‌المللی انرژی نیز مدعی شد تا سال ۲۰۲۸ سطح تقاضا برای لیتیوم به طور چشم‌گیری افزایش نمی‌یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =