• ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
  • کد خبر: 50383
  • readingTime: ۲ دقیقه
بورس

بازار سرمایه در طول هفته دوم اسفندماه نیز به روند ریزشی هفته‌های گذشته ادامه داد. شاخص کل‌ و شاخص کل‌هم‌وزن هر دو کاهشی بودند و میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد به ۳ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان رسید.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه در هفته دوم اسفندماه روزهای کم‌تقاضایی را سپری کرد. شاخص کل بورس در این هفته با کاهش ۰.۸۱ درصدی از ۲ میلیون و ۷۱ هزار واحد به ۲ میلیون و ۵۴ هزار واحد رسید. اگرچه تقاضا در روز پایانی هفته افزایشی شد ولی شاخص کل بورس سطح حمایتی فعلی خود را از دست داد.

روند ریزشی بورس با کاهش شدید ارزش معاملات خرد

به تعبیر تحلیل‌گران تکنیکال سطح ۲ میلیون واحد برای شاخص کل اهمیت زیادی دارد و اگر در این محدوده تقاضا افزایش پیدا کند، باید منتظر کاهش شاخص تا سطح ۱ میلیون و ۹۲۰ هزار واحد باشیم. در سال جاری سطح ۱ میلیون و ۹۲۰ هزار واحد ۳ مرتبه مانع از ادامه روند نزولی شاخص کل شد. شاخص هم‌وزن نیز این هفته ریزشی بود. شاخص‌کل هم‌وزن در هفته دوم اسفندماه با کاهش ۱.۸۴ درصدی از ۷۲۷ هزار واحد به ۷۱۴ هزار واحد رسید. این شاخص نیز محدوده حمایتی خود را از دست داد و تا سطح ۶۶۰ هزار واحد حمایت مهم دیگری ندارد.

روند ریزشی بورس با کاهش شدید ارزش معاملات خرد

شاخص هم‌وزن در روز پایانی هفته صعودی شد ولی این صعود برای حفظ سطح حمایتی کافی نبود. ضمن اینکه سایر شاخص‌های بازار نیز در شرایط ایده‌آلی برای توقف روند نزولی قرار ندارند. برای مثال میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد به ۳ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان سقوط کرد. این پایین‌ترین میانگین ارزش معاملات در سال جاری بود.

روند ریزشی بورس با کاهش شدید ارزش معاملات خرد

میانگین هفتگی ارزش معاملات در بازار سرمایه برای هفتمین هفته متوالی نزولی شد و اکنون در شرایط رکود قرار دارد. براساس داده‌ها در آخرین روز معاملاتی هفته ارزش سهام شناور آزاد به ۳۱ میلیارد دلار رسید. این مقدار پایین‌ترین عدد از سال ۹۸ و پیش از آغاز موج صعودی قبلی است.

رشد قیمت‌ها در بازار رمزارزها در مقابل کاهش قیمت‌ها در بازار سرمایه دلیلی شد تا برخی از فعالان بازار سرمایه ارزش فعلی بازار را با بیت‌کوین مقایسه کنند. در حال حاضر ارزش بازار سرمایه به کمتر از ۲.۵ میلیون بیت‌کوین رسیده است. با این وجود بیشتر شاخص‌ها از قیمت پایین سهام و در مقابل کاهش تقاضا برای خرید سهام در کف‌های قیمتی خبر می‌دهد. حتی گزارش‌های ۳ ماهه سوم نیز موفق نشد یخ معاملات بازار سرمایه را بشکند.

پیش بینی بورس برای هفته سوم اسفند

آیا روند نزولی قیمت‌ها در بازار سرمایه ادامه‌دار است؟ خوش‌بینی به توقف روند نزولی در بازار سرمایه پایین است. بسیاری از فعالان بازار سرمایه در شبکه‌های مجازی مدعی‌اند بورس دست‌کم طی اسفندماه به مدار صعود باز نمی‌گردد. شاید با برخی از اقدامات فشار فروش در هفته سوم و چهارم اسفندماه کاهش پیدا کند ولی نقدینگی لازم برای افزایش قیمت‌ها در بازار سرمایه وجود ندارد. رشد دلار در بازار غیر رسمی نیز تا کنون تأثیری بر معاملات بازار نداشت. روز چهارشنبه دلار غیررسمی به کانال ۵۹ هزار تومان وارد شد و سپس به سطح ۵۸ هزار تومان بازگشت. برخی از فعالان بازار عقیده دارند اگر دلار به کانال ۶۰ هزار تومان صعود کند احتمال رشد شاخص در اسفندماه وجود دارد در غیر این صورت باید در انتظار فروردین و پایان ماه مبارک رمضان بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =