• ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۰
  • کد خبر: 50252
  • readingTime: ۲ دقیقه
گندله سنگ آهن

در معاملات هفته دوم اسفند ماه قیمت گندله سنگ‌آهن ۰.۵ درصد کاهش یافت ولی قیمت کنسانتره سنگ‌آهن ۰.۵ درصد افزایش یافت. قیمت آهن اسفنجی نیز به روند صعودی سه هفته قبل خود ادامه داد. تقاضا در معاملات این هفته کمتر از هفته‌های گذشته بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، معاملات کنسانتره سنگ‌آهن، گندله سنگ‌آهن و آهن اسفنجی هفته دوم اسفندماه در بورس کالا با کاهش تقاضا نسبت به هفته‌های قبل همراه بود با این وجود قیمت کنسانتره سنگ‌آهن و آهن اسفنجی افزایش داشت. این هفته برای نخستین بار از شهریورماه تا کنون تمام آهن اسفنجی عرضه شده در بورس کالا معامله نشد. فعالان بازار عقیده دارند با تشدید محدودیت‌های توزیع گاز احتمال افزایش قیمت آهن اسفنجی تا پایان اسفندماه وجود دارد.

گندله سنگ آهن

این هفته متوسط قیمت گندله سنگ‌آهن با کاهش ۰.۵ درصدی از کیلویی ۴ هزار و ۹۷۴ تومان به کیلویی ۴ هزار و ۹۵۱ تومان رسید. دو هفته پیش گندله سنگ‌آهن سقف قیمتی سال را شکست ولی این هفته قیمت‌ها فاز نزولی گرفت. روند صعودی قیمت گندله از اوایل دی‌ماه آغاز شد و در این مدت قیمت گندله ۹.۷ درصد افزایش یافت. متوسط قیمت گندله سنگ آهن در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

کاهش تقاضا برای آهن اسفنجی، گندله و کنسانتره

در معاملات این هفته از بورس کالا ۶۷۵ هزار تن گندله سنگ‌آهن عرضه شد و ۲۹۹ هزار تن از آنها مورد معامله قرار گرفت. هفته گذشته قیمت گندله وارداتی چین به ۱۳۴ دلار به ازای هر تن رسید. به نظر می‌رسد با توجه به سقوط آزاد قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۴ قیمت گندله نیز فاز نزولی بگیرد.

کنسانتره سنگ آهن

متوسط قیمت کنسانتره سنگ‌آهن در این هفته با افزایش ۰.۵ درصدی از کیلویی ۳ هزار و ۷۰۶ تومان به ۳ هزار و ۷۲۴ تومان رسید. هفته گذشته کنسانتره سنگ‌آهن به بالاترین قیمت در سال ۱۴۰۲ رسید و این هفته نیز دوباره به سقف بالاتری در سال جاری دست پیدا کرد. روند کلی قیمت کنسانتره سنگ‌آهن از آخرین معامله آذرماه صعودی شد و در این مدت ۶.۵ درصد رشد کرده است. روند قیمتی کنسانتره سنگ‌آهن در بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

کاهش تقاضا برای آهن اسفنجی، گندله و کنسانتره

در معاملات این هفته از ۶۵۹ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده در بورس کالا ۱۸۰ هزار تن مورد معامله قرار گرفت. این یکی از کمترین معاملات آهن اسفنجی در طول هفته‌های گذشته بود. هفته گذشته قیمت کنسانتره وارداتی چین به ۱۳۳ دلار به ازای هر تن رسید.

آهن اسفنجی

قیمت آهن اسفنجی برای سومین هفته متوالی افزایش یافت. ۱۴ بهمن ماه آهن اسفنجی به بالاترین قیمت در سال ۱۴۰۲ یعنی کیلویی ۱۴ هزار و ۴۹۰ تومان صعود کرد و سپس با ریزش ۱۲ درصدی به کانال کیلویی ۱۲ هزار تومان برگشت. هفته بعد قیمت آهن اسفنجی به کانال ۱۳ هزار تومان صعود کرد و در این هفته به کیلویی ۱۳ هزار و ۴۹۹ تومان رسید. روند قیمتی آهن اسفنجی در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

کاهش تقاضا برای آهن اسفنجی، گندله و کنسانتره

این هفته از مجموع ۱۰۷ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده در بورس کالا ۹۳ درصد از آنها مورد معامله قرار گرفت. این برای نخستین بار از شهریور ۱۴۰۲ تاکنون بود که تمام حجم عرضه آهن اسفنجی معامله نشده است. با توجه به اعمال محدودیت‌های شدید توزیع گاز از ابتدای این هفته امکان افزایش شدید قیمت آهن اسفنجی از هفته آینده وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =