• ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
  • کد خبر: 49992
  • readingTime: ۲ دقیقه
مسکن چین

متوسط روازنه بازدیدها و معاملات مسکن در ۲۲ شهر کلیدی چین طی هفته‌های ابتدایی سال ۲۰۲۴ سقوط قابل توجهی داشت. واکنش محصولات فولادی نیز به این آمار منفی بود. رکود بازار مسکن چین در سال گذشته منجر به کاهش قیمت محصولات فولادی شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، تحلیل‌گران برای تخمین شاخص‌های زنجیره فولاد در سال ۲۰۲۴ چشم انتظار خبرهای جدید از بازار مسکن چین هستند. زیرا شرکت‌های ساخت وساز چینی بزرگترین مصرف‌کننده محصولات فولادی در سطح جهانند. از طرفی رکود در بازار مسکن چین تقاضا برای محصولات فولادی را کاهش داده است و در صورت تداوم این روند در سال ۲۰۲۴ فولادسازان چینی یا باید تولید را کاهش بدهند و یا به دنبال بازارهای جدید باشند. این موضوع به تعبیر برخی از نشریات ژاپنی یک اختلال گسترده در بازار محصولات فولادی است.

سال ۲۰۲۳ با تشدید رکود در بخش مسکن چین قیمت محصولات فولادی نیز با شدت زیادی کاهشی بود. جدیدترین آمار منتشر شده نشان می‌دهد بخش مسکن چین در هفته‌های ابتدایی از سال ۲۰۲۴ شرایط به مراتب‌بدتری نسبت به سال ۲۰۲۳ دارد.

ادامه رکود در بازار چین به زیان زنجیره فولاد

براساس جدیدترین داده‌های اطلاعاتی حجم معاملات روزانه خانه‌های نوساز در ۲۲ شهر کلیدی چین با کاهش ۴۹ درصدی به ۲۲ هزار مترمربع کاهش یافته است و به دنبال آن متوسط قیمت خانه‌های نوساز نیز در این ۲۲ شهر کاهشی بود. سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ پس از همه‌گیری کووید نیز حجم معاملات در این ۲۲ شهر کلیدی تا این مقدار کاهش پیدا نکرده بود. در سال ۲۰۱۹ حجم معاملات روزانه ۲۴ درصد کاهش یافت ولی داده‌های این بخش در سال ۲۰۲۴ سقوط کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال ۲۰۱۷ هرگز حجم معاملات روزانه مسکن تا این حد پایین نبود. در این آمار شهرهای ردیف اول و دوم با کاهش ۷۹ درصدی و شهرهای ردیف سوم و چهارم با کاهش ۳۳ درصدی معاملات همراه بوده است. بدین ترتیب در شهرهای ردیف اول و دوم که قیمت بالاتری دارند حجم معاملات به مراتب پایین‌تر است.

آیا رکود بخش مسکن ادامه‌دار است؟

آخرین آمارها و آخرین داده‌های غیررسمی نشان می‌دهد با وجود وعده‌های پیاپی دولت چین برای حمایت از بخش مسکن ولی همچنان این بخش در رکود به سر می‌برد. بانک‌مرکزی چین ماه گذشته با سیاست‌های انبساطی جدید امکان افزایش ارائه تسهیلات برای بخش مسکن را فراهم کرد ولی رویترز در گزارشی مدعی شد بانک‌های چینی علاقه‌ای برای پرداخت تسهیلات بیشتر به بخش مسکن ندارند، مدیران بانک‌ها بر این باورند افزایش تسهیلات برای بخش مسکن در شرایط فعلی منطقی نیست. همین اتفاق قیمت سنگ‌آهن و محصولات فولادی در کشور چین را دوباره کاهشی کرد. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد امروز حتی فعالان بازار مسکن چین نیز امیدی برای پایان رکود در سال ۲۰۲۴ ندارند و معتقدند دولت‌چین باید دست به حمایت‌های جدی‌تری بزند. باید در نظر داشت دولت چین در سال‌های گذشته نیز با مشکلاتی شبیه به آنچه در مسکن می‌گذرد مواجه شده بود و در مدت زمان کوتاهی آنها را برطرف کرد ولی این بار با وجود وعده‌های حمایتی پیاپی، بسته‌های حمایتی هنوز تأثیر معناداری بر داده‌های اقتصادی این کشور نداشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =