• ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
  • کد خبر: 49979
  • readingTime: ۲ دقیقه
محصولات فولادی

مسئولان شرکت توکیواستیل روز گذشته از ثبات قیمت محصولات فولادی این کشور به دنبال کاهش تقاضا خبر دادند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای محصولات فولادی در ژاپن باتوجه به عوامل فصلی تاثیرگذار بر بازار مصالح ساختمانی و تعلیق صنعت خودروسازی این کشور کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مسئولان شرکت فولاد توکیو یا توکیو استیل روز گذشته از ثبات قیمت تولیدات خود در ماه مارس ۲۰۲۴ به دنبال کاهش تقاضا خبر دادند. این شرکت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های فولادی در ژاپن، لیست قیمت تمام محصولات فولادی خود را برای ماه مارس بدون تغییر منتشر کرد و طبق ادعای مسئولان آن توجه به وضعیت بازار داخلی و خارجی محصولات فولادی در اولویت قرار دارد. مسئولان شرکت توکیو استیل در بیانیه‌ای اعلام کردند: هزینه‌های تولید فولادسازان به دلیل رشد قیمت مواد اولیه و انرژی افزایش یافته است ولی ما به منظور ارزیابی دقیق قیمت‌ها و وضعیت عرضه و تقاضا تمام محصولات خود در ژاپن و بازارهای خارجی را در ماه آتی بدون تغییر عرضه می‌کنیم.

مسئولان این کارخانه در اولین ماه سال ۲۰۲۴، قیمت‌های جدید برای فروش محصولات خود منتشر کردند، برای نمونه فولاد توکیو قیمت داخلی برای چندین قلم ورق تخت فولادی به میزان ۲۰۰۰ ین معادل ۱۳.۴ دلار در هر تن افزایش داد. در واقع توکیو استیل همچنان به فروش صفحات سنگین SS۴۰۰ به قیمت ۱۱۸۰۰۰ ین در تن و دیگر تولیدات خود با قیمت‌های اعلامی در ابتدای سال میلادی ادامه می‌دهد و قصد افزایش مجدد قیمت‌ها برای ماه آتی را ندارد.

بر اساس وضعیت فعلی بازارهای ژاپن تقاضا برای محصولات فولادی کاهش یافته است. اکنون عوامل فصلی بر فروش مصالح ساختمانی در این کشور تأثیر می‌گذارد و تولید و عرضه فولاد در این کشور توجیهی ندارد. از طرفی نگرانی‌هایی درخصوص رکود بازار محصولات فولادی به دلیل تعلیق صنعت خودروسازی این کشور یعنی توقف تولید توسط گروه تویوتا دایهاتسو مطرح است. با این اوصاف مسئولان شرکت فولاد توکیو به جای تغییر قیمت‌های خود به بررسی وضعیت بازار، میزان تقاضا و روند واردات محصولات فولادی روی آورده‌اند. همچنین فولادسازان موضع خود را مبنی بر محدود کردن عرضه حفظ می‌کنند زیرا انتظار می‌رود تمایل خریداران داخلی برای تهیه فولاد از بازار وارداتی با توجه به نرخ فعلی ارز ضعیف ین ژاپن چندان بالا نباشد و خریداران محصولات تولید داخل را ترجیح دهند.

با این وجود ثبات قیمت محصولات فولادی توسط توکیو استیل سبب غافلگیری فعالان این صنعت شده و به اعتقاد آن‌ها شرکت رقیب یعنی نیپون استیل، قیمت بعضی از تولیدات خود را برای ماه فوریه پنج هزار ین در هر تن افزایش داد و انتظار تبعیت توکیو استیل از این روند افزایشی قیمت‌ها وجود داشت. در مقابل عده‌ای دیگر معتقدند توکیو استیل قیمت کویل در ماه گذشته را در حالی افزایش داد که قیمت جهانی آن کاهش یافت و از آنجایی که جلب رضایت مشتریان با قیمت‌های بالاتر در ماه‌های آتی کار آسانی نیست، مسئولان این شرکت قیمت‌های خود را در شرایط رکودی بازار تغییر نداده‌اند.

از طرفی برنامه‌ریزی برای اعمال تغییرات در هزینه‌های حمل و نقل و سایر نهاده‌ها از آغاز سال مالی جدید ژاپن یعنی اول آوریل آغاز خواهد شد و این احتمال وجود دارد توکیو استیل بروزرسانی قیمت‌های خود را به آوریل موکول کرده تا شاید بازار نیز از دوره رکود خارج شود.

ثبات قیمت محصولات فولادی به دنبال کاهش تقاضا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =