• ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
  • کد خبر: 49748
  • readingTime: ۲ دقیقه
محصولات فولادی

آخرین گزارش موسسه پلنر از ثبات قیمت محصولات صادراتی فولاد ایران خبر می‌دهد. قیمت شمش فولاد، اسلب و میلگرد صادراتی ایران در این گزارش به ترتیب ۵۱۰، ۵۰۵ و ۴۶۵ دلار به ازای هر تن اعلام شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، تعطیلات ۸ روزه ماه فوریه در چین به دلیل آغاز سال نو با کاهش نوسانات در بازار محصولات فولادی به ویژه محصولات صادراتی فولاد ایران همراه بود. آخرین گزارش مؤسسه پلنر نشان می‌دهد با وجود افزایش جزئی قیمت نفت سنگین ایران ولی قیمت محصولات فولادی به ویژه محصولات صادراتی فولاد ایران بدون تغییر باقی‌مانده است.

ثبات قیمت در بازار فولاد صادراتی ایران

براساس این گزارش آخرین قیمت شمش فولاد دریای سیاه ۵۱۰ دلار به ازای هر تن بود. در حالی‌که قیمت شمش فولاد صادراتی ایران نیز ۵۱۰ دلار به ازای هر تن اعلام شد. قیمت شمش فولاد دریای سیاه نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است و این مسئله قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در هفته‌های پیش‌رو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در صورت ادامه‌دار بودن روند کاهشی قیمت شمش، احتمال بازگشت شمش فولاد صادراتی ایران به کانال کمتر از ۵۰۰ دلار تقویت می‌شود. در هفته‌های گذشته فولادسازان ایرانی موفق به فروش دو محموله شمش فولاد با قیمت بالاتر از ۵۰۰ دلار شدند.

محموله اول در قیمت ۵۰۵ دلار معامله شد و محموله بعدی به قیمت ۵۱۰ دلار رسید. اکنون کاهش قیمت شمش فولاد دریای سیاه خبر خوبی برای صادرکنندگان ایرانی نیست. شرایط در بازار اسلب به مراتب بهتر است زیرا قیمت اسلب دریای سیاه ۵۲۰ دلار به ازای هر تن اعلام شد در حالی‌که اسلب صادراتی ایران در این گزارش ۵۰۵ دلار به ازای هر تن قیمت دارد. با توجه به اختلاف ۱۵ دلار اسلب ایران و دریای سیاه، احتمال افزایش قیمت اسلب صادراتی ایران در معاملات بعدی وجود دارد. همین اختلاف قیمت در بازار میلگرد صادراتی ایران با میلگرد کشورهای همسایه نیز وجود دارد.

قیمت میلگرد صادراتی ایران در این گزارش بدون تغییر ۴۶۵ دلار به ازای هر تن اعلام شده است ولی قیمت میلگرد فوب ترکیه ۶۱۲ دلار به ازای هر تن است. هفته‌های گذشته قیمت میلگرد صادراتی ایران افزایش یافت با این حال همچنان نسبت به میلگرد همسایگانی مانند ترکیه قیمت پایین‌تری دارد. فعالان این بازار معتقدند کاهش تنش‌ها در خاورمیانه با افزایش قیمت میلگرد همراه خواهد شد. البته کاهش قیمت سنگ‌آهن به چالش جدید زنجیره فولاد تبدیل شده است.

هفته‌های گذشته قیمت محصولات فولادی همبستگی بالایی با نرخ سنگ‌آهن داشت. به طوری که موج افزایش فعلی در بازار قیمت شمش و اسلب همزمان با افزایش قیمت سنگ‌آهن آغاز شد. در این گزارش آخرین قیمت سنگ‌آهن ۱۲۹.۵ دلار به ازای هر تن اعلام شده است. قیمت سنگ‌آهن نسبت به هفته گذشته افزایش یافت ولی نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۰ درصد ریزش کرد. مای‌استیل در گزارشی پیش‌بینی کرد با پایان تعطیلات سال نو در چین فولادسازان این کشور تقاضا برای سنگ‌آهن را افزایش می‌دهند و این مسئله محرک خوبی برای رشد قیمت سنگ‌آهن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =