نفت

حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی می‌گوید: تنش‌ها در خاورمیانه فروکش کرده است و درصورت عدم تغییر در اوضاع فعلی خاورمیانه و وضعیت سیاسی، قیمت هر بشکه نفت در محدوده ۷۰ دلار باقی می‌ماند. درحقیقت ثبات و آرامش در سه ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ در بازار جهانی نفت پابرجاست.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت جهانی نفت در بحبوحه ادامه تلاش‌ها و مذاکرات برای دستیابی به آتش بس در منطقه به ثبات نسبی رسیده است و قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز گذشته با ۲۰ سنت معادل ۰.۲۶ درصد افزایش به ۷۷ دلار و ۵۳ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم با ۱۱ سنت معادل ۰.۱۵ درصد افزایش با بهای ۷۲ دلار و ۳۹ سنت معامله می‌شود. تحلیل‌گران در حوزه انرژی عقیده دارند کاهش تنش‌ها در خاورمیانه عاملی برای ثبات قیمت و آرامش بازار نفت تلقی می‌شود و پیش‌بینی‌ها از خرید و فروش هر بشکه نفت با قیمتی بین ۷۰ تا ۸۰ دلار حکایت دارد. حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی در پیش‌بینی وضعیت آتی بازار جهانی نفت به خبرنگار ایراسین می‌گوید: حمله به ناوگان نفتی تا چندی پیش دغدغه اصلی در بازار نفت به شمار می‌رفت، نگرانی‌ها از این بود که سیستم ناوگان حمل و نقل نفتی فلج شود و قیمت نفت بالا رود. ولی زمانی‌که حوثی‌ها اعلام کردند هدف آن‌ها تمام ناوگان‌های نفتی نیست، اوضاع متعادل شد. از طرفی اکنون تنش‌ها در خاورمیانه فروکش کرده است.

مرادی ادامه می‌دهد: در صورت عدم تغییر در اوضاع فعلی خاورمیانه و وضعیت سیاسی، قیمت نفت در این محدوده باقی می‌ماند. در حقیقت ثبات و آرامش تا پایان سال ۱۴۰۲ در بازارهای جهانی پابرجا باشد و تغییر چشمگیری در قیمت نفت ایجاد نشود.

بازار نفت در سال ۲۰۲۴ به کدام سو می‌رود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد در بیشتر روزهای سال ۲۰۲۳ قیمت نفت برنت در بازار جهانی حوالی ۷۰ تا ۹۰ دلار در نوسان بود که کمترین قیمت آن مربوط به ماه ژوئن با بهای ۷۲ دلار به ازای هر بشکه و بیشترین قیمت آن هم حوالی ۹۰ دلار در هر بشکه در اواخر سپتامبر بود. در این میان شماری از کارشناسان مدعی‌اند بازار نفت در سال ۲۰۲۴ بیشتر میزبان افت قیمت خواهد بود چرا که انتخابات آمریکا در پیش است و دموکرات‌ها تمایلی به رشد نرخ نفت ندارند؛ به اعتقاد آن‌ها قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ افت محسوسی پیدا می‌کند و تلاش‌ها برای کنترل این روند نزولی بی فایده خواهد بود. با این اوصاف سوال این است آیا تولیدکنندگان آسیایی اجازه ریزش قیمت هر بشکه نفت به کم‌تر از ۷۰ دلار را می‌دهند؟

مرادی پاسخ می‌دهد: عوامل زیادی بازار نفت و قیمت‌های جهانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد ولی بدون شک آسیایی‌ها به ویژه چینی و هندی‌ها در برابر کاهش قیمت نفت مقاومت می‌کنند و در تلاش‌اند دنباله‌رو آمریکایی‌ها و سیاست‌های این کشور نباشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =