• ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
  • کد خبر: 49253
  • readingTime: ۳ دقیقه
معدن

خط بازیافت کنسانتره سنگ‌آهن از باطله‌های فرآوری فولاد و نیز معدن شن و ماسه شهرداری زرند در مجموع با اعتبار سه هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال با حضور رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور امروز (یکشنبه) افتتاح شد.

به گزارش ایراسین، خط بازیافت کنسانتره سنگ آهن از باطله‌های فرآوری سنگ آهن سالانه ظرفیت حدود ۲۵۰ هزار تن تولید دارد و ۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر غیرمستقیم در این مجموعه مشغول به کار شده‌اند.

آنطور که در مراسم افتتاح این واحد اعلام شد این کارخانه از محل باطله‌های خطوط دیگر تغذیه می‌کند، اتلاف چرخه فولاد را به حداقل می‌رساند و ضمن بازیافت آب، از آن مجدد استفاده می‌کند.

نیازمند حمایت دولت هستیم

مدیرعامل شرکت راهبر فرایند که متولی این کارخانه است در این آئین گفت: کارخانه‌های تولیدی برای ادامه حیات به طور حتم نیاز به حمایت دولت دارند و محصول ما از جنس هماتیت است، ما مجبور به صادرات هستیم اما تعرفه صادرات بسیار بالا گرفته شده و این موضوع گلوی کارخانه‌های هماتیت را می‌فشارد.

حسن‌رضا حیدریان افزود: کارخانه‌هایی مانند ما با مشقت هماتیت فولاد تولید می‌کنند اما نمی‌توانند حیات خود را ادامه دهند لذا اگر شیوه نامه‌ای در نظر گرفته شود، باید کارخانه‌های شبیه ما را نیز لحاظ کنند تا این واحدها تعطیل نشوند.

بخشی از پروژه‌های زیرساختی زرند

فرماندار زرند نیز گفت: مجموعه فکور صنعت در این پروژه از محل باطله‌های کارخانه با عیار ۲۹ صدم درصد محصول نهایی را بهره برداری می‌کند، در حالی که ایمیدرو می‌خواست باطله را به قیمت ارزان بفروشد اما با مجموعه‌ای دانش بنیان و ایرانی باطله‌ها را به محصول تولیدی نهایی رساندیم.

سیدرضا حسینی با بیان اینکه این صنعت تحریم‌ها را شکست افزود: آمریکا اجازه ورود هیچ قطعه‌ای را نمی‌داد اما این شرکت درصد قابل ملاحظه‌ای از کارخانه‌های فولادی کشور را در این بخش در زمان شدیدترین تحریم‌ها احداث کرد.

وی در ادامه با اشاره به مجموع اعتبار ۱۲ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریالی شهرستان زرند گفت: در این زمینه بیشتر به زیرساخت‌ها پرداختیم و پروژه‌های راه، آب، گاز و برق را تکمیل کردیم، ضمن آنکه پروژه‌های آبرسانی با همکاری سپاه پاسداران در مناطق محروم داشتیم.

حسینی افزود: پروژه راهسازی زرند تا سیریز به سه قسمت تقسیم شده که کار در ۲ بخش آن درحال تکمیل و فقط یک قسمت آن نیازمند مصوبه استان و تأمین اعتبار است.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ضرورت حمایت دولت از واحدهای معدنی گفت: نقش آفرینی در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب در عرصه معدنی و صنعتی ضروری است.

عفت شریعتی با اشاره به ضرورت رفع موانع تولید برای آرامش کارگران افزود: دولت خدمات زیادی در استان کرمان و زرند ارائه کرده و در این حوزه از استانداری کرمان و شهرداری زرند قدردانی می‌کنیم.

وی عنوان کرد: مسأله انتقال آب خلیج فارس به زرند مورد تاکید رئیس جمهور و وزیر نیرو بود که صنعت را تقویت می‌کند و مردم را به آرامش می‌رساند لذا این پروژه با سرعت صورت گیرد تا تولید جهش یابد.

مشکلات معادن زرند را پیگیری می‌کنیم

رئیس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور نیز در این آئین با بیان اینکه کرمان سرآمد معادن کشور است و ظرفیت‌های فعال نشده زیادی دارد گفت: ۹۰ درصد معادن ما هنوز بهره برداری نشده و مابقی نیز فرآوری نشده است.

حجت الاسلام حسن درویشیان افزود: معادن کشور ظرفیت جایگزینی نفت، گاز و پتروشیمی و تمامی حوزه‌ها را دارند؛ معادن به ویژه در استان کرمان که از قدیم معادن زغال سنگ و دیگر معادن این خطه زبانزد است، ظرفیت خوبی برای توسعه دارند.

وی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی و بررسی موانع توسعه صنایع معدنی در استان، پیگیری مجدانه مسئولان استان و اهتمام کشور در دوره‌ای که فرصت خدمت داریم، گفت: سهم خود را با کار جهادی و انقلابی در این حوزه انجام می‌دهیم تا مردم شاهد نتایج بهره برداری از معادن باشند.

نماینده ویژه رئیس جمهور عنوان کرد: ما کشوری ثروتمند هستیم اما اینکه در گوشه و کنار شاهد مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باشیم شایسته کشور ثروتمند ایران با تنوع مواد معدنی نیست.

وی ادامه داد: بهره برداری از معادن تیتانیوم در منطقه کهنوج، یک انقلاب جدید صنعتی ایجاد می‌کند و دنیا به شدت نیازمند این ماده است.

حجت الاسلام درویشیان با اشاره به مواردی که نیاز به حمایت در سطح کشور دارد گفت: به عنوان نماینده دولت این موضوعات را پیگیری می‌کنیم.

کارخانه شن و ماسه شهرداری زرند افتتاح شد

همچنین کارخانه شن و ماسه شهرستان زرند با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال با حضور رئیس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور و استاندار کرمان در زرند افتتاح شد.

عملیات اجرایی این پروژه از پنج ماه پیش با اعتبارات شهرداری زرند آغاز شده و احداث آن در کنار کارخانه آسفالت با این هدف به بهره برداری رسید که شهرداری زرند نیاز خود را در تهیه و تولید آسفالت تأمین کند.

این پروژه برای ۱۵ نفر به صورت مستقیم و ۵۰ نفر غیر مستقیم اشتغالزایی کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =