• ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
  • کد خبر: 49237
  • readingTime: ۱ دقیقه
سنگ آهن

افت قیمت املاک مسکونی چین، کاهش شدید تقاضا برای محصولات فولادی، افزایش موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین و عوامل دیگری مانند تعطیلات ۸ روزه سال نوچینی دست به دست هم‌ دادند تا قیمت سنگ‌آهن در یک سقوط ۶ درصدی به کانال ۱۲۸ دلار کاهش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، صندوق بین‌المللی پول در گزارشی پیش‌بینی کرد تقاضا برای واحدهای مسکونی جدید در چین طی ۱۰ سال آینده نصف خواهد شد. از طرفی آخرین داده‌های اقتصادی چین نشان می‌دهد قیمت واحدهای مسکونی نوساز نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است و تولیدکنندگان به این دلیل تمایلی برای آغاز پروژه‌های جدید ندارند. اگرچه دولت چین در ماه‌های گذشته با سیاست‌های حمایتی تلاش کرد تا تقاضا در بازار مسکن را افزایش دهد ولی این داده‌ها تا کنون اثر مثبتی برداده‌های اقتصادی نداشته است. رکود ادامه‌دار در بخش مسکن، تقاضا برای محصولات فولادی را کاهش می‌دهد و این خبر خوبی برای بازار سنگ‌آهن نیست. به همین دلیل هفته گذشته همزمان با انتشار این اخبار، قیمت سنگ آهن با سقوط نزدیک به ۶ درصدی از ۱۳۶ دلار به ازای هر تن به ۱۲۸ دلار رسید. روند قیمتی سنگ‌آهن به قرار نمودار زیر است:

سقوط سنگ‌آهن با احتمال کاهش قیمت مسکن

تعطیلات سال نو چینی از ۱۰ فوریه آغاز می‌شود و این مسئله به صورت فصلی تقاضا برای سنگ‌آهن را کاهش می‌دهد. فولادسازان چین با هدف حفظ سطح تولیدات در هفته‌های اخیر مقدار زیادی سنگ‌آهن خریده‌اند. آخرین آمار منتشر شده نیز از افزایش موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین خبر می‌دهد و اکنون در آستانه تعطیلات خرید را کاهش داده‌اند. ضمن اینکه با آغاز تعطیلات تقاضا برای محصولات فولادی نیز کاهش پیدا می‌کند. هر سال در آستانه تعطیلات سال نو قیمت سنگ‌آهن کاهشی می‌شود ولی امسال شرایط اقتصادی چین نیز دست به دست کاهش تقاضا داد تا قیمت سنگ‌آهن سقوط کند. اگرچه باید در نظر داشت بازار سهام چین در طول هفته گذشته با شدت زیادی نزولی بود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد فعالان بازار نسبت به افزایش قیمت سنگ‌آهن پس از تعطیلات سال نو ابراز امیدواری می‌کنند. دولت چین وعده داده با آغاز سال نو حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی افزایش دهد. نشریه متال بولتن در گزارشی نوشت فعالان بازار نسبت به ادامه روند صعودی قیمت سنگ‌آهن چشم‌انداز مثبتی دارند و بر این باورند در نیمه اول سال ۲۰۲۴ قیمت هر تن سنگ‌آهن بار دیگر به محدوده ۱۴۰ دلار به ازای هر تن می‌رسد. باید در نظر داشت سال گذشته نیز پس از وعده‌های دولت چین برای بهبود سریع شرایط اقتصادی این کشور قیمت سنگ‌آهن با سرعت زیادی افزایشی شد و حتی برخی در انتظار سنگ‌آهن ۱۵۰ دلاری بودند ولی دولت چین موفق به حل مشکلات نشد و همزمان با ورشکستگی اورگراند غول ساخت و ساز چینی قیمت سنگ‌آهن تا ۱۰۰ دلار سقوط کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =