خاندوزی

وزیر اقتصاد گفت: تلاش کردیم قهر با تولید و صادرات را که منجر به ایجاد دست انداز، مانع و سرعت گیر بود و موجب افزایش هزینه تولید می‌شد را با تمرکز بر کلید واژه تسهیل و در لایه مقرراتی و نه تنها در سطح صدور مجوزها از میان برداشتیم و ابتدای امسال مصوبه‌ای را در هیأت وزیران مبنی بر اینکه هیچ مقرر کننده‌ای حق غافلگیر کردن صنایع را ندارد، داشتیم و باید هر گونه مقررات و پیشنهادی در این زمینه در سامانه ابلاغ مقررات ثبت شود و یک شبه قانونی وضع نشود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سیداحسان خاندوزی پیش از ظهر دوشنبه در بیست و ششمین همایش شرکت‌های برتر ایران با بیان اینکه محور این همایش فاخر و دیرپا سطح بنگاه و حوزه مدیریت خرد اقتصاد است، اظهار کرد: شاخص‌های اقتصاد کلان در کشور طی سه سال گذشته نشان می‌دهد که ما دشواری‌های خارجی و داخلی مهمی را طی ۶ سال اخیر پشت سرگذاشتیم که بخش مهمی از دشواری‌های خارجی همچنان پابرجاست و بخش دیگری نیز به برکت سیاست‌های دیپلماسی همسایگی و اقتصادهای همسو که رئیس جمهور در پیش گرفته است، حل شده و برای فعالان این حوزه قابل لمس است.

وی افزود: حل دشواری‌های داخلی در سیاست‌گذاری‌ها مهم‌ترین مسئولیت و سیاستی است که در وزارت اقتصاد و امور دارایی با کلید واژه تسهیل دنبال می‌شود.

طی ۱۶ فصل اخیر نرخ رشد اقتصادی ایران مثبت است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه حدود ۱۴ فصل است که به شکل پیاپی اقتصاد ایران نرخ رشد اقتصادی مثبتی را از سال ۱۳۹۹ تا تابستان سال ۱۴۰۲ تجربه می‌کند و بر اساس پیش بینی‌هایی که وجود دارد فارغ از افرازه بخشی در صنعت و معدن در بخش انرژی، خدمات و کشاورزی مجموع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۲ نرخ رشد مثبتی را کمی بیشتر و یا حوالی سال گذشته را تجربه خواهد کرد که بنابراین تعداد فصل‌های نرخ رشد مثبت اقتصادی در کشور به ۱۶ فصل می‌رسد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران مجموعاً از دام رکود و دام رشد پایین جهیده و خارج شده است، تصریح کرد: اما در مورد مسیر بلند مدتی که برای رسیدن به تولید ملی و درآمد سالیانه ایرانیان مورد انتظار است راه زیادی را در پیش داریم.

سرمایه‌گذاری در مسیر چشم انداز رشد اقتصاد بسیار تعیین کننده است

خاندوزی با بیان اینکه مجموعاً تلاش‌هایی که در اقتصاد کلان صورت گرفته و سیاست‌های مختلفی که طی سه سال گذشته وضع شده در راستای کمک کردن به تسهیل تولید و خروج از رکود در تولید و سرمایه‌گذاری بوده است، سرمایه‌گذاری در مسیر چشم انداز رشد اقتصاد بسیار تعیین کننده است و از این رو در سال سال ۱۴۰۱ و اول امسال نرخ رشد سرمایه گذاری داخلی و خارجی قابل مقایسه با سال‌های دوم شروع تحریم‌ها و رکود تورمی اقتصاد ایران نیست.

وی افزود: مساله تسهیل در محیط کسب و کار محور کمک کننده به رشد اقتصادی ایران است، این امر فرایند شروع و ورود فعالان اقتصادی است، امسال ما تسهیل را در تداوم فعالیت و بزرگ شدن و تداوم چرخ برای بازیگران بالفعل اقتصاد کشور در دستور کار داریم و تلاش کردیم قهر با تولید و صادرات را که منجر به ایجاد دست انداز، مانع و سرعت گیر بود و موجب افزایش هزینه تولید می‌شد را با تمرکز بر کلید واژه تسهیل و در لایه مقرراتی و نه تنها در سطح صدور مجوزها از میان برداشتیم و ابتدای امسال مصوبه‌ای را در هیأت وزیران مبنی بر اینکه هیچ مقرر کننده‌ای حق غافلگیر کردن صنایع را ندارد، داشتیم و باید هر گونه مقررات و پیشنهادی در این زمینه در سامانه ابلاغ مقررات ثبت شود و یک شبه قانونی وضع نشود.

کاهش ۵۰ درصدی صدور بخش‌نامه‌ها طی ۱۰ ماه امسال

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: این امر منجر شد تا ما در ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد ۵۰ درصد کاهش بخش نامه‌های حوزه گمرکاتی و تجاری کشور باشیم، این روند هر چند مطلوب نیست اما سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کاهش هزینه‌های معادلاتی برای بازیگران اقتصاد ایران در سال آینده در دستور کار وزارت اقتصاد و دارایی است، افزود: تدابیر سیاست‌های اقتصاد کلان و محیط کسب و کار این شده که شاخص‌های امید بخشی در حوزه سطح خرد اقتصاد اتفاق بیفتد.

خاندوزی با بیان اینکه گزارش سازمان مدیریت صنعتی مبنی بر افزایش ۱۸ درصدی نرخ واقعی فروش ۵۰۰ شرکت برتر ایران بدون لحاظ تورم و مساله قیمت‌ها بیانگر این است که بازیگران بزرگ اقتصاد ایران توانستند سریع‌تر از سایر بخش‌های اقتصادی و بازیگران از دام و تله رکود خارج شوند، گفت: این امر دلایلی دارد که از جمله آن می‌توان به ورود شرکت‌های دانش بنیان در بین ۱۰۰ شرکت برتر کشور اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ضعف اقتصاد ایران در عرضه یک هفته، یک ماه و یک سال علاج نمی‌شود، اما باید این زخم‌ها علاج شود، گفت: ما با عارضه‌ای مانند وابستگی به منابع طبیعی رو به رو هستیم ما باید مطابق با ارزیابی‌های جهانی رفتار کنیم که پیشرفت مبتنی بر خلاقیت و نوآوری است و پیشرفت بر اساس رانت منابع طبیعی امتیازی محسوب نمی‌شود و از این رو دانش بنیان‌ها در این زمینه بسیار مهم و تأثیرگذار هستند.

کیفیت رشد اقتصادی را توافق بین دولت و صنعت رقم می‌زند

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه تحقق اقتصاد مبتنی بر کارایی باید محقق شود و تحقق آن نیازمند کار اجماعی بین دولت و شرکت‌های صنعتی، تولیدی و مالی کشور است، ادامه داد: اگر ما بخواهیم چهره اقتصاد ایران را از رانت منابع طبیعی به خلاقیت و نوآوری تبدیل کنیم باید به صورت مشترک کار کنیم و این امر می‌تواند یکی از دستاوردهای گزارش کاربست‌های انتشار کارگذار شرکت‌های برتر سال ۱۴۰۳ باشد.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت رشد اقتصادی را توافق بین دولت و صنعت رقم خواهد زد، که آیا در سال‌های آینده می‌توانیم کیفیت رشد اقتصادی را در کارایی و رقابت پذیری خواهیم داشت، گفت: کیفیت نباید بر اساس منابع موجود سنجیده شود.

خاندوزی با بیان اینکه تأمین انرژی و مالی شرکت‌های بزرگ کشور باید در دستور کار باشد، تصریح کرد: اولویت دادن به تولید نسبت به مصرف باید در عمل سیاستگذاران متبلور شود.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم قدری مسیرهای جایگزین و ابزارهای متفاوتی را برای شرکت‌های خوشنام و معتبر در نظر بگیریم، گفت: از این رو شرکت‌های بزرگ و معتبر غیردولتی در ۹ ماه سال گذشته ۲۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کردند و در ۹ ماهه امسال نیز این شرکت‌ها ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تأمین مالی از محل بورس و بازار سرمایه داشتند و اگر سال گذشته به ۴۸۰ همت بخش خصوصی از طریق بازار سرمایه رسیدیم امسال باید این میزان بیشتر محقق شود.

وزیر اقتصاد در ادامه گفت: دولت از اینکه کمک کند شرکت‌های ایرانی در لیست ۵۰۰ شرکت برتر دنیا قرار گیرد حمایت ویژه خواهد داشت و از اینکه شرکت‌های بزرگ خودشان سر حلقه ارتباط با اقتصاد بین الملل و جذب سرمایه‌گذاران خارجی در کشور باشند حمایت خواهند کرد.

شرکت‌های بزرگ از انفراد خارج شوند

وی تاکید کرد: از شرکت‌های بزرگ می‌خواهیم که برای نظام خوشه سازی‌های ذیل خود تدبیر کنند، بسیاری از زنجیره‌های مرتبط هستند که می‌توانند در مجموعه خوشه شرکت‌های بزرگ وارد شوند و رشد یابند شرکت‌های بزرگ باید از انفراد خارج شوند و به روحیه جمعی روی بیاورند تا رشد اقتصادی را شاهد باشیم.

خاندوزی همچنین با تاکید بر توجه به مسئولیت‌های اجتماعی برای اصلاح تصویر مردم و جامعه محلی مرتبط با فعالیت‌های صنعتی گفت: این آشتی را باید در سطح محلی با شرکت‌های بزرگ ایجاد کنیم، این‌طور نباشد که مردم منتفع نشوند و تقابلی با شرکت‌های بزرگ داشته باشند، مردم باید حس کنند که رشد هر شرکتی به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان جوامع محلی کمک قابل توجهی می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =