محمدصادق مهرجو

کارشناس حوزه انرژی و نفت گفت: اکنون ما با مازاد عرضه نفت در بازارهای بین‌المللی مواجه هستیم و تقاضا برای نفت باتوجه به اتمام فصول سرد سال کاهش می‌یابد. درنتیجه قیمت نفت خام در ۶ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ افزایش نخواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت نفت در اولین ساعات روز کاری گذشته کاهش یافت تا هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۳۱ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش با بهای ۷۷ دلار و ۹۸ سنت معامله شود.

قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۳۲ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش به ۷۲ دلار و ۳۶ سنت رسید. اگرچه قیمت نفت خام روز گذشته با نزول همراه شد اما قیمت نفت هفته گذشته در پی حمله هوایی آمریکا و انگلیس به یمن و تغییر مسیر کشتی‌ها افزایش یافت.

برخی از تحلیل‌گران حوزه انرژی معتقدند گسترش درگیری‌ها بازار نفت را تحت تأثیر قرار داده چراکه شرکت‌های کشتیرانی استنابالک، هافنیا و تارم نیز حرکت کشتی‌های خود به سمت دریای سرخ را متوقف کرده‌اند.

محمدصادق مهرجو، کارشناس حوزه انرژی و نفت دراین‌باره به خبرنگار ایراسین می‌گوید: اتفاقات اخیر در دریای سرخ سبب نااطمینانی نسبت به جریان عبور و مرور نفتکش‌ها از دریای سرخ و کانال سوئز به جنوب اروپا، شمال آفریقا و کشورهای این محدوده شد که بر افزایش قیمت نفت خام تأثیرگذار بود.

وی افزود: تداوم این بحران از طرف آمریکا و انگلیس باعث افزایش قیمت نفت خام و فرآورده‌های آن به ویژه در آمریکا می‌شود چراکه بهای نفت پایه وست تگزاس طی روزهای اخیر افزایش یافته؛ درصورتی‌که آمریکا و نفت پایه وست تگزاس از کانون این بحران دور هستند.

به اعتقاد این کارشناس حوزه انرژی و نفت اگرچه تنش‌های اخیر بازار نفت را تحت تأثیر قرار داد اما این بحران ادامه نخواهد یافت و این مسئله را باید به نوعی هشدار تعبیر کرد.

مهرجو توضیح می‌دهد: سال ۲۰۲۴، سال انتخابات در آمریکاست و بایدن و دموکرات‌ها تمایلی به افزایش قیمت نفت خام و فرآورده‌های آن ازجمله بنزین و گازوئیل ندارند زیرا این افزایش قیمت اثرات جانبی بر انتخابات می‌گذارد. درنتیجه من فکر نمی‌کنم این بحران ادامه پیدا کند.

وی اضافه می‌کند: همچنین نیروگاه‌های مسلح یمن اعلام کرده‌اند که نفتکش کشورهای دیگر می‌توانند آزادانه و بدون هیچ ترسی از دریای سرخ عبور کنند و هدف فقط نفتکش‌های اسرائیلی است. بنابراین با فروکش کردن این شبه بحران انتظار ریزشی شدن قیمت نفت وجود دارد؛ مانند اتفاقی که روز گذشته در بازارهای جهانی نفت رخ داد.

دو سد مقاومتی برای افزایش قیمت نفت

از نگاه برخی معامله‌گران قیمت هر بشکه نفت در پی تنش‌های خاورمیانه به حوالی ۱۱۰ دلار خواهد رسد. درمقابل مهرجو با اشاره به عوامل بنیادی فعلی بازار، احتمال افزایش قیمت نفت را مورد تردید قرار می‌دهد.

این کارشناس حوزه انرژی در این خصوص اظهار می‌کند: در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۳ میلادی به سبب عرضه نفت از سوی کشورهایی غیرعضو اوپک و اوپک پلاس، بازار با مازاد عرضه مواجه شد که اعداد و ارقام مختلفی برای این مازاد مانند ۲۲۰ هزار بشکه یا حتی یک میلیون بشکه عنوان می‌شود. اکنون کشور ما به بازارهای جهانی نفت خام بازگشته که حضور ما تأثیر بسزایی در عرضه نفت در سطح بین‌المللی و پوشش‌دهی تقاضا دارد.

وزیر نفت به تازگی از افزایش میزان تولید نفت خبر داد تاجایی‌که تولید روزانه نفت از دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به روزانه حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرده است.

مهرجو با اشاره به افزایش تولید نفت در کشور توضیح می‌دهد: تولید روزانه نفت ما به بیش از سه میلیون بشکه رسیده است که حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه تولیدی نفت به مصرف داخلی اختصاص دارد و مابقی آن صادر می‌شود. از این‌رو ما سهم قابل‌توجهی در بازار فروش آسیا به خصوص در چین را اختیار داریم.

وی تصریح می‌کند: آمار صادراتی نفت در سال‌های گذشته نشان می‌دهد ما در سال ۹۹ حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بکشه نفت صادر می‌کردیم که اکنون صادرات نفت خام ما به بازارهای جهانی حدود چهار برابر افزایش یافته است.

مهرجو پایان فصل سرما را عامل دیگری برای ثبات قیمت نفت عنوان می‌کند و بیان می‌دارد: تقاضا برای نفت خام و انرژی باتوجه به اتمام فصول سرد سال کاهش پیدا می‌کند. ازطرفی ما با مازاد عرضه نفت در بازارهای بین‌المللی مواجه هستیم که درکنار کاهش تقاضا در فصول گرم سال، قیمت نفت خام در سه ماه اول و حتی دوم سال ۲۰۲۴ یعنی تا شش ماه آینده افزایش نخواهد یافت.

در انتها این کارشناس حوزه نفت و انرژی با اشاره به تصمیمات اوپک و اوپک پلاس و تأثیر آن بر قیمت نفت در ماه‌های آتی می‌گوید: باید دید اوپک و اوپک پلاس در اجلاسیه آینده برای مدیریت مازاد عرضه نفت خام و جلوگیری از کاهش قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ چه تصمیمی می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =