تختال

معاملات شمش فولاد در بورس کالا طی هفته‌های گذشته در رکود کامل بود، شمش بلوم نیز کم تقاضا معامله می‌شود و در مقابل تختال هر هفته پرتقاضاتر از هفته قبل مورد معامله قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، محدودیت توزیع گاز به خصوص برای صنایع دلیلی شد تا با هر درجه کاهش بیشتر دمای هوا، تقاضا برای تختال در بورس کالا افزایش پیدا کند، در مقابل هفته به هفته بازار انواع شمش راکدتر از قبل دنبال می‌شود. قیمت تختال از کیلویی ۱۹ هزار و ۸۰۴ تومان در معامله ۲۹ آذر ماه، با افزایش حدود ۸ درصدی به کیلویی ۲۱ هزار و ۳۸۰ تومان رسید. متوسط قیمت تختال نوع C در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

بورس کالا پرتقاضا برای تختال، کم تقاضا برای انواع شمش

آخرین عرضه تختال C در بورس کالا ۷۲ هزار تن بود ولی برای این مقدار ۱۴۴ هزار تن تقاضا وجود داشت و در نهایت تمام تختال عرضه شده به فروش رسید. در معاملات قبلی نیز تقاضا برای تختال به مراتب بالاتر از حجم عرضه بود. در مقابل شمش فولاد در بورس کالا با مازاد شدید عرضه مواجه است. در آخرین معامله شمش فولاد در بورس کالا تنها ۵۰ درصد از شمش عرضه شده مورد معامله قرار گرفت. قیمت شمش فولاد در طول ۶ معامله قبلی بین ۱۸ هزار و ۷۰۰ تا ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان نوسانات محدودی دارد. شمش فولاد در فصل بهار حتی به قیمت کیلویی ۲۲ هزار تومان نیز معامله شد ولی اکنون در قیمت کمتر از ۱۹ هزار تومان نیز به صورت کامل فروش نمی‌رود. متوسط قیمت شمش فولاد در معاملات بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

بورس کالا پرتقاضا برای تختال، کم تقاضا برای انواع شمش

رکود بازار شمش فولاد در معاملات شمش بلوم نیز دیده می‌شود. در آخرین معامله بورس کالا تنها ۵۷ درصد از شمش بلوم عرضه شده مورد معامله قرار گرفت. بازار شمش بلوم نیز مانند شمش فولادی در رکود کامل به سر می‌برد. قیمت آخرین معاملات در این بخش از بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

بورس کالا پرتقاضا برای تختال، کم تقاضا برای انواع شمش

متوسط قیمت شمش بلوم در دو معامله پایانی بورس کالا ۵.۲ درصد کاهش یافته‌است. سطح تقاضا برای شمش بلوم نیز مانند شمش فولاد پایین‌تر از سطح عرضه است و به نظر می‌رسد این شکاف با کاهش دمای هوا و محدودیت‌های بیشتر در توزیع گاز هر هفته بیشتر از قبل می‌شود.

فعالان بازار عقیده دارند تا پایان محدودیت‌های توزیع گاز خرید تختال C نسبت به انواع شمش منطقی‌تر است به همین دلیل معاملات تختال هر هفته پرتقاضاتر و معاملات انوع شمش هر هفته رکوردی‌تر دنبال می‌شود. کاهش تقاضا برای شمش فولاد در بورس کالا در حالی اتفاق می‌افتد که در بازارهای جهانی قیمت شمش فولاد فوب دریای سیاه این هفته به ۵۱۵ دلار به ازای هر تن افزایش پیدا کرده‌است، شمش فولاد صادراتی ایران نیز با قیمت ۴۹۰ دلار به ازای هر تن معامله شده‌است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =