• ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
  • کد خبر: 48088
  • readingTime: ۱ دقیقه
گندله سنگ آهن

در معاملات بورس کالا طی هفته سوم دی‌ماه قیمت گندله سنگ‌آهن به کیلویی ۴ هزار و ۶۹۰ تومان افزایش پیدا کرد. قیمت کنسانتره نیز تا کیلویی ۳ هزار و ۵۶۳ تومان افزایش یافت. این هفته سطح تقاضا بیشتر از هفته‌های قبل بود ولی همچنان بخشی از عرضه گندله و کنسانتره بدون مشتری باقی‌ ‌ماند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت گندله و کنسانتره سنگ‌آهن در معاملات این هفته بورس کالا افزایش پیدا کرد تا در کنار رشد قیمت شدید آهن‌اسفنجی در هفته‌های گذشته، گندله و کنسانتره نیز گارد صعودی بگیرند. این هفته متوسط قیمت گندله سنگ‌آهن به کیلویی ۴ هزار و ۶۹۰ تومان افزایش پیدا کرد. متوسط قیمت گندله در بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

رشد قیمت گندله و کنسانتره در نیمه دی‌ماه

در معاملات این هفته بورس کالا ۶۳۰ هزار تن گندله عرضه شد و ۳۵۶ هزار تن از آنها مورد معامله قرار گرفت. معاملات این هفته به تعبیر فعالان بازار اهمیت زیادی داشت زیرا قیمت گندله پس از ریزش دو هفته قبل به بالاترین مقدار از ۲۷ آبان ماه رسید. دو هفته قبل در معامله روز ۹ دی‌ماه متوسط قیمت گندله سنگ آهن از کیلویی ۴ هزار و ۶۸۱ تومان به ۴ هزار و ۵۱۱ تومان سقوط کرد. این کمترین قیمت گندله سنگ‌آهن از ۲۱ مرداد ماه بود ولی در معامله این هفته نه ریزش هفته قبل جبران شد بلکه گندله سنگ‌آهن خیز بلندی به سمت سقف قیمتی سال برداشت. قیمت گندله وارداتی چین در طول هفته گذشته به بیش از ۱۵۵ دلار به ازای هر تن رسید.

این هفته قیمت کنسانتره سنگ‌آهن نیز مانند گندله افزایشی بود با این تفاوت که کنسانتره در چهار معامله قبلی روند صعودی داشت. این هفته ۳۶۵ هزار تن گندله در بورس کالا عرضه شد و ۲۰۰ هزار تن از آنها مورد معامله قرار گرفت. متوسط قیمت گندله در این هفته به کیلویی ۳ هزار و ۵۶۳ تومان افزایش پیدا کرد. متوسط قیمت کنسانتره در بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

رشد قیمت گندله و کنسانتره در نیمه دی‌ماه

متوسط قیمت کنسانتره از ۲۰ آبان ماه به شدت ریزشی شد و از کیلویی ۳ هزار و ۶۱۵ تومان به کیلویی ۳ هزار و ۴۹۵ تومان رسید ولی ۲۵ آذرماه روند قیمت کنسانتره سنگ‌آهن صعودی شد. از ۲۵ آذر ماه تا کنون متوسط قیمت کنسانتره ۱.۹ درصد افزایش پیدا کرد. براساس آخرین قیمت‌های اعلامی از سوی پلتس قیمت کنسانتره وارداتی چین به بیش از ۱۵۰ دلار به ازای هر تن رسید. با وجود افزایش قیمت سنگ‌آهن طی ماه‌های گذشته، کنسانتره و گندله سنگ‌آهن در بورس کالا نسبت به بازارهای جهانی عقب ماندند. فعالان بازار کاهش چشم‌گیر تقاضا را عامل رشد نکردن قیمت گندله و کنسانتره معرفی می‌کنند. در بیشتر معاملات سال جاری کمتر از ۵۰ درصد عرضه گندله و کنسانتره معامله ‌شده‌است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =