• ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
  • کد خبر: 48020
  • readingTime: ۲ دقیقه
بومی سازی

اقتصاد ایران با توجه به شرایط فعلی و چالش‌هایی که با آن رو به رو است نیاز به بومی‌سازی فوری دارد و باید این امر در همه بخش‌های نظریه‌پردازی، سیاست‌گذاری و اجرا صورت گیرد.

پایگاه خبری ایراسین، بومی‌سازی اقتصاد از ضروریات توسعه اقتصادی در کشور است، این بومی سازی باید در زمینه‌های نظریه پردازی، اجرا و تولید مورد توجه باشد و از سویی با فرهنگ، زندگی اجتماعی و محاسبات مالی در کشور نیز هم‌خوانی داشته باشد.

البته این نگاه در حوزه بومی‌سازی نیازمند پژوهش، مطالعات گسترده و اجرای پایلوت نتایج در مجموعه‌های کوچک است تا بتوان آن را برای ابعاد بزرگ‌تر اجرا کرد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که بومی‌سازی اقتصاد به مرور زمان منجر به خودکفایی کامل، استقلال مالی، تامین نیازهای کشور در درون و در نتیجه کاهش وابستگی به خارج از کشور را محقق می‌سازد که این امر نتایج مطلوبی همچون افزایش اشتغال، افزایش ماندگاری نخبگان در کشور، شناسایی و تقویت استعدادهای نهفته درون کشور در همه ابعاد اقتصادی، پرورش مدیران توانمند و خلاق برای معرفی به بازارهای بین‌المللی و حتی الگوسازی مدل اقتصادی به جهانیان است.

در واقع می‌توان گفت نظریات اقتصادی بومی از آنجایی که نشات گرفته از واقعیات جامعه ایرانی سلایق، خواسته‌ها و نیازهای آن است، تبلور اندیشه‌هایی است که می‌تواند به بهره‌وری اقتصادی، توسعه صنعت و پیشرفت مالی در کشور کمک کند.

باید توجه داشت که بومی‌سازی اقتصادی رفته رفته تاثیر خود را در همه بخش‌های جامعه از آموزش و پرورش و آموزش عالی گرفته تا اقتصادهای خرد جامعه خواهد گذاشت و به خانواده‌ها این توانایی را می‌دهد که چطور مطابق با نیاز روز و همچنین صرفه اقتصادی استعدادهای فرزندان خود را پرورش دهند و به چه سمت و سویی آنها را تربیت کنند.

چنانچه توجه داشته باشید آمار فارغ التحصیلان بیکاری در کشور از میانگین دیگر افراد بالاتر بوده و بر اساس گزارش ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران حدود ۴۱ درصد از فارغ‌التحصیلان ایران بیکار هستند و این به معنای فاجعه‌ای بزرگ به حساب می‌آید و از سوی دیگر نیز شاهدیم که همواره صنایع از کمبود نیروی کار گلایه دارند و می‌توان گفت در کنار بهره گیری از هوش مصنوعی و ابزارآلاتی همچون ربات‌ها برای انجام کار یدی کارگران و در نتیجه حذف نیروی کار خارجی بی شناسنامه از صنایع کشور، می‌توان نخبگانی را در این مجموعه‌ها به کار گرفت که از توانایی و خلاقیت خود در پیشبرد اهداف صنایع کمک کنند اما پیش شرط این امر ارائه آموزش‌های کاربردی در زمان تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها است.

از این رو ضروری است که مکتب و ایدئولوژی کامل و جامع در حوزه اقتصادی در کشور تعریف شود و همه ابعاد جامعه، قواعد و اصول در آن تعیین شده باشد که در این زمینه می‌توان از الگوهای دیگر کشورها در حوزه اقتصادی نیز بهره گرفت و آن را مطابق با فرهنگ و وضعیت جامعه بومی‌سازی کرد.

از سویی نیز از آنجایی که کشور ایران، اسلامی است و این دین مبین خود دارای نظریه‌های بسیار متقن در حوزه اقتصادی است بهتر است مطابق با اصول و احکام و معارف دینی نظریه پردازی اقتصادی صورت گیرد تا در جامعه به با قدرت نفوذ بیشتری قابل پذیرش باشد. با این رویکرد می‌توان به توسعه اقتصادی در کشور و در نهایت ایجاد عدالت اجتماعی و اقتصادی و ریشه کنی فقر و محرومیت در کل جامعه امیدوار بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =