تختال

کاهش دنباله‌دار قیمت بلوم و شمش فولاد در معاملات بورس کالا با افزایش قیمت تختال همراه بود. محدودیت‌های گازی در کنار رشد قیمت ورق گرم باعث شده تا تقاضا برای تختال به مراتب بالاتر از شمش فولاد باشد. ۱۱ دی‌ماه تختال فولاد هرمزگان نزدیک به ۹ درصد بالاتر از قیمت پایه معامله شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت هر کیلوگرم شمش بلوم در معاملات این هفته بورس کالا کانال ۱۹ هزار تومان را از دست داد، شمش فولاد نیز تا کیلویی ۱۸ هزار و ۷۶۰ تومان ریزشی شد ولی تختال نوع C نه تنها از کیلویی ۱۹ هزار تومان وارد کانال ۲۰ هزار تومان شد بلکه اکنون در چند قدمی کانال ۲۱ هزار تومان قرار دارد. در آخرین معاملات انجام شده متوسط قیمت هر کیلوگرم شمش بلوم به کیلویی ۱۸ هزار و ۴۳۵ تومان رسید. متوسط قیمت این نوع شمش در معاملات بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

ریزش قیمت انواع شمش در مقابل صعود دنباله‌دار قیمت تختال

متوسط قیمت شمش بلوم در معامله نهم دی‌ماه افزایش شدیدی داشت تا بسیاری از فعالان بازار به ادامه‌ صعود قیمت این نوع شمش امیدوار شوند ولی کاهش ۵.۵ درصدی قیمت این نوع شمش در روز ۱۱ دی‌ماه احتمال صعودی قیمت را کاهش دهد. از طرفی همزمان با کاهش قیمت بلوم، قیمت شمش فولاد نیز نزولی شد. قیمت شمش فولاد از ۲۷ آذرماه گارد نزولی گرفت و از متوسط قیمت ۱۸ هزار و ۹۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم تا کنون به قیمت ۱۸ هزار و ۷۶۰ تومان رسیده‌است.

با وجود افزایش قیمت شدید شمش فولاد در بازارهای جهانی ولی قیمت شمش فولاد در بورس کالا به دلیل کاهش شدید تقاضا نزولی است. این هفته حجم عرضه شمش فولاد در بورس کالا به پایین‌ترین میزان در طول ۴ ماه گذشته رسید با این حال هم قیمت شمش فولاد ۰.۴ درصد کاهش یافت و هم ۵۷ درصد از شمش عرضه شده مورد معامله قرار گرفت. در مقابل محدودیت‌های توزیع گاز در کنار افزایش قیمت ورق گرم با افزایش تقاضا برای تختال همراه بوده‌ است. داده‌ها نشان می‌دهد اکنون تقاضا برای تختال به مراتب بالاتر از شمش فولاد است. با این افزایش تقاضا قیمت تختال در معامله قبلی بورس کالا صعودی شد. متوسط قیمت تختال C در بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

ریزش قیمت انواع شمش در مقابل صعود دنباله‌دار قیمت تختال

متوسط قیمت هر کیلوگرم تختال C از ۲۹ آذر تا ۱۱ دی‌ماه بیش از ۴.۶ درصد افزایش پیدا کرد و همچنان روند صعودی دارد. ۱۱ دی‌ماه قیمت تختال فولاد هرمزگان نزدیک به ۹ درصد بالاتر از قیمت پایه و با نرخ حدود ۲۲ هزار و ۵۴۰ تومانی برای هر کیلوگرم معامله شد به همین دلیل انتظار می‌رود قیمت تختال به روند صعودی خود طی هفته‌های آینده ادامه دهد. فعالان بازار معتقدند رشد قیمت ورق گرم بازار تختال را تا این مقدار پر تقاضا کرده‌است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =