• ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
  • کد خبر: 47838
  • readingTime: ۱ دقیقه
مثل الماس

الماس ها یکی از سخت ترین مواد طبیعی روی زمین هستند، و در حالی که ما موفق شده بودیم مواد معدنی حتی قوی تر از الماس را کشف کنیم، دانشمندان ممکن است یک قدم ازین هم جلوتر رفته باشند. بر اساس یک مقاله جدید، دانشمندان ماده فوق العاده سختی به استحکام الماس ساخته اند و می گویند که می توان از آن برای قوی تر کردن فضاپیماها و اتومبیل ها استفاده کرد.

به گزارش ایراسین به نقل از اویل پرایس، یافته های آنها در مجله علمی Advanced Materials منتشر شده است. تیم تحقیقاتی متشکل از دانشمندانی از اروپا، روسیه و آمریکای شمالی است. آنها یک نیترید کربن نیمه‌رسانای آلی را سنتز کرده‌اند که سخت‌تر از نیترید بور مکعبی است، ماده‌ای کریستالی که از نظر میزان سختی، در رتبه ی دوم و فقط پشت سر الماس قرار میگیرد.

این ماده جدید می تواند مواد قوی تری برای استفاده خودروسازان فراهم کند.

بدیهی است که کاربرد های بسیار زیادی برای چنین ماده فوق العاده سختی وجود دارد.

در ابتدا، احتمال وجود انواع نیتریدهای کربن این چنینی، برای اولین بار در دهه ۱۹۸۰ پیش بینی شد. با این حال، دانشمندان چندین دهه را صرف تلاش های ناموفق برای ایجاد این ماده افسانه ای کردند. اما اکنون، به نظر می رسد که بالاخره یک پیشرفت عظیم رخ داده است.

محققان، نیترید کربن را به روشی مشابه با نحوه تشکیل طبیعی الماس سنتز کردند، یعنی با استفاده از فشار شدید، و سوزاندن همزمان آن با دمای بسیار بالا. دانشمندان می‌گویند که موارد استفاده ی این ماده فوق‌العاده سخت تقریباً بی‌پایان است، به‌طوری‌که ساخت لایه ی محافظ برای فضاپیماها و حتی جایگزینی موادی که برای ساخت خودروها استفاده می‌شود، به عنوان دو احتمال اولیه مطرح می‌شوند.

الماس در حال حاضر به روش‌های فراوانی استفاده می‌شود، از مته‌ها گرفته تا سنگ‌های تزئینی در حلقه‌ها و دیگر جواهرات. میتوان گفت بعید است که این ماده را در حوزه ی جواهرات مشاهده کنیم، اما قطعا می‌تواند به جایگزینی الماس در تولیدات دیگر، مته‌های مورد استفاده در معدن گرفته یا حتی موادی که برای محافظت از صفحات خورشیدی در برابر هوای طوفانی و سایر ذرات معلق در هوا استفاده می‌شود، کمک کند.

با اینکه این موضوع بیش از سه دهه طول کشید، اما دانشمندان مطمئن هستند که این پیشرفت می‌تواند راه را برای ایجاد موادی بسیار سخت‌تر نیز هموارن کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =