• ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۸
  • کد خبر: 47699
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت خام

بازار انرژی آخرین هفته معاملاتی سال ۲۰۲۳ را یک دست ریزشی به پایان رساند. برآیند هفتگی، ماهانه و حتی سالانه قیمت نفت، گاز اروپا و بنزین منفی شد تا سال ۲۰۲۳ به سال سیاه بازار انرژی مبدل شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار انرژی آخرین هفته معاملاتی سال ۲۰۲۳ را یک دست ریزشی به پایان رساند. برآیند هفتگی، ماهانه و حتی سالانه قیمت نفت، گاز اروپا و بنزین منفی شد تا سال ۲۰۲۳ به سال سیاه بازار انرژی مبدل شود. نوسانات بازار انرژی به صورت نمودار زیر است:

سال سیاه بازار انرژی پایان یافت

قیمت نفت خام در آخرین روز معاملاتی سال ۲۰۲۳ به ۷۱ دلار و ۳۲ سنت رسید. برآیند هفتگی قیمت نفت خام بیش از ۳ درصد منفی شد و برآیند سالانه قیمت نفت نیز منفی ۱۱.۳۴ درصد است. از طرفی نفت برنت نیز سال ۲۰۲۳ را با حدود قیمت ۷۷ دلار به پایان رساند.

سال سیاه بازار انرژی پایان یافت

برآیند سالانه قیمت نفت بیش از ۱۰ درصد منفی است. با این حال نفت برنت سال پرنوسانی را پشت سر گذاشت. تصمیم عربستان برای کاهش تولید، قیمت هر بشکه نفت برنت را تا کانال ۹۰ دلار صعودی کرد ولی نفت به دلیل کاهش تقاضا به خصوص از سوی کشورهای توسعه یافته خیلی زود به کانال ۸۰ دلار و سپس ۷۰ دلار بازگشت. در سه هفته پایانی سال ۲۰۲۳ اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت به توافق نرسیدند تا قیمت‌ها به روند نزولی خود ادامه دهد. حالا درآستانه شروع سال ۲۰۲۴ نفت در نزدیکی حمایت کلیدی ۷۲ دلار قرار دارد. ریزش قیمت‌ها در بازار گاز به مراتب بیشتر از نفت است. برآیند قیمت سالانه گاز در اروپا و انگلیس بیش از ۵۷ درصد منفی است.

سال سیاه بازار انرژی پایان یافت

ریزش سنگین قیمت گاز در اروپا از سال ۲۰۲۲ آغاز شد و برای سال ۲۰۲۳ نیز ادامه داشت. در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ ریزش قیمت گاز کند شد و با آغاز فصل سرما نیز قیمت گاز ابتدا گارد صعودی گرفت. مشکل در تامین گاز اروپا به دلیل اعتصاب کارگران در استرالیا و تنش‌های جدید در خاورمیانه قیمت گاز را در نیمه دوم سال جاری صعودی کرد ولی پاییز گرم‌تر از حد انتظار و کاهش تقاضا برای گاز قیمت‌ها را به روند نزولی خود بازگرداند. در سال ۲۰۲۳ قیمت گاز در اروپا بیش از ۵۷ درصد کاهش یافت ولی هنوز با سطح مطلوب پیش از جنگ اوکراین با روسیه فاصله دارد. به همین دلیل فعالیت بخشی از صنایع اروپا محدود شده‌ است.

جو ریزشی قیمت‌ها در بازار گاز و نفت، قیمت بنزین را نیز نزولی کرد. تقاضا برای بنزین در سال ۲۰۲۳ پایین بود. البته افزایش قیمت نفت منجر به رشد قیمت بنزین در بعضی از ماه‌های سال شد ولی برآیند قیمت بنزین در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۱۵ درصد منفی است.

سال سیاه بازار انرژی پایان یافت

قیمت بنزین نسبت به سقفی که در سال ۲۰۲۲ ثبت کرده بود بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته‌ است و اکنون در نزدیکی یک کف قیمتی مهم قرار دارد. تحلیل‌گران مدعی‌اند اگر قیمت نفت کانال ۷۲ دلار را از دست بدهد باید منتظر ریزش شدید در قیمت بنزین باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =