ورق

هفته اول دی‌ماه ۲ میلیون و ۴۶۶ هزار و ۳۵۰ تن کالا در دسته محصولات فولادی برای عرضه در بورس کالا آگهی شد و از مجموع آنها ۹۱۱ هزار و ۱۱۹ تن معادل ۳۷ درصد از آنها معامله شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هفته اول دی‌ماه ۲ میلیون و ۴۶۶ هزار و ۳۵۰ تن کالا در دسته محصولات فولادی برای عرضه در بورس کالا آگهی شد و از مجموع آنها ۹۱۱ هزار و ۱۱۹ تن معادل ۳۷ درصد از آنها معامله شد. بورس کالا در بسیاری از هفته‌های سال جاری با کاهش تقاضا و مازاد عرضه در بسیاری از محصولات مواجه است با این حال حجم تقاضا برای تعدادی از محصولات چندبرابر بیشتر از میزان عرضه است. حجم عرضه و معاملات تعدادی از محصولات فولادی در هفته اول دی‌ماه به قرار جدول زیر است:

معامله ۱۰۰ درصدی آهن‌ اسفنجی و سنگ آهن در هفته اول دی

در معاملات این هفته تمام حجم عرضه آهن اسفنجی، محصول سنگ‌آهن و تختال C به فروش رسید. در معاملات تختال تقاضا به ۴ برابر حجم عرضه یعنی ۱۲۰ هزار تن رسید. در معاملات آهن اسفنجی نیز با وجود محدودیت‌های مختلف در سمت خرید ولی تقاضا به مراتب بالاتر از ۷۰ هزار تن بود و تمام مقدار عرضه مورد معامله قرار گفت. سپس بالاترین حجم تقاضا در معاملات ورق اتفاق افتاد. برای ۹۵ هزار تن ورق عرضه شده در بورس کالا، ۸۵ هزار تن تقاضا وجود داشت و در نهایت ۷۰ هزار تن مورد معامله قرار گرفت. با وجود اینکه حدود ۲۵ هزار تن ورق به فروش نرسید ولی معاملات در این بخش به مراتب بیشتر از کالایی مانند میلگرد بود.

در معاملات میلگرد این هفته ۳۰۲ هزار تن میلگرد عرضه شد ولی تنها ۵۳ هزار تن از آنها معامله شدند. رکورد سنگین حاکم بر بازارهای داخلی و بازارهای صادراتی تقاضا برای میلگرد را کاهش داده‌ است. آخرین قیمت‌های اعلامی از سوی متال اکسپرت نشان می‌دهد اکنون میلگرد صادراتی ایران ارزان‌ترین میلگرد در بازارهای جهانی است و همین مسائل باعث شده تا میلگرد در بورس کالا بدون مشتری باقی بماند. این هفته تنها ۱۷.۵ درصد از میلگرد عرضه شده در بورس کالا معامله شد.

کنسانتره و گندله سنگ‌آهن پس از میلگرد در رتبه‌های بعدی از نظر نسبت عرضه به معامله قرار می‌گیرند. از ۳۵۶ هزار تن کنسانتره آهن‌ عرضه شده در بورس کالا تنها ۴۲ درصد از آنها معامله شد. اگرچه حجم معاملات آن کم به نظر می‌رسد ولی در بسیاری از هفته‌های سال جاری کمتر از یک سوم کنسانتره عرضه شده در بورس کالا معامله می‌شد. شرایط در بازار گندله سنگ‌آهن نیز مانند کنسانتره است. در معاملات سال ۱۴۰۲ حجم عرضه گندله بالا بود و در مقابل معمولا کمتر از ۵۰ درصد گندله عرضه شده، معامله می‌شود ولی در هفته اول دی‌ماه نزدیک به ۵۵ درصد از میزان عرضه گندله مورد معامله قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =