• ۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷
  • کد خبر: 47626
  • readingTime: ۲ دقیقه
لیتیوم

روزهای رویایی بازار لیتیوم کربنات طی سال ۲۰۲۲ به روزهای سیاه این فلز گران‌بها در سال ۲۰۲۳ مبدل شد. قیمت لیتیوم در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بیش از ۱۰ برابر رشد کرد و در سقوطی تاریخی سال ۲۰۲۳ قیمت لیتیوم نزدیک به ۸۲ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، روزهای رویایی بازار لیتیوم کربنات طی سال ۲۰۲۲ به روزهای سیاه این فلز گران‌بها در سال ۲۰۲۳ مبدل شد. قیمت لیتیوم در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بیش از ۱۰ برابر رشد کرد و در سقوطی تاریخی سال ۲۰۲۳ قیمت لیتیوم نزدیک به ۸۲ درصد کاهش یافت. در آخرین معاملات سال ۲۰۲۳ هر تن لیتیوم کربنات با قیمتی معادل ۹۶ هزار و ۵۰۰ یوآن معامله شد. این عدد پایین‌ترین قیمت لیتیوم در طول ۲۷ ماه گذشته است و اکنون پس از این ریزش تاریخی موسسه سرمایه‌گذاری UBS مدعی شد عرضه لیتیوم در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۴۰ درصد افزایش می‌یابد تا مازاد عرضه با کاهش قیمت لیتیوم ادامه‌دار باشد.

ریزش ۸۲ درصدی قیمت لیتیوم در سال ۲۰۲۳

قیمت این فلز کلیدی در صنعت باتری دو سال قبل همزمان با افزایش تقاضا برای خودروهای برقی افزایش پیدا کرد. دولت چین با هدف حمایت از این بخش برای تولید خودرو الکتریکی یارانه در نظر گرفت ولی مسائلی مانند تحقیق و بررسی اتحادیه اروپا از داپینگ در صادرات خودروهای چینی باعث شد تا دولت چین در اواخر سال ۲۰۲۲ از توقف سیاست‌های حمایتی از این بخش خبر دهد. قیمت لیتیوم از سقف تاریخی ۶۰۰ هزار یوآن ریزشی شد و در ۵ ماه تا آپریل ۲۰۲۳ به قیمتی کمتر از ۱۷۰ هزار یوآن برای هر تن رسید.

پس از موج اول ریزش، رویترز در گزارشی نوشت تولیدکنندگان باتری برای خودروهای برقی با ذوق‌زدگی در حال پر کردن انبارهای خود از لیتیوم کربنات ارزان‌قیمت هستند و همین مسئله قیمت لیتیوم را برای ۲ ماه صعودی کرد. قیمت لیتیوم کربنات خیلی سریع به سطح ۳۰۰ هزار یوآن به ازای هر تن رسید ولی کاهش تقاضا دوباره بر سر بازار لیتیوم سایه افکند تا قیمت فاز نزولی بگیرد. با اینکه پیش از این پیش‌بینی می‌شد تقاضا برای خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ به شدت صعودی باشد، داده‌های اقتصادی از رکود به خصوص در بازار مسکن و خودروی چین خبر می‌داد ضمن اینکه صادرات خودرو الکتریکی از چین نیز کاهش پیدا کرد و ادامه این روند قیمت لیتیوم را به فاز نزولی بازگرداند.

قیمت لیتیوم کربنات در طول ۶ ماه گذشته از سطح ۳۰۰ هزار یوآن به کمتر از ۱۰۰ هزار یوآن ریخت تا برآیند قیمتی لیتیوم در سال ۲۰۲۳ به منفی ۸۲ درصد برسد. آخرین‌ گزارش‌ها نشان می‌دهد کاهش تقاضا برای خودروهای برقی احتمالا ادمه‌دار است. ضمن اینکه تولیدکنندگان باتری ظرفیت انبارهای خود را پیش از این پر کرده‌اند. از طرفی جهش قیمت لیتیوم در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ با افزایش شدید سرمایه‌گذاری در این حوزه همراه بود. حالا در آستانه سال ۲۰۲۴ نه تنها تقاضایی در این بازار وجود ندارد بلکه عرضه لیتیوم کربنات نیز روند صعودی دارد تا شاید ریزش قیمت این فلز کلیدی در صنعتی باتری ادامه‌دار باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =