• ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
  • کد خبر: 47587
  • readingTime: ۳ دقیقه
سال میلادی

کوچه‌وپس‌کوچه‌های خیابان نظر و جلفا در آستانه سال جدید میلادی شلوغ‌تر از هرزمانی است. شلوغی که رونق چشمگیر رستوران و کافه‌های این محدوده و مشاغلی کاذبی مانند فروش جای پارک خودرو را به همراه دارد.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین، سعیده غفاری: همزمان با فرارسیدن کریسمس و سال جدید میلادی کوچه‌وپس‌کوچه‌های خیابان نظر و جلفا بیشتر از هر زمان دیگری شلوغ است. پس از غروب آفتاب و تاریک شدن هوا اصفهانی‌ها پرشورتر از ساعات دیگر روز در این محله حاضر می‌شوند که نتیجه آن رونق چشمگیر کسب‌وکارهای این محدوده و تکمیل ظرفیت پارکینگ‌های واقع در خیابان‌های نظر، توحید و حکیم نظامی است. این شب‌ها صف ورود به کلیسای وانک دیدنی است و چند صد نفر با وجود سرمای هوا صف کشیده‌اند تا وارد کلیسا شوند و با تزئینات سال جدید میلادی و بابانوئل عکس بگیرند! این موضوع سبب شده بهای بلیط ورودی کلیسا وانک در عرض یک هفته دو برابر شود و از ۲۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان افزایش یابد. همچنین چند نفر عکاس در اطراف و داخل کلیسا وانک حضور دارند، البته تقاضا برای عکاسی زیاد نیست زیرا حاضران موبایل به دست عکس‌های خود در ازدحام جمعیت به سرعت ثبت می‌کنند.

رونق بابانوئلی کسب‌وکارها در جلفا

در این شب‌ها، کافه و رستوران‌ها تا نیمه‌های شب پذیرای سیل انبوه مشتریان هستند و صف خرید سیب‌زمینی سرخ‌کرده در خیابان نظر میانی توجه هر حاضری را به خود جلب می‌کند. درمقابل رستوران‌های اطراف کلیسا نیز مردم صف کشیده‌اند و در انتظار خالی شدن میزها برای سرو غذا هستند. دراین میان فروش آش رشته، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و ذرت مکزیکی بیشتر از سایر خوراکی‌هاست که البته این رشد تقاضا در افزایش قیمت‌ آن‌ها در این شب‌ها بی‌تاثیر نبوده است؛ به‌طوری که فروشگاه‌داران بسته به تقاضا ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان به قیمت انواع سیب‌زمینی سرخ‌کرده و ذرت مکزیکی اضافه کرده‌اند. تریا بستی‌های اطراف کلیسای وانک و خیابان نظر هم این شب‌ها بازار پررونقی را تجربه می‌کنند و بستنی در این شب‌های سرد سال طرفداران خود را دارد، البته اگر با قیمت ۱۵۰ هزار تومانی یک بستنی و وافل مواجه شدید، تعجب نکنید!

مشاهدات میدانی و گفت‌وگو با کسبه نشان می‌دهد تقاضا در اغذیه‌فروشی‌های اطراف کلیسا بسیار بالاست، به‌نحوی‌ که تریا و فست‌وفودی‌ها در بازار شب عید شمسی نیز به این میزان شلوغ نمی‌شوند. همچنین اغذیه فروشی‌های این مناطق بین دو تا شش نفر کارگر اضافه کرده‌اند و تعداد صندوق‌دارها به بیشتر از دو نفر رسیده تا جوابگوی مشتریان باشند.

رونق بابانوئلی کسب‌وکارها در جلفا

شیرینی فروشی‌های نزدیک کلیسا نیز شب‌های پررونقی را سپری می‌کنند و کاپ کیک‌هایی با طرح بابانوئل، درخت کریسمس، صلیب و... با بهای ۷۰ تا ۳۰۰ هزار تومان با تقاضا بالایی مواجه شده است. گویی عکس با این دسته کاپ کیک‌ها و تزئینات کلیسا به ترند سال تبدیل شده است. شماری از دست‌فروشان نیز فرصت را غنیمت شمرده و بساط فروش کلاه بابانوئل، شمع و گل را حوالی کلیسا وانک پهن کرده‌اند. اگرچه کلاه بابانوئل همان اول شب تمام می‌شود. از این‌رو عده‌ای برای حضور در کلیسا به خرید گل اکتفا می‌کنند تا در انتهای بازدید گل را در اتاق مخصوص مسیح قرار دهند.

رونق بابانوئلی کسب‌وکارها در جلفا

تعطیلی و جشن‌ در آستانه سال جدید میلادی سبب شده بعضی از پارکینگ‌های خصوصی ساعت کاری خود را از ساعت ۲۳ به پاسی از شب افزایش دهند؛ با این‌وجود قبل از غروب ظرفیت آن‌ها تکمیل می‌شود. از این‌رو عده‌ای در خیابان‌های حوالی جلفا به فروش جای پارک خودرو روی آورده‌اند و هرچه جای پارک به کلیسا نزدیک‌تر باشد، قیمت آن بیشتر خواهد بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد جای پارک‌فروشان از ساعات ابتدایی ظهر موتور، میز، نیمکت و امثال آن را در کنار خیابان قرار می‌دهند تا در اوج ساعات شلوغی جای پارک‌ اجاره دهند. یکی از جای پارک‌فروشان نزدیک به چهارراه حکیم نظامی به خبرنگار ایراسین گفت: این جای پارک صد متری خیابان نظر است و بابت هر ساعت ۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنم ولی اگر بیشتر از دو ساعت کرایه کنید، هزینه هر ساعت به ۳۰ هزار تومان کاهش می‌یابد. اگر مشکلی با پیاده روی ندارید، بچه‌ها در کوچه‌های اطراف جای پارک گرفته‌اند و کرایه آن‌ها برای هر ساعت ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان است. ولی جای پارک‌های ارزان فاصله زیادی با کلیسا دارد و باید بالای ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =